Milton Glaserre emlékezünk. 

A múlt hét végén, 91 éves korában meghalt New York-i designer, Milton Glaser alapvető hatást gyakorolt az amerikai alkalmazott grafikára, így általánosan is a vizuális kultúrára. A New York magazin társalapítójára, több mint 400 poszter tervezőjére a legfontosabb munkáival emlékezünk.

Kezdjük egy különös esettel, amikor Glaser Donald Trumpnak tervezett: történt, hogy a kezdeti sikerek után – amikor a holland licenc alapján készült Trump vodka az Absolutnál is értékesebb volt – a brand hanyatlani kezdett, és kezdeni kellett valamit az imázsával. Ekkor tervezte Glaser az új, arany színű palackot, amiben ugyan jócskán volt irónia, és később meg is bánta, hogy elvállalta a munkát, mondván: 

„Ez az egyik legalacsonyabb szintű emberi tevékenység. Irigység és státusz.”

Bob Dylan 1966-ban már kultfigura volt, amikor megjelent a válogatáslemeze, amihez Glaser elkészítette az egyik első poszterét. A zenész sziluettje fölött egy színpompás, szecesszió-ihlette, pszichedelikus hajzuhatag díszelgett, ami rendkívül merész