A néző is felfedezővé válik

Hirdetés

Insight sorozatunkban az OCTOGONnak (is) dolgozó építészeti fotósok vallanak a szakmához fűződő viszonyukról. Ezúttal Réthey-Prikkel Tamás válaszolt kérdéseinkre.

 

 

Mi terelt az építészeti / belsőépítészeti fotózás irányába?

Utólag biztos vagyok benne, ha nem a képalkotást tanultam volna, akkor építész lennék. Így evidens az épületfotó szeretete.


Amikor ma mobillal a kezében és az Instagram révén mindenki fotóssá válhat, mi a profi fotózás szerepe? Hol és miben különül ma el az amatőr és a professzionális fényképezés? Milyen speciális feltételek és készségek szükségesek az építészeti fotográfiához?

A technikai tudáson kívül szerintem fontos a hit és az alázat is ahhoz, hogy jó képet készítsen az ember. Manapság ez sokszor nincs meg a különböző felületeken megjelenő anyagok esetében.


Az építészeti fotó alkalmazott műfaj. Mennyire élhet a fotós a művészi szabadságával egy-egy projekt kapcsán? Mennyire, illetve hogyan szükséges együtt dolgoznia az építészekkel?

A portréfotóhoz hasonlatos a megrendelői attitűd. Van, aki csak egy igazolványképet vagy korrekt portrét szeretne magáról a CV-hez, de van, aki nyitott arra, hogy egyedi világítással, egyedi térben készüljön róla a kép. Így születik meg egy vizuálisan is izgalmas portrésorozat valakiről, ami tükrözi őt, azokkal a technikai lehetőségekkel, amiről a fotográfia valóban szól. Ha van rá lehetőség, engem ez a többlet érdekel: igazán megismerni egy épületet, a részleteit, s ennek alapján kitalálni, mi tudok hozzátenni a klasszikus szakmai eszközökkel. Amikor egy épületet fotózom, és megszületik a kompozíció, az számomra gyermeki öröm, katarzis. Felvillanyoz, és ezt az érzést viszem tovább a következő felfedezésre.

A varázslatot az adja, hogy ezt utána a néző is érzi, számára is életre kel az épület, és ő is felfedezővé válik. Megpihen a tekintete egy szép képen, majd megérkezik a felismerés, hogy „Már látom, értem!” Így születik meg a vizuális kaland.


És egy bónusz-kérdés: hogyan látod az építészeti, vagy akár a tágabb értelemben vett fotográfia jövőjét?

Ugyanúgy, mint tágabb értelemben a világ jövőjét: nem jó az irány, de egy jó kép, izgalmas kompozíció mindig örömet tud okozni.


 

Réthey-Prikkel Tamás Web | Facebook | LinkedIn

 

 

Réthey-Prikkel Tamás válogatott fotói a képgalériánkban!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Így látják ők

Így látják ők

Budapest az OCTOGON fotósainak szemével

Hannover különös építészeti zárványa

Hannover különös építészeti zárványa

Bolega Niki fotónaplója

Brutalista Itália

Brutalista Itália

Olaszország, ahogy ritkán látjuk

Hirdetés