Beköltözött a BT a Budapest ONE irodaházba
Magyarországon 1999 óta van jelen kelet-közép-európai regionális irodával a BT (British Telecommunications). A Budapest ONE irodaházban kialakított irodájukról, annak belsőépítészetéről, illetve a Kozma Bútor által jegyzett egyedi bútorokról az OCTOGON magazin 183-as (2023/3-as) lapszámában számoltunk be.
A globális vállalat 2007-ben európai szolgáltató központot is létrehozott egy-egy budapesti és debreceni iroda megnyitásával. És jött a hír: cívisek és fővárosiak egyaránt költöznek, de míg a debreceni BT-seknek várniuk kell néhány hónapot a birtokbavételig, a fővárosiak már a Budapest ONE-ba járnak. A lejárt a szerződéseken túl, persze komplexebb oka is van a költözés(ek)nek.
Az irodaterekkel, belsőépítészettel foglalkozó nemzetközi sajtóban már 2019-ben olvashattuk, hogy a BT nagy változásokra készül. Ehhez szimbolikusan kapcsolódott nyilván a cég új logójának 2019-es bevezetése is. A korábbiakhoz képest tiszta kontúrú, puritán logóval ekkor rögzítették egyértelműen a fő arculati színt, a lilát. Hiába volt akkor már hét éve a lila a „core colour”, a közvélemény továbbra is a kékkel identifikálta a céget. Ennek bizonyára okozója volt a jelenlegit megelőző: több színt, köztük a céget évtizedek óta azonosító kéket tartalmazó logó design is. Ám a változás mögött nyilván hangsúlyosabbak a modernizációs és generációs indítékok: műszakilag, technológiailag, téri lehetőségek szempontjából korszerűbb irodaház igénye (és szüksége), valamint a Z generáció munkába állása.
Még csak most kezdjük el vizsgálni, hogy a Z Gen-re jellemző rugalmasság, az ifjak információszerzésének új módjai, forrásai hogyan hatnak majd általában a kultúránkra, de azt már lekövethetjük, hogy érkezésük a munka világába milyen változásokat jelent. Nyilvánvaló, hogy a racionalizálás és ennek farvizén a hibrid munkavégzés bevezetése a legkisebb lokális vállalkozások munkaszervezésében éppen úgy, mint a világcégeknél a Coviddal lényegében általánossá vált. De e sorok írójának meggyőződése, hogy a Coviddal csak nagyobb sebességre kapcsolt az elkerülhetetlen változás: ahogy egyre több lett a Z Gen munkatárs például az irodai munkakörökben, úgy vált megkérdőjelezhetővé a helyhez és fix időhöz kötött munkavégzés. Egyértelmű, hogy az új normákra új irodaterek születnek majd, sőt a BT új, budapesti irodája alapján nyilvánvaló, hogy már itt vannak az elsők.
A BT tavaly átadott birminghami irodája – melyet, mint a budapestit, szintén a TP Bennett építésziroda tervezett – mintapéldánya volt a cég által meghirdetett „Better Workplace Programme”-nak, melynek lényege − idézve Philip Jansent, a BT vezérigazgatóját −, hogy „kiváló munkaterekben hozzuk össze munkatársainkat, és alakítsuk át a munkamódszerünket.” Vagyis a BT a tereknek fontos szerepet szán a változásban.
A budapesti BT iroda kialakítását a „smart working” távmunkai gyakorlat vezérelte, mert a hangsúly már nem egyetlen helyszínen, hanem a tevékenységen van. Ez a BT irodájára lefordítva azt jelenti, hogy a tereknek és a beépített technológiának az együttműködés lehetőségét, a rugalmas téri használatot, a hibrid munkavégzést és a teams connect típusú kommunikációs kapcsolatok létrehozását kell támogatnia. A négy emeleten kialakított irodát ennek megfelelően ún. openplan típusú terv alapozta meg. Minden emeleten egybefüggő, nyitott terek jelentik a bázist, melyekben az építészeti kialakítás (oszlopok, pillérállások, kanyarulatok), rácsszerkezetű és akusztikai paravánok, szigetszerűen elhelyezett ülőgarnitúrak szakaszolnak, jelzik a funkcióhatárokat. Az egyes irodai szintek között nincs közvetlen kapcsolat, így alapvetően a központi lifttel vagy lépcsőházon át közelíthetőek meg az egyes irodai szintek.
A földszintet és az első emeletet kivéve minden további hasonló szisztémára épül, és ahogyan haladunk felfelé, egyre több részlettel (színnel, funkcióval) lesz gazdagabb a tér. A központi fogadópult melletti térrel indul a BT-iroda, benne saját recepcióspult és több önálló oktatóterem. Mérete, üvegfalakkal határolt oktatótermei miatt még a hagyományos, szekcionált irodákra emlékeztet. Ugyanakkor a nyitott mennyezet, a változatos világítótestek (fluid, egyedi világítóelem, hálós függesztékek, spotok), az oktatótermek katedrál karakterű elemmel létrehozott hanggátló üvegfalai, a Boss Designtól érkezett könnyed, finom ívekkel megrajzolt, egyszínű textilekkel kárpitozott bútorok visszatérő komponensek a további, már nyitott rendszerű irodaszinteken.
