Kortárs gótika – A hatszáz éves Mária Magdolna Torony és tavaszi kiállítása.

Buda legkorábbi, Nürnbergi Krónika-beli 1493-as ábrázolásán három torony emelkedik ki a látképből: a budai vár és a Mátyás-templom 13. századi tornyai mellett az akkor még fiatal Mária Magdolna-templom is képviselte magát, mely a 15. század végén nőtt ki az ott álló magyar kápolnából.

Torony tavaszi kiállítás-sorozatát Szolnoki Csanya Zsolt és Závorszky-Simon Márton páros tárlatával kezdte, amely május 1-jéig látogatható.


A török megszállás idején sokáig az egyetlen keresztény templom volt a Várnegyedben, megosztva használták katolikusok és protestánsok, míg muzulmán imahellyé nem alakították. Buda visszafoglalása után a ferencesek templomaként működött, de a rend feloszlatásakor ismét bezárták. 

A templom Budapest 1944-1945-ös ostromában súlyosan megrongálódott, 1950-ben pedig – az egyházellenes politikai rendszer vezetőinek döntése alapján – lebontották azt, csak a helyreállított tornyot hagyva meg belőle. A késő gótikus stílusú Mária Magdolna Torony 2017-ben nyílt meg újra: a Kapisztrán tér legrégibb épülete azóta kilátóként funkcionál.
 

Kapisztrán (Nándor) tér, Mária Magdolna-templom. 1900. (Klösz György/ Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.07.201)Mária Magdolna-templom Budapest 1944-45-ös ostromát követően (Fortepan/ Képszám: 60135)


Oldalkápolnájában rendhagyó módon kortárs kiállításokat is fogad közel 600 éves falai közé lehetőséget adva olyan alkotóknak, akik képesek megragadni a hely szellemiségét. A Torony tavaszi kiállítás-sorozatát a költőként indult Szolnoki Csanya Zsolt (1962) és a fiatalabb művészgenerációhoz tartozó Závorszky-Simon Márton (1988) páros tárlatával kezdte.

Két ösztönös alkotóról van szó, akik tudatosan figyelmen kívül hagyják az aktuális képzőművészeti trendeket, inkább saját mélyükből merítenek, gyakran szakrális-szimbolikus képekben gondolkodnak; alkotásaik élni kezdenek a templom súlyos boltívei alatt, gótikus kőkeretet kapnak.
 


A két művész útja sokban hasonlít a torony viszontagságos történelméhez, mindkettőjük alkotói tevékenységét az alkotás-pusztítás-újjáépülés körforgása jellemzi. Závorszky égett rózsákból, Csanya Zsolt foszló rongyokból építkezik és pusztít egyszerre; meggyötörten őszinte alkotásaik pedig legalább annyi történetet hordoznak, mint a Mária Magdolna Torony háborúkat túlélő csupasz kőfalai.

„Szolnoki Csanya Zsolt és Závorszky-Simon Márton képeinek anti-esztétikuma a valótlanság tagadásából ered.”

– fogalmazza meg Molnár Eszter művészettörténész, a kiállítás kurátora.

„Mert a le nem glettelhető gazdag dekorativitású roncsolódások, hibák és felületsebek nem szégyellik a lét szükségszerű esetlegességeit és esendőségeit; így válnak bensőséges vallomásokká és egyben életigenlő művészi küzdelmük lenyomataivá.”

A Rongyok, virágok című kiállítás két olyan festő világának műveiből válogat, akiktől nem áll messze a spiritualitás és a hit – akár saját magukba, akár a túlélésbe vetett hit –, így szervesen illeszkednek a Mária Magdolna Torony és a közeledő húsvét szellemiségéhez is. 

 

A kiállítás ingyenesen látogatható május 1-ig minden nap 11 és 16 között.



Forrás: sajtóanyag
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kortárs kiállítás a budai Mária Magdolna-templomban

Kortárs kiállítás a budai Mária Magdolna-templomban

Kortárs gótika – A hatszáz éves Mária Magdolna Torony és tavaszi kiállítása.

Csillagvizsgáló az Árpád fejedelem útján

Csillagvizsgáló az Árpád fejedelem útján

Online beszélgetés a közelmúlt magyar szellemtörténetének egyik legeredetibb hagyatékáról

Az origami ihlette evődoboz, ami sokkal régebb óta velünk van, mint gondolná

Az origami ihlette evődoboz, ami sokkal régebb óta velünk van, mint gondolná

Az osztrigák, a „kínaikajás doboz” és a formatervezés.

Hirdetés