Új megvilágításban láthatjuk a Feldman Architecture díjnyertes Caterpillar-házát a Malcolm & Marie című filmben.

Zendaya és John David Washington főszereplésével tavaly nyáron titokban forgatták le a Malcolm & Marie című fekete-fehér filmet, amit a pandémia miatt egyetlen helyszínen, a Feldman Architecture díjnyertes Caterpillar House-ában vettek fel.  A Netflixen bemutatott film rendezője Sam Levinson, díszlettervezője Michael Grasley, operatőre pedig Rév Marcell volt. 

Fotó: DOMINIC MILLER/NETFLIX © 2021Fotó: DOMINIC MILLER/NETFLIX © 2021

A Malcolm & Marie egy filmbemutatóról hazatérő pár – az éppen berobbanó rendező és a színészkedéssel korábban felhagyott színésznő – egész éjszakás veszekedése révén mutatja be a két ember problémáit, frusztrációit, sérelmeit, traumáit, játszmáikat és kapcsolatuk gyenge pontjait, ahogy a pár tagjai hol egymásnak feszülnek, hol közelebb kerülnek egymáshoz, hol kegyetlenül őszinték, máshol szimplán csak kegyetlenek a másikkal. Az erősen kontrasztos fekete-fehér képkockákon megjelenő „menő üvegkalitka a semmi közepén” azonnal magába szippantja a nézőt, ahogy a pár belép a bejárati ajtón és átsétál az épület egyediségére utaló íves folyosón. A házat, csakúgy, mint a pár konfliktusait fokozatosan ismerjük meg a jelenetek során, de az izgalmas beállítások és világítások révén a természetes fényben meleg, barátságos, természetközeli ranch-ház a 35 milliméteres filmre forgatott, kontrasztos képkockákon ridegnek és érzelemmentesnek hat.

Fotó: DOMINIC MILLER/NETFLIX © 2021Fotó: DOMINIC MILLER/NETFLIX © 2021

A 260 négyzetméteres, két hálószobás Caterpillar House – azaz hernyóház – 2011-ben épült, tervezője a Feldman Architecture volt (fun fact, hogy az építésziroda alapítója, Jonathan Feldman filmes tanulmányokat folytatott mielőtt építészetre váltott). A ház a Santa Lucia Preserve húszezer hektáros természetvédelmi területén található, amely egy olyan zárt közösség, aminek saját golfklubja van, és ahol a közel háromszáz tulajdonos számára fontos, hogy óvják és ápolják a terület természetes élővilágát. A domboldalon álló Caterpillar House kialakításánál az építészek is a földdel való kapcsolatot igyekeztek hangsúlyozni, és nem csak átvitt, de gyakorlati értelemben is, ugyanis a helyszínen kiásott földet használták fel a házfalak megépítéséhez. A döngölt földfalakkal egyrészt könnyebben meg lehetett valósítani a ház tekeredő formáját, emellett a falak termikus tömegként is működnek, és szabályozzák a nappali és éjszakai hőmérsékletet. A ház kialakításánál fontos szempont volt a 270 fokos panoráma, a rengeteg természetes fény, neutrális színek és naturális anyagok használata.

Ebből a melegségből, természetességből valójában semmi nem jelenik meg a film éjszakai jeleneteiben. Michael Grasley film díszlettervezője a Dwell magazinnak elmondta egy olyan kortárs házat és építészeti nyelvet kerestek, ami felkarolja a kaliforniai nyitott terű házbelsőket és a midcentury látásmódot, ugyanakkor nagyon is élő és mai, és nem úgy néz ki, mint egy hatvanasévekbeli ház.  

A ház melegségéből szinte semmi nem jön át a filmen. Fotó: Feldman Architecture / FacebookA ház melegségéből szinte semmi nem jön át a filmen. Fotó: Feldman Architecture / FacebookA rideg fekete-fehér színvilágot karakteres mintákkal és textúrákkal lágyíotta a díszlettervező. Fotó: NETFLIXA rideg fekete-fehér színvilágot karakteres mintákkal és textúrákkal lágyíotta a díszlettervező. Fotó: NETFLIX

A Caterpillar House érdekessége pont abban rejlik, hogy úgy kortárs, hogy nem szakít a modern amerikai farmházak jegyeivel – melyek Cliff May és William Wurster építészekhez köthetők – sokkal inkább újraértelmezi azokat a 21. század számára: a tömegek ebben az esetben is alacsonyak és horizontálisak, a belső terek szorosan kapcsolódnak a külsőkkel, és a hatalmas nyitott közösségi tér központja a konyha. A ház fő közösségi terének hatalmas, déli fekvésű elhúzható üvegfalai egy nagy fedett tornácra és egy teraszra nyílnak, elhúzva a nappali tér valóban a természet részévé válik. Az üvegezés, a természetes szellőzés és az árnyékolás passzív fűtési és hűtési rendszerként is funkcionálnak, nyáron hűtik, télen pedig melegíti a házat. Az integrált fotovoltaikus panelek pedig a ház teljes energiaigényét biztosítják anélkül, hogy a tető kecses ívének látványán rontanák. (Energetikai szempontból a Caterpillar House a legmagasabb fokozatú Leed Platinum minősítésű.)

