A Velencei Biennálé Magyar Pavilonja 12 épülettel, 12 irodával, 12 reflexióval.

A Ludwig Múzeum idei Velencei Biennále-projektje, az Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása – a Biennále központi témájára, a How will we live together? (Hogyan fogunk együtt élni?) kérdésfelvetésére reflektálva – arra keresi a választ, hogy a modern építészet sokat vitatott, több szempontból elavult öröksége milyen lehetőségeket tartogat a jövő építészei számára. A kurátorok 12 kelet-közép-európai építészirodát kértek fel arra, hogy gondoljanak újra 12 ikonikus budapesti modern épületet, ezzel egy lehetséges utat mutatva múlt és jövő építészetének összeegyeztetésére.

Molnár Szabolcs, Csóka Attila Róbert, Kovács Dániel, Smiló Dávid, Fabényi Julia - Fotó: SZABÓ Zsófia © Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum

A kiválasztott budapesti épületek a 20. század második felében, a szocialista rendszerben készültek, és értékeik ellenére mára veszélyeztetettek. A meghívott kelet-közép-európai építészek jól ismerik és értik a régiós építészeti örökség megőrzésével kapcsolatos dilemmákat, de már az egyesült Európában tanultak és szereztek szakmai tapasztalatot, terveikre pedig a nemzetközi irányba mutató, kísérletező attitűd a jellemző, amely friss, vizuális formanyelvvel társul. 

A kiállítás két teremből áll majd: a LABOR a 12 épület történeti állapotát dokumentálja, a SHOWROOM pedig a 12 kortárs építészeti reflexiót mutatja be.

A két rész felépítése a kiállítási tárgyak paramétereinek tükrözésével történt: a két narratíva egymástól elválaszthatatlan, és csak egymás összefüggésében értelmezhető. 

A kiállítás katalógusában – amely gazdag fotódokumentáció kíséretében mutatja be az egyes épületeket, az irodákat és a kiállítást – Edwin Heathcote építészetkritikus (London) és Moravánszky Ákos építészettörténész professzor (Zürich) tanulmánya helyezi tágabb történeti kontextusba a projektet. 

Az Othernity a Magyar Pavilon történetének első, széles körű nemzetközi együttműködésen alapuló kiállítási projektje, amelyet 2019-ben egy budapest worksop készített elő. Egyszerre kollaboratív gyakorlat, örökségvédelmi kutatás és annak a meggyőződésünknek a kifejezése, hogy a jövő építészete a múltból építkezhet a kellő reziliencia, a megfelelő fenntarthatóság és az erős identitásbeli kötődés elérése céljából. A kiállítást a Biennále után decemberben a Ludwig Múzeum Budapesten is bemutatja, így azok is megnézhetik majd, akik idén nem jutnak ki Velencébe.

Résztvevők Budapesti épület
A-A Collective (Lengyelország / Dánia / Svájc) Országos Villamos Teherelosztó Központ
Architecture Uncomfortable Workshop 
(Magyarország)
Külső-kelenföldi református templom
b210 (Észtország) OKISZ-székház
BUDCUD (Lengyelország) Domus Áruház
KONNTRA (Szlovénia / Észak-Macedónia / Horvátország) Dob utcai trafóház
LLRRLLRR (Észtország / Egyesült Királyság) TIT Budapesti Planetárium
MADA (Szerbia) Kelenföldi Városközpont
MNPL Workshop (Ukrajna) OTP-toronyház
Paradigma Ariadné (Magyarország) Déli pályaudvar
PLURAL (Szlovákia) Újpesti Ady Endre Művelődési Ház
Vojtěch Rada (Csehország) Az MSZMP XIII. kerületi székháza
Studio Act (Románia) Újpalotai toronyház

Nemzeti biztos: Fabényi Julia
Kurátor: Kovács Dániel
Kurátori team: Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs, Smiló Dávid

Szervező: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum
Fő támogató: Emberi Erőforrások Minisztériuma




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Puutalo Oy előregyártott faházai a Velencei Biennále finn pavilonjában

Puutalo Oy előregyártott faházai a Velencei Biennále finn pavilonjában

Finnország elsőszámú építészeti exportja a 20. században.

Privatizált gyönyörök kertje a Velencei Építészeti Bienálé brit pavilonjában

Privatizált gyönyörök kertje a Velencei Építészeti Bienálé brit pavilonjában

A kiállítás újragondolja, hogyan lehetne befogadóbbá, még közösségibbé tenni a közterületet.

Életműdíjat kapott a „nagy átalakító”

Életműdíjat kapott a „nagy átalakító”

Rafael Moneo a Velencei Építészeti Biennálén veheti majd át az elismerést.

Hirdetés