A békéscsabai Ursziny–Beliczey-kúria felújítása és bővítése

Maguk a tervezők is úgy voltak vele, hogy „szép és embert próbáló feladatról” van szó. Ám nem csupán egy tervező életében, hanem a közönségnek is unikális dolog, amikor új bábszínház születik. Hivatásos, erre a feladatra delegált állandó épület ugyanis alig egy tucat van csak hazánkban, amelyből a most elkészült, békéscsabai példa egy tekintélyes méretű architektúra lett – ráadásul a műfaj rögtön egy kúria felújítással is ötvöződött. Cikkünk az OCTOGON 189-es, 2024/1-es számából.


Békéscsaba történeti belvárosában járunk, ahol a Modern Városok Program részeként készült el az úgynevezett Munkácsy-negyed 2017 óta. Keretében a helyi kulturális intézmények és egy-egy jelentős történeti épület újult meg a közterekkel együtt egységes koncepció mentén. Így született újjá a Munkácsy Mihály Múzeum épülete és kiállítása, de a felújított Steiner–Omaszta-kúria és a benne berendezett Munkácsy Emlékház is méltó kvalitású tárlattal várja ezentúl az országból érkezőket „festőóriásunk városába”.


E nagyszabású vállalkozásnak jelentette részét a Gyulai úton, közvetlen a 2019-ben kigyulladt István-gőzmalom mellett az Ursziny–Beliczey-kúria hasznosítása is. A földszintes, téglalap alapú klasszicista rejtett kincset az 1840-es évek végén építtette szepsi Ursziny Andor, aki 1840-től kezdetben Stockhammer Herman gróf uradalmi ügyésze volt itt, Békéscsabán, 1849-re pedig már a város főbíráját tisztelték benne. Az Ursziny családtól bajczai Beliczey Rudolf országgyűlési képviselő vásárolta meg az ingatlant, kinek a rokona az a Beliczey Miklós volt, aki igazán izgalmas szereplője lett az 1930–40-es éveknek: a Körösvidéki Motorsport Klubtól kezdve a Csabai Vívó Egyleten át a Csabai Atlétikai Klubig igen széles skálán töltött be tisztségeket. Főispánsági titulusa volt mégis a legjelentősebb a vármegyében, a háború után viszont az ő kúriája sem élvezett kivételt az elkobzott vagyonok alól. A kommunizmus évei alatt a Gabonaipari Vállalatot költöztették az épület falai közé, ezen időszak alatt beépítették nyitott portikuszát is, ami így is maradt egészen napjainkig. 


Bár a történeti épület jelentősen átalakult az 1950-es években, gondos kutatással sikerült feltérképezni mindazt, ami a 19. századi állapotra utal. Beliczey Miklós, az épület utolsó birtokosának feljegyzése szerint például tudták, hogy a szalon padlóját csillagmintás, intarziás parketta borította eredetileg, és a szalonokról is tudjuk, hogy Lajos Fülöp-stílusú bútorokkal voltak berendezve. A gondos felújítás tervezője a Fajzi Építész Stúdiótól Fajzi Tamás vezető tervező és Botyánszki Zsuzsanna építész voltak, a fennmaradt nyomok és restaurátori szakvélemények alapján ők hozták vissza a régi karaktert. 


Faszádizmus, avagy pusztán díszletként őrzött külcsín helyett az épület lehető legtöbb menthető, hiteles elemét megidézték, kiszabadították az eredeti portikuszt, a kétrétegű ablakok előtt pedig ott vannak a karakteres spaletták is. Eredeti díszítő festésre nyomot több helyen is találtak a restaurátorok, a nagy szalon mennyezetének díszítése azonban különleges volt. A belső keretezésen mind a négy oldal közepén egy-egy gazdag színezéssel alkotott portrét is találtak, így itt sor kerülhetett e mennyezeti díszítés teljes rekonstrukciójára. 


A klasszicista épületen belül kaptak helyet a bábszínház adminisztrációs terei, valamint a gyerekeknek egy játszóház, a szélesebb közönségnek pedig egy tárlat nyújt új programot a műemlékben. Ezt a kiállítást a nem messze álló Steiner–Omaszta-kúriát is új életre keltő Magyar Kastélyprogram Kft. megbízásából Virág Zsolt és Füry Anna művészettörténészek készítették, fókuszában pedig a kúria története, a benne töltött hétköznapok és ünnepek, az egykori lakók élete elevenedik meg infógrafikákon, ahogyan a magyar és a békéscsabai klasszicista építészetről, a 19. század közepén kiépülő csabai kúrianegyedről is átfogó képet kaphat az, aki ide betér. A kúriában mindemellett a Beliczey család ma élő tagjainak felajánlásaként a családhoz kapcsolódó műtárgyak, relikviák is kordokumentumokként szolgálnak.