Minden emeleti iroda egyedi, lugasjellegű rekreációs térrel indul: kör alaprajzával, a lugas lila színű leveleivel idézték meg a tervezők a cég logóját. A nem dedikált munkaállomásokat üvegfalakkal határolt, előre befoglalható meeting room-ok kísérik, amelyek kamerás, interaktív smart rendszerekkel felszereltek. Minden emeleten találunk egy relax & refuel részt – a legnagyobb alapterületűt a másodikon –, és vannak a már említett ülőgarnitúra-szigetek. Mindezek a tér ívelésével, finom szakaszolásokkal (paravánok, burkolatváltások stb.) követik egymást. Van már csocsóasztal, továbbá gyerekjátszórész, és lesz 3D-s nyomtató, hamarosan pedig kismamák számára kialakított helyiségek (!) is, hogy akik kisgyerekkel, akár csecsemővel érkeznek, minden szükséges lehetőséget megkapjanak a kényelmes munkavégzéshez.
Hiszen amikor szinte minden elérhető távolról, saját laptoppal tulajdonképpen bármikor, bárhonnan rácsatlakozhatunk a munkahelyi rendszerekre, akkor már nem ugyanazokért a funkciókért, szolgáltatásokért megyünk be az irodába, mint korábban. BeMEGYÜNK és nem beJÁRUNK az irodába.
Szakmai büszkeség, hagyományos értékekre helyezett progresszivitás
Interjú Kozma Zoltánnal, a Kozma Bútor ügyvezető igazgatójával
A Kozma Bútor harminc éve működik a belsőépítészeti kivitelezés területén, ma már a legnívósabb megrendeléseknek felelnek meg professzionális színvonalon. Legutóbbi munkájuk a Futureál fejlesztésében megvalósult Budapest One irodaházban a székházát kialakító British Telecom számára készült. A vezető telekommunikációs cég irodáinak belsőépítészetét a TP Bennett angol tervezőstúdió illetve a Demeter Design Studio jegyzi, a belsőépítészeti elemeinek megvalósítása a Kozma Bútor szakembereit dicséri. A cég munkafilozófiájáról, múltjáról, jelenéről és jövőjéről a tulajdonos ügyvezető igazgatóval, Kozma Zoltánnal beszélgettünk.
Kedves Zoltán, gratulálok az újonnan átadott munkájukhoz, mondana pár szót milyen út vezetett idáig?
Hosszú, nem túlzás azt mondani, hogy egészen a múlt évezredig nyúlik vissza, mivel cégünk a 90-es évek elején, lakossági bútorok gyártásával kezdte meg működését. Már itt tetten érhető volt a munkába fektetett maximalizmusunk és hivatástudatunk, aminek eredményeképpen az elégedett, egyébként iroda kivitelezésben érdekelt magán megrendelőink felkérésére nyitottunk az iroda fitout irányába. Ezen kis zárt piac szereplői hamar megismerték cégünk erősségeit, aminek következtében egy látványos-gyors fejlődésen mentünk keresztül és az utóbbi 10 évben megtízszereztük az éves árbevételünket. Mindezt úgy, hogy közben nagy figyelmet fordítottunk a már elért minőség, megbízhatóság megtartására. Ma már a legnevesebb hazai, illetve nemzetközi tervezők magas színvonalú munkáit kivitelezzük és többségükkel sikerült jó partneri viszonyt is kialakítani. Egy-egy sikeres munka visz minket tovább, büszke vagyok rá, hogy az elégedett megbízóink és tervezők is rendszeresen visszatérnek hozzánk.
Azt mondta, a szegmens szereplői hamar megismerték cégük erősségeit. Itt pontosan mire gondolt, minek köszönhető ez a fajta megrendelői bizalom? Van titok?
Azt gondolom, több tulajdonságot is kiemelhetnénk, mint a pontosság, magas technológiai színvonal, progresszivitás, empátia, magas minőségű anyagok felhasználása ellenére is árhatékony kivitelezés, mégis azt hiszem, hogy ezeknek gyökere abban rejlik, hogy szeretünk büszkék lenni arra amit csinálunk és ezért komoly áldozatokat is hajlandók vagyunk meghozni. Így ha lehet elsőre a szakmai büszkeséget mondanám a szó nemesebb értelmében. A csapat bővítése közben, az egyik legfontosabb feladatom pont az volt, hogy olyan kollegákat találjak az újonnan megjelenő pozíciókra, akik ebben a szellemben szeretnek, tudnak is dolgozni. Így második tényezőnek mindenképp a jó csapatot említeném meg. Mind a lakberendezők, értékesítők, gyártáson és a helyszíni telepítést végző kollegák is ebben a szellemben dolgoznak. Természetesen a pozíciók meghatározásánál és a kollégák kiválasztásánál, nagyon nagy hangsúlyt fordítottunk a személyes képességekre és kompetenciákra is, ennek következtében bár elsősorban kivitelezéssel foglalkozó cég vagyunk, de nem ijedünk meg a tervezési feladatoktól sem.