A ház textúrái, geometrikus formái erős kontrasztokat hoznak létre az éjszakai megvilágításban, és míg nappali fényben a ház gyakorlatilag beengedi a körülötte álló fákat, a hatalmas üvegfelületeket fordítva használták ki a film készítői a rengeteg kintről forgatott belső jelenettel – időnként fordítva is – amelyek kellően fokozzák a drámai hatást. Ahogy a rendező, Sam Levinson fogalmazott a film nézése közben az ember „idővel úgy érzi, mintha két kígyót bezártak volna egy befőttesüvegbe, mi pedig nem akarjuk lecsavarni a tetejét”. 

Fotó: DOMINIC MILLER/NETFLIX © 2021Fotó: DOMINIC MILLER/NETFLIX © 2021

A ház üvegfalai azonban nem csak előnyt jelentettek a forgatás alatt. A készítőknek komoly fejtörést okozott, hogy a stáb ne tükröződjön vissza az üvegen, ezért olyan árnyékolókat és rudakra húzott, kifeszített függönyöket használtak, amiket ott állították fel a házban, ahol éppen szükség volt rájuk a tükröződés elkerülése érdekében, mesélte el a House Beautifulnak Michael Grasley, a film díszlettervezője, aki azt is elárulta, hogy mivel a fekete-fehér film éjszaka játszódik, határozott mintákat, erős textúrákat választott a berendezéshez, melyek hozzájárultak a helyiségek kontrasztjaihoz. Ilyen volt például a navahó takaró a nappali szófáján, ami egy egész jelenetet meghatároz, a birkabőr szőnyeg a hálószobában vagy a rombuszmintás törülközők a fürdőben.

A korlátozások és a szállítás minimálisra csökkentése miatt Grasley egyetlen helyről szerezte be a szükséges bútorokat: egyebek mellett a három panelből álló tükröt és egy fényes szekrényt, amiből a tulajdonos irodájából egy bár részt alakítottak ki a filmhez. A hálószoba berendezését úgy variálták át, hogy az ágy az ablak alá kerüljön, így a hálószobai jelenetekben is háttérként szolgálhasson a külső tér. 

A ház megvalósításánál eleve nagy hangsúlyt fektettek a világítás kialakítására, amit a filmkészítők is kihasználtak. Grasley ezzel kapcsolatban az Architectural Digestnek azt is elárulta,  Sam Levinson rendező és Rév Marcell operatőr rengeteg időt töltöttek a megfelelő fények kiválasztásával. „Sam még lámpatemetőnek is nevezte a helyet... Nekik nem a lámpák designjai számítottak, hanem hogy milyen minőségű fényt adtak". Bár az előkészületekre mindössze egy hónap állt Grasley rendelkezésére, és a forgatásra is alig két hét volt, a ház megjelenése a filmen végül pont annyira lett drámai, mint maga a néző szeme előtt kibontakozó történet.

Szinte napra pontosan egy éve írtunk az Oscar-gálán taroló koreai Élősködők című filmről, amelyben szintén passzív főszereplő volt az egyik helyszín, a felső tízezerhez tartozó család háza.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Két kígyó egy befőttesüvegbe zárva

Két kígyó egy befőttesüvegbe zárva

Új megvilágításban láthatjuk a Feldman Architecture díjnyertes Caterpillar-házát a Malcolm & Marie című filmben.

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Ha sikeres lesz a projekt, beköszönhet a világító bicikliutak korszaka.

Így látják ők

Így látják ők

Budapest az OCTOGON fotósainak szemével

Két kígyó egy befőttesüvegbe zárva

Két kígyó egy befőttesüvegbe zárva

Új megvilágításban láthatjuk a Feldman Architecture díjnyertes Caterpillar-házát a Malcolm & Marie című filmben.

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Ha sikeres lesz a projekt, beköszönhet a világító bicikliutak korszaka.

Így látják ők

Így látják ők

Budapest az OCTOGON fotósainak szemével

Két kígyó egy befőttesüvegbe zárva

Két kígyó egy befőttesüvegbe zárva

Új megvilágításban láthatjuk a Feldman Architecture díjnyertes Caterpillar-házát a Malcolm & Marie című filmben.

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Világító bicikliutat tesztelnek Esztergomban

Ha sikeres lesz a projekt, beköszönhet a világító bicikliutak korszaka.

Így látják ők

Így látják ők

Budapest az OCTOGON fotósainak szemével

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1