A körülbelül 400 négyzetméteres, földszintes kúria nem nyújthatott volna azonban elegendő teret egy komplett bábszínháznak. A teátrum igazgatási és közösségi helyiségeinek ugyan jutott terület az örökség négyzetmétereiből, a kultikus hangulattal bíró öltözők pedig a pinceszinten sorakoznak, ahol egy-két műhely is otthonosan berendezkedett már. 
Maga az előadótér azonban csak egy új bővítéssel jöhetett létre. A feladat problematikus volt, ugyanis a színpadnak körülbelül nyolc méter magasnak kellett lennie, az pedig jócskán az eredeti épület fölé vetült volna. Adta magát az ötlet, hogy a színpad szintjét a kúria pincéjének mélységére süllyesztik. A színpad zsinórpadlásának magassága így majdnem megegyezik a műemlék koronázópárkányának vonalával – legalábbis magát a kúriát nem nyomja el, sőt, színével ki is emeli.


A kúria kertje felől egy rámpával közelíthetjük meg a bővítést és a nézőtéri szinteket, e mélyedésbe lépkedve pedig fokozatosan tárul elénk a kortárs réteg, valamint a felújított kúria kontrasztja. Az új bővítménybe beterveztek egy kamaratermet is, amely egyben próbaterem lesz – ezt a nézőtér felett tudták csak kialakítani. A nézőtéri bejárat a pinceszinten nyílik, a kamaraterembe pedig a magasföldszinten lehet bejutni egy hídon keresztül – ez adja a harmadik dimenzióját a felbukkanó épületrétegeknek:

„Az új épületszárny egyedi megjelenése, a kialakult terek és formák arra szolgálnak, hogy a színpadhoz vezető úton a gyerekeket fokozatosan kibillentsük megszokott életükből és egy másik világba, a színház varázslatos világába vezessük át” – írja Fajzi Tamás építész


A bővítés sem lyukarchitektúrájában, sem tömegalakításában nem idomul elődjéhez, fatextúrára emlékeztető színe mégis hatásos kapcsolatot teremt a tört fehér árnyalattal, játékos homlokzati osztása pedig rávilágít, hogy egy gyerekeknek szánt funkcióról van szó, még egy ilyen komoly műemlékkel történő kézfogás esetén is. Maga a kortárs külső felület egy Trespa-burkolat, amely farost és műgyanta sűrítéséből készül tulajdonképpen. 


A közösségi térré vált kúria parkja is híres volt hajdanán, melyet szintén megtépázott az elmúlt több mint fél évszázad. A parkot a Garten Stúdió tájépítészei mentették meg. Kerttörténeti kutatás alapján megszületett koncepciójuk a 19. század végi kertek és parkok hangulatát célozta visszacsempészni a városba. A virágokkal, cserjékkel és különböző fákkal megnyitott park közkertté vált, és méltó háttereként szolgál újra a megmentett kúriának, és egy új bábszínháznak a jövőben. 

Építészet és belsőépítészet: Fajzi Tamás vezető építész tervező (Fajzi Építész Stúdió)  Web
Építész munkatárs: Botyánszi Zsuzsanna
Tájépítész (Beliczey park): Szloszjár György

Az OCTOGON legújabb lapszáma mától a polcokon: hagyományainkhoz híven év elején az épületfelújításokra és a műemlékvédelem témakörére fókuszálunk. Az elmúlt időszak kvalitásos felújításairól, többek között a Lánchíd megújulásáról (CÉH Zrt./FŐMTERV), a Jáki Szent György-templom felújításáról (Sarkadi Márton/Péterffy + Dőry Architects), egy klasszicista kúria bölcsődévé alakulásáról (Zsuffa és Kalmár Építész Műterem) vagy éppen a Lechner Ödön-féle Postatakarékpénztár régen elbontott központi csarnokának rekonstrukciójáról is olvashattok.

Magazinunkra itt lehet online előfizetni.

2024/1 189. lapszám - Octogon



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Huszadik századi műemlék

Huszadik századi műemlék

Példamutató felújítás Csehországból.

Isten házában emberként lakni

Isten házában emberként lakni

Ilyen is csak Hollandiában történhet.

Táncsics utca 1.

Táncsics utca 1.

Az Országos Műemléki Felügyelőség székházának története.

Hirdetés