A díjjal azokat jutalmazták, akik kiemelkedő teljesítménnyel járulnak hozzá ahhoz, hogy a fiatalok az épített környezetet értő és óvó felnőttekké váljanak.
A Magyar Építőművészek Szövetsége pályázatára benyújtott 18 pályamű közül négyet választottak ki, hogy a nemzetközi mezőnyben Magyarországot képviselje az épített környezeti neveléssel foglalkozó projektek versenyében.
Az „Épített környezeti nevelés” nagyon hivatalosan hangzik, pedig amit ez a körülményesen megfogalmazott terminus (az angol bulit environment education tükörfordítása) takar, nagyon is játékos és kreatív dolog: az egyre inkább városokban felnövő generáció érzékenyítése saját szűkebb és tágabb környezete iránt. Magyarországon is egyre több csoport és személy – építészek, pedagógusok és óvodapedagógusok – foglalkoznak ezzel a sok találékonyságot kívánó területtel.
A Magyar Építőművészek Szövetsége (MÉSZ) számára is kiemelten fontos a térérzékelés, a térhasználat és a téralakítás képességeinek fejlesztése, valamint az épített környezettel kapcsolatos ismeretek átadása. Már évek óta szívügyének tekinti és tevőlegesen is pártolja a jobbára személyes lelkesedés és elhivatottság által motivált kezdeményezéseket, hogy a felnövekvő generációban kialakuljon a minőségi környezet iránti igény és az esztétikai és társadalmi kérdések iránti érzékenység. Hogy milyen sikeresen, az kiderült a MÉSZ Kós Károly termében 2020. március 2-án, ahol a terület művelői prezentálták projektjeiket. Itt hozta a zsűri nyilvánosságra, hogy a
Magyar Építőművészek Szövetség pályázatára benyújtott 18 pályamű közül melyik lesz az a négy, amely a nemzetközi mezőnyben Magyarországot képviselni fogja az épített környezeti neveléssel foglalkozó projektek versenyében.
A Nemzetközi Építész Szövetség (UIA) Architecture and Children tagozata három évente Golden Cubes díjjal, azaz Arany Kockával jutalmazza azokat, akik kiemelkedő teljesítménnyel járulnak hozzá ahhoz, hogy a fiatalok az épített környezetet értő, óvó, tudatos gonddal alakító felnőttekké váljanak. Csak egyet lehet érteni a szervezet mottójával: a jövőt a gyerekeink építik, de a mi feladatunk, hogy erre őket felkészítsük. A 2022 júliusában Rióban megrendezendő 27. UIA Kongresszuson adják át a díjat a nyerteseknek, akiket a zsűri a nemzeti előminősítő versenyek kategóriagyőztesei közül választ majd ki. Magyarországon az előminősítő pályázatot a MÉSZ bonyolította. Négy kategóriában nevezhettek a pályázók:
iskolai programok kategóriában 3 pályázat, intézményi keretek között zajló projektek közül 8 pályamű, hagyományos, (írott, nem audiovizuális) média kategóriában 6 kiadvány, illetve társasjáték, audiovizuális (web, film, stb) oktatási anyag kategóriában 1 munka versengett.
A díjazottak kihirdetését felkonferáló szervező-zsűritag, Somogyi Krisztina elmondta, hogy nehéz dolga volt a zsűrinek. A 18 pályamű lefedte a terület széles spektrumát, mind a korosztályokat, mind az építészethez való kapcsolódási pontokat illetően. Óvodás kortól építészhallgatókig, fenntartható hagyományos vidéki háztól a Fibonacci-sor alapján tervezett utópisztikus városig terjedt a bemutatott tevékenységek résztvevőinek és eredményeinek sora.
A Golda János építész, a MÉSZ alelnöke által vezetett zsűri – Fajcsák Dénes építész, Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektan szakpszichológus, Nagy Csaba építész, a MÉSZ elnökségi tagja, és Somogyi Krisztina, építészet kritikus, az Architecture and Children munkacsoport MÉSZ delegáltja által legjobbnak ítélt projektek a következők:
Tótpál Judit
Iskolai keretek között végzett oktatási tevékenységéért Tótpál Judit építésznek, a Biatorbágyi Értéktár Bizottság elnökének városfelfedező programja kapta az első díjat, és jutott a nemzetközi versenybe. Judit évről évre két projektnap keretében ismerteti meg a helyi általános iskola alsó tagozatosait lakóhelyük értékeivel. Ez Biatorbágy esetében, ahol a betelepülők száma rohamosan nő, kulcskérdés az identitás és kötődés megteremtése érdekében. Tótpál Judit a társszerzője a kultúrAktív Egyesület sorozatában megjelent Biatorbágy gyerekeknek című kiadványnak, amit minden helyi negyedikes ingyen megkap. A program hasznosságát a helyi politika is elismeri, az önkormányzat évek óta támogatja Tótpál Judit és az Értéktár Bizottság munkáját.
