A MÉM MDK kiállítása új kiállítóhelyén, a Műhelytérben
A kiállítás célja, hogy felfedezze és bemutassa a második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai műhelyének, az Ipari Épülettervező Vállalatnak, az IPARTERV-nek a tevékenységét, az általuk az 1950–60-as években létrehozott épületek ugyanis manapság már csak szűk szakmai körben ismertek.
A Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) 2022-ben nyitotta meg impozáns kiállítóhelyét az egykori Walter Rózsi-villában. A Fischer József tervezte modernista villa, ami az államosítás után évekig mint a BM Kórház gyermekrendelője működött, a felújítás után maga is építészeti látványosság, és a múzeum gyűjteményének bemutatóhelye lett.
De miként jeleníthető meg az építészet múzeumi keretek között? A választ kreatív szakemberekkel, egyetemi oktatókkal és hallgatókkal, valamint építészekkel együtt keresik.
A közös gondolkodás új lehetőségét teremti meg az egykori BM Kórház 6. számú épületének földszintjén kialakított pop-up jellegű kiállítótér, ami kísérleti, az építészeti kiállítás műfaját újragondoló tárlatoknak, eseményeknek is teret kíván adni. Elsőként, 2023. június 8-ától a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Designkurátor képzésében résztvevő hallgatók „Ismeretlen IPARTERV – Egy tervezővállalat hőskora 1948–1970” című kiállítása látható.
Évtizedek óta alig vetül figyelem a második világháború utáni modern építészet egyik legjelentősebb szakmai centruma, az Ipari Épülettervező Vállalat sokezer létesítményt számláló örökségére. Bár az IPARTERV több egymást követő – részben ma is aktív – építész- és szerkezetmérnök-generáció számára volt az alkotói identitást alapjaiban meghatározó, pezsgő szellemiségű műhely, egy legendás „iskola”, mindaz, amit a vállalat az államszocialista iparosítás csúcsperiódusában, az 1950–60-as években létrehozott, manapság már csak szűk szakmai körökben ismert. A tárlat egyfelől kísérletet tesz arra, hogy az eddig „takarásban” rejtőzködő IPARTERV-örökség emlékanyagának jelentőségére a hagyományos építészettörténeti megközelítéstől részben elszakadva, a társadalmi-kulturális összefüggésekre rávilágítva és a jelen aktualitásain átszűrve hívja fel a figyelmet, másrészt reflektáljon a napjaink újrahasznosítási törekvései révén mégis egyre inkább előtűnő értékeire.
Haba Péter, kurzusvezető oktató szekciójába az IPARTERV 1948 és 1970 közötti időszakának legfontosabb intézménytörténeti eseményeit és emblematikus alkotásait ismerhetjük meg. Bemutatásra kerül, hogy milyen volt építésznek lenni ebben a pezsgő szakmai műhelyben (Domokos Kázmér & Kató Emese), vagy éppen milyen volt nőnek lenni a vállalatban (Bényi Lilla, Horváth Franciska). Szó lesz mesterekről és tanítványokról (Gulyás Janka), a vállalat körül kialakított sikerpropagandáról (Bálint Júlia) és arról az IPARTERV égisze alatt készült 21 650 fekete-fehér építészeti fotóról, ami a II. világháború utáni magyar építészeti és ipari fotográfia különleges emléke (Pokker Lili). Külön szekciót kap az ipari termelés emberi léptéke, a munkások élete: Dunaújváros, Kazinczbarcika és Ózd kapcsán (Agócs Göngyvirág, Kardos Orsolya, Meszelics Júlia), valamint az épülő konzervgyárak és az élelmiszeripari újítások társadalomra gyakorolt hatása. Milyen volt a „magasélet” az úgynevezett gulyáskommunizmus idején (Gallai Renáta). Az utolsó részleg az épületek mai helyzetére és újrahasznosítása lehetőségeire reflektál (Gollob Lilla).
Megnyitja: Hartmann Gergely építész
Köszöntő: dr. Almássy Kornél igazgató (MÉM MDK)
Megtekinthető: 2023. június 9. – július 16., szerdától vasárnapig 10.00-18.00 között. A belépés ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Helyszín: MÉM MDK – Walter Rózsi-villa | Műhelytér (1071 Budapest, Bajza utca 10.)
Az időszaki kiállítótér megközelítéséhez kérje a Walter Rózsi-villa munkatársainak segítségét a jegypénztárnál.
Forrás: MÉM MDK
További képek a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.