A Katari Nagykövetség Andrássy úti palotája.

Weiss Manfréd lányának egykori villájáról, a Katari Nagykövetség épületéről az OCTOGON 149-es, műemléki lapszámában írtunk. A lapszámot teljes egészében letöltheted pdf-ben, ugyanakkor Zöldi Anna írását külön is közöljük alább.

A historizáló díszítésekben tobzódó, mégis harmonikus főhomlokzat az idők során jórészt változatlan maradt, a villa eredeti tervezőjének, Freund Vilmosnak a kézjegyét őrzi

2015 elején járta be a sajtót a hír, hogy Weiss Manfréd lányának egykori villája csaknem egymilliárd forintért került a katari állam tulajdonába. A Katari Nagykövetségnek otthont adó Andrássy úti épület 140. születésnapjára újjászületett.

Pest 1872-ben elkészült szabályozási terve az akkor kijelölt Andrássy út beépítését három, karakteresen eltérő szakaszra osztotta. A következetesen megvalósult épületsor mára az eklektikus Budapest Világörökségi védettséget élvező területei közé tartozik. A Belvárostól a Városliget felé haladva fokozatosan oldódik a sugárutat szegélyező paloták alkotta nagyvárosi utcakép: az Oktogonig az utcavonalon sorakoznak a többemeletes bérpaloták, innen a Köröndig a még mindig többszintes zártsorú beépítés előtt keskeny szervizút és fasor választja el a forgalmat a gyalogos közlekedéstől. Az Andrássy út Liget felőli szakaszát előkertes, szabadon álló villák sora szegélyezi, melyeket a második világháborúig a korszak vezető nagyiparos és politikus rétege birtokolt, és ennek megfelelő pompával és igényességgel építtetett.

A 114. számú villa metamorfózisai jól tükrözik a múlt század végén emelt épületek természetes evolúcióját, a tulajdonosváltások története pedig a huszadik századi magyar történelem keresztmetszete.

Az épület tulajdonosai a magyar közélet jeles alakjai voltak. Az 1879-ben egyemeletes nyaraló építésére kiadott építési engedély Greger Miksáné és Landauer Ferenc nevére szól – utóbbi és a hölgy férje nagykereskedők, akik a tervezéssel számos eklektikus Andrássy úti ház építészét, Freund Vilmost bízták meg. A Freund-féle viszonylag kisméretű villa osztott tömegű, utcai traktusa már a maira emlékeztető középrizalitos homlokzati megoldású, mögötte enfilade-os teremsorral.

Ugyancsak ekkor épül a ma is álló kerti melléképület, eredetileg istálló és növényház céljára. A következő tulajdonos, gróf Csáky Albin közoktatásügyi miniszter és neje 1890-ben Herczegh Zsigmond építész tervei alapján bővíti az épületet a kert felé emeletes toldalékkal. A megnövelt villa már elegendő térrel szolgált a nagy társasági életet élő pár fogadásai számára, ahol a kor jelentős alakjai fordultak meg. Az immár palotának is méltán nevezhető épület 1918-ban cserélt újra gazdát, nem kisebb személyiség vette meg, mint Weiss Manfréd, az egyik leggazdagabb magyar iparmágnás.

Az épületben egykor Weiss Manfréd lánya, Daisy és veje, Chorin Ferenc lakott, akik esküvőjüket a szomszéddal közös kertben ünnepelték

1894 óta az ő tulajdonában állt a szomszédos, 116-os számú telken álló villa is, az újonnan vett ingatlan 1928-ban lánya, Daisy és férje, Chorin Ferenc birtokába került. Az ezt követő 1929-es bővítéssel az épület nagyjából négyzetes alaprajzú zárt tömeggé bővült, és beépült a padlástér egy része is. A historizáló motívumokkal gazdagon díszített ház ezt a Hikisch Rezső tervei alapján készült állapotot őrizte azután napjainkig, dacára a huszadik század viharos történelmének. 1944-ig az épület aranykorát élte a Weiss család rezidenciájaként.

A villák egykor Budapest büszkeségei voltak, Weiss Manfréd még a villanyt is bevezettette, öt évvel hamarabb, mint az angol királyi palotában.

Bál idején saját villanyszerelőt tartott készenlétben arra az esetre, ha a mulatság alatt elmenne az áram1. 1944-ben a bevonuló németek itt rendezték be egyik főhadiszállásukat, a család férfitagjait letartóztatták és deportálták, majd Chorin Ferencet visszahozták Budapestre, és a saját házában hallgatták ki, mielőtt egyességet kötöttek a Weiss utódokkal: annak fejében, hogy minden vagyonukat – gyáraikat, bányáikat és ingatlanjaikat – átadják, a család 40 tagja szabadon távozhat Svájcba, illetve Portugáliába.

A ma is álló kerti pavilon kezdettől az együttes része volt, eredetileg istálló és növényház céljára épült melléképületre szólt az engedély

1952-től a villa a magyar állam tulajdonában volt, a rendszerváltás óta a Köztársasági Őrezred vagyonkezelésében állt, lényegében kihasználatlanul. Az elegáns rezidenciának sem az 1945, sem a rendszerváltás után kialakult új rendszerekben nem sikerült megfelelő funkciót találni, az épület tömege, a tetőforma, annak szerkezeti kialakítása, homlokzati megjelenése, fő belső terei s azok fal-, illetve mennyezet díszítései, belső nyílászáróinak jelentős része mégis megmaradt – amint arról a 2016-ban a felújításhoz készült történeti kutatás és értékleltár tanúskodik. Homlokzata gazdag leltára a historizmus architektúrájának: szintenként eltérő kialakítású kváderezés díszíti a falakat, az ablakok változatos keretezésűek, középrizalitjának emeletét Colosseum-motívum – féloszlopok között íves záródású ablakok sora – díszíti. Előtte bábos korláttal kerített terasz húzódik, melyet a földszinten kecses kariatidák tartanak.

Az oldalhomlokzatok fülkéiben is találunk női szoboralakokat, az épület szobordíszítése Déry Attila kutatásai szerint Feszler Leó nevéhez köthetők. Az épület máig megőrzött értékei a kovácsoltvas előtetők és korlátok, az eredeti nyílászárók, a padlásszinten az eredeti padlóburkolat, az egyes termekben mennyezeti stukkó, a háromkarú, fa főlépcső fából készült báboskorláttal, illetve a lépcsőházi hallban álló neoreneszánsz kandalló, melyeket a felújítás során tiszteletben tartottak, restauráltak. A konzolsoros párkánnyal lezárt épület szakszerűen megújult külsejével ma ismét az Andrássy út éke.

1, Szegedy-Maszák Marianne: Csókolom a kezét! című könyve nyomán

A Katari Nagykövetség Andrássy úti palotája
Építész: Fehér Gábor
Kivitelezés: Market Építő ZRT., Metka Márton




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A (mesterséges) fény hónapja

A (mesterséges) fény hónapja

Decemberben a fényművészetet és a fényt mint építészeti témát járjuk körül

Így látják ők

Így látják ők

Budapest az OCTOGON fotósainak szemével

Budapest mint szintézis, avagy a városegyesítés metafizikája

Budapest mint szintézis, avagy a városegyesítés metafizikája

URBANUM meets OCTOGON – Kulcsár Géza írása az aktuális Budapest 150 tematikánk kapcsán.

Hirdetés