Hello Wood
Intézményi keretek között végzett oktatási tevékenységéért a Hello Wood „gyerektagozata”, a Demo Wood részesült elismerésben a gyerektáboraiban végzett munkájáért. A csapat nemzetközi színtéren és az intézményes működés terén elért sikerei garanciát kínálnak arra, hogy a nemzetközi versenyben eséllyel képviseli Magyarországot.
kultúrAktív egyesület
Az írott média kategóriában – bár sok gazdag és értékes anyagot felvonultató kiadvány pályázott, óvodapedagógiai munkától (Pataky Gabriella és társai) doktori disszertációig (Terbe Rita, Gyik Műhely) – egy „kakukktojás” a kultúrAktív egyesület Urbanity társasjátéka vitte el a pálmát. A kultúrAktív erőssége az írott média, nekik köszönhető az első hazai szakirodalmi anyag elkészítése, illetve a Tied a Város városvezető könyvsorozat. az Urbanity többféle helyszínen – iskolában, fesztiválon, utcán, pop up helyzetekben – és többféle témában – közösségi kertek, város, Duna – fejlesztett, kommunikáción alapuló, és azt ösztönző társasjáték. A díjat azzal érdemelte ki, hogy az ismeretátadás fiatalok között népszerű formáját, a társasjátékot tölti meg építészeti tartalommal.
Mészáros Zsuzska
Audiovizuális média témában csak egyetlen pályázó akadt, ő azonban igazi profi: Mészáros Zsuzska hosszú évek óta végez sikeres pedagógiai munkát a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnáziumban. A díjátadón elhangzott, hogy a Fazekas akár politikusokat is ad az országnak, így az építészet jövőjére nézve direkt hasznos, ha már idejekorán megismerkednek az épített tér minőségi alakításával. az említett kategóriában designped.com - tanári tudásmegosztó weblapjával pályázott és nyert.
Különdíjat kapott a GyIK Műhely, amely téri játékaival és feladataival 40 éve dolgozik a vizuális nevelés területén. A díjazottak pénzjutalmat és egy-egy tabletet is nyertek a nemzetközi megmérettetés lehetőségén kívül.
A pályázók és projektek
- Pro Gemmo Alapítvány: Interaktív makett-házzal történő környezettudatos, digitális szemléletformálás
- Beliczay Zsófia: Környezettudatosság integrálása a vizuális nevelésbe
- B-Hajas Ágnes: R.É.T. Rajz -Építészet - Tánc avagy Építészet gyerekeknek című könyv
- MTA- ELTE Vizuális Kultúra Szakmódszertani Kutatócsoport: Kárpáti Andrea, Gaul Emil, Póczos Valária, Mészáros Zsuzsa: „Moholy-Nagy Vizuális Modulok - a 21. Századképi nyelvének tanítása”
- Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium: Térkommandó - Közösségi terek az iskolánkban
- Mészáros Zsuzsanna: designped.com Építészet, design és művészet gyerekeknek - tanári tudásmegosztó weblap
- Juhász Ferenc Művelődési Központ Biatorbágy, Biatorbágyi Értéktár Bizottság, GyIK_Műhely: Város_tér_játék
- GyIK-Műhely Alapítvány: Épített környezeti nevelés a GyIK Műhelyben
- GyIK-Műhely Alapítvány: Eplényi Anna Schmidt Gertrúd Szentandrási Dóra, Terbe Rita: Táj_Tér_Táj / Térlátást fejlesztő alkotások
- Terbe Rita DLA: Térjátékok- térbeli gondolkodásfejlesztés, épített környezeti nevelés gyerekeknek
- Biatorbágyi Értéktár Bizottság (Tótpál Judit): Fedezzük fel Biatorbágyot!
- kultúrAktív Egyesület: Tiéd a város - városfelfedező könyvsorozat
- kultúrAktív Egyesület: Guba Anna, Pataky Gabriella és Tóth Eszter: Épített környezeti nevelés az óvodában című könyve
- kultúrAktív Egyesület: Urbanity, társasjáték
- Hello Wood: Demo Wood készségfejlesztő design gyerekprogram
- Bartók Vizuális Műhely: Czirják Ágnes, Paál Zsófia, Kern Orsolya, Skaliczki Judit: Kupola Projekt
- Premontrei Szent Norbert Gimnázium. Egyházzenei Szakgimnázium Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium Iskolaközpont: Képzeletbeli lény lakóhelye.
- MOME Budapest School P10: Bényei Judit, Lipóczki Ákos, Ruttkay Zsófia, Szentandrási Dóra: Fibonacci City
A kiállítás és a szakmai esemény kurátora: Somogyi Krisztina
Munkatársa: Fürdős Zsanett
Grafikus: Czakó Zsolt
Catering: Góg Angéla designer, stylist
Forrás: Magyar Építőművészek Szövetsége
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.