Említene néhány olyan munkát, melyben tervezőként is részt vettek?
A Borealis már másodszor bízott meg minket tervezési-kivitelezési munkákkal, de személyes érintettség miatt különösen szép emlék a váci úti Zeiss Vision Center, mivel ott a kreatív csapat engedte hogy „belekontárkodjak” a tervezési munkákba is. Illetve egy nagyon kedves partnerünk a Medicover Zrt., ahol az arculat kialakításánál szoros, folyamatos partneri együttműködést alakítottunk ki a tervezőkkel, és a jelenlegi designelemek egy jelentős részét, saját gyermekünknek tekintjük. Egyébként is jellemző ránk, hogy a projekt határait rugalmasan alakítjuk a minél magasabb műszaki tartalmú kivitelezés érdekében.
A British Telecom kivitelezés kapcsán, volt erre jellemző eset?
A Social Hub Booth bútoroknál a tervek egy nagyon szoros és érzékeny együttműködést követeltek meg a szárazépítőkkel, ahol a megfelelő eredmény elérése érdekében, egész a szerkezet építésig visszanyúlva vállaltuk át a kivitelezést, azt hiszem az eredmény önmagáért beszél. Természetesen ez csak egy kiragadott példa, de egyébként is jellemzőnek tartom, hogy a projektek minden szereplőjével törekszünk a kooperatív, jó együttműködésre és az együtt gondolkodásra. Ennek eredménye lett az, hogy munkáinkat egyre inkább elismerte a szakma is, aminek következtében 2019-ben az általunk kivitelezett TransferWise iroda, elnyerte az Év irodája megtisztelő címet, de több munkánk is short listre került különféle megmérettetések során.
Ennek tükrében hogyan látja a jövőt?
Bizakodóan tekintünk magunk elé, mert azt gondoljuk hogy ennek a munkának hosszútávon is meglesz az eredménye. Nagyon jellemző erre a British Telecom projekt utóélete is. A projektben résztvevő cégek: Demeter Design Stúdió – tervezés. Nem dolgoztunk korábban együtt, de a kölcsönös szimpátiának köszönhetően, azóta több sikeres munkát zártunk vagy kezdtünk meg. Futureal – generál kivitelező. Szintén nem dolgoztunk még együtt velük, de ezt követően több tenderre is meghívást kaptunk tőlük. Colliers – projektmenedzser. Velük már számos közös munkánk volt korábban is, de ezen felkérések a BT után is folytatódtak. És végül, de nem utolsó sorban: British Telecom – megrendelő. Korábban velük sem dolgoztunk együtt, de a sikeres munkánk eredményeként, az új debreceni irodájuk kivitelezésével is minket bíztak meg. A fentiek is jól mutatják, hogy a hivatásként, alázattal, magas színvonalon elvégzett munka, rövid távon lehet hogy költségesebb, de hosszútávon a jövőt építve mégis eredményesebb. Ennek tükrében fogjuk tovább is folytatni munkánkat, s hisszük, hogy a jó munkának meglesz az eredménye és a jövőben is színvonalas, magas szintű projekteket tudunk sikerrel teljesíteni. Az elején kérdezte hogy van-e titkunk? Erről a középiskolai osztálytermem falán lévő Kazinczy idézet jut eszembe, ami mai napig elkisért, s talán megfelelő végszó is lehet erre az interjúra:
„Jót, s jól! Ebben áll a nagy titok.”
Tervezés éve: 2020
Átadás éve: 2023
Tervezés: TP Bennett, Demeter Design Studio
Egyedi bútor, berendezés kivitelezés: Kozma Bútor
Demeter Design Stúdió | Web | Facebook | Instagram
Kozma Bútor | Web | Facebook
Az OCTOGON magazin 183-as (2023/3-as) új lapszámában sok egyéb mellett a 3h Építésziroda tervezte balatoncsicsói présházán kívül a MOL Campus belsőépítészetéről, a Grand Hotel Savoy újjászületéséről (INTRAMUROS Építész Kft.) és a MINUSPLUS tervei alapján megvalósult Arquitecto Pitpit étteremről is olvashattok.
Az OCTOGON-ra erre a linkre kattintva lehet előfizetni!
További képek a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.