Zahari Tünde MSc Diplomamunkája.
Zahari Tünde rendkívül fontos kérdésről készítette el az MSc Diplomamunkáját a Debreceni Egyetemen. Mint írja, társadalmunkban „elvesznek azok a gyerekek, akik nem illenek be az állami oktatási rendszerbe, és szüleik anyagi helyzete révén nem kapnak másra esélyt. A Láthatatlan Iskola nekik nyújt segítséget.” Jöjjenek a részletek Zahari Tünde szavaival.
Témaválasztás
Gyermekkorunk befolyásolja egész életünket. Számomra az ihletet Hajdu Szabolcs Fehér tenyér című filmjének a főszereplőjéhez, a Dongóhoz hasonló régi barátaim adták. Olyan gyerekeknek szerettem volna segíteni, akik tehetségük ellenére sem tudnak beilleszkedni a poroszos oktatási rendszerbe, akik otthon és az iskolában sem kapják meg a szükséges megértést, figyelmet és akik problémái láthatatlanok.
Helyszín
A Fehér tenyér néhány jelenete Debrecen egyik legrégebbi lakótelepén, a Fényes udvaron játszódik. A tízemeletes betonmonstrumok között a Dongóhoz hasonló gyerekek szabadon csavaroghatnak, mivel a tömbök mögött húzódik a „kiserdőnek” nevezett, elhanyagolt, intenzíven fásított terület. A lakótelep zűrös területnek számított sokáig a város életében, de napjainkban is elhanyagolt környezet jellemzi. 2020-ban is jellemző, hogy a lakótelepek számos szerényebb anyagi körülmények között élő családnak adnak otthont, akiknek nem feltétlen van lehetőségük drága korrepetálásokat biztosítani a gyerekek számára.
Sokszor találkozhatunk kószáló gyerekekkel, akiknek nem adatik meg egy hely, ahol nyugodtan tanulhatnak, játszhatnak. Többüknek nincs, aki segítsen még a házi feladatokban sem.
Program
A már működő debreceni Láthatatlan Iskola Ágnes, Flóra, Kristóf és Vanda kitartó munkája révén egy önkéntes mentorprogram keretében segít az átmeneti otthonban élő gyermekek korrepetálásában. Ők, és a további mentorok is játékos, közvetlen és személyre szabott módon próbálják kihozni a gyermekekből a legtöbbet. A Láthatatlan Iskola, minden gyermek számára saját mentort biztosít, így a gyermekek heti pár órában kizárólagos figyelmet kapnak. Jelenleg saját központ / épület nélkül működnek, és csak a rászoruló gyerekek egy kisebb részének tudnak segíteni. A mentorprogram a Dongóhoz hasonló gyermekeknek is hasznos lenne, azoknak a gyermekeknek, akik órákat bicikliznek magányosan a Fényes udvari lakótelep parkjában, akár esik az eső, akár fúj a szél.
Beépítési koncepció
A Fényes udvart már Térey János, Jeremiás avagy Isten hidege című verses drámájában is egy tragédiát átélt kisfiún keresztül mutatja be. Nem véletlen ez a drámaisága a helynek, hiszen egykor temetőnek adott otthont, majd a panelesítés következtében új, feszültséggel átitatott beépítés alakult ki. A „kiserdőnek” nevezett rész teljesen leszakadt a lakótelep életétől – teret engedve az értékes, intenzíven fásított zöldterület szemétlerakatként való elpazarlásának –, és kerülendő helyé vált. (A magányt kedvelő Dongó is a terület elhagyatottsága miatt kószálhatott arra.)
Ismétlődően felmerülnek a házgyári lakótelepek problémái a túlzsúfoltság, a közbiztonság és az élhetőség szempontjából. Az általam választott lakótelep záró tömbjének megbontása és szétvágása révén a beépítés szellősebb lehetne, és a „kiserdő” révén új lehetőségeket adna a lakótelepnek. Az igény az emberek részéről érződik, már csak bátorság kell a változtatáshoz.
A „kiserdő” remek esélyt biztosítana a Láthatatlan Iskola láthatóvá tételéhez, egy alig észrevehető menedék jöhetne létre, amely megtartja a helyhez hű feszültséget, de önmagában átmenetet képez az épített környezet és a természet között (ahol még Dongó is elvonulhat, mégis megkaphatja a segítséget, amire szüksége van).
Az épületről
Az iskola épített jellegét a panel oldalon az esetleges panel megbontásból származó újrahasznosított vasbeton belső tartószerkezeti falak adják. Az erdőre fókuszáló rész leköveti a terep adottságát, beépítési vonalának megtörése, a ragasztott fa keretszerkezet és fa pillérei által beleolvad a környezetbe.
A rétegelt lemez burkolatok és bútorok is a költséghatékonyság és a fa megjelenést szolgálják. Az alternatív iskola természettel való kapcsolata Maria Montessori módszeréhez, a terek játékossága pedig Herman Hertzberger Montessori iskoláihoz vezethető vissza. Az oktatás nem áll meg az épületben, hanem kitelepül az „kiserdőben” elszórt stégekre, fokozva a szabadság érzetét és erősebb kapcsolatot létesítve az apró természeti közeggel a lakótelep mellett. A terek fokozatosan nyitnak a természet felé, mindeközben pedig lehetőséget nyújtanak az egyéni és csoportos foglalkozásoknak is. A belső labirintusszerű kialakítása a gyermeki fantázia kibontakozását segíti. A létrejött boxok használata mindig az adott gyermek vágya szerint alakul.
A Láthatatlan iskola célja egy menedék biztosítása minden gyermekek számára, egy olyan alternatív kiegészítő oktatási intézmény létrehozása, ahol a gyermekek megtalálhatják a számukra szükséges foglalkozás terét, legyen az elvonulás, játék vagy tanulás.
Projekt
Terv: Láthatatlan Iskola
Tervező: Zahari Tünde
Konzulens: Kovács Péter DLA
Helyszín: Debrecen, Fényes udvar
Tervezés éve: 2020
Bruttó szintterület: 1271 m2
Intézmény: Debreceni Egyetem Műszaki Kar Építész MSc
Opponens: Kukucska Gergely
Láthatatlan Iskola mentorprogram.
Kutatási előzmény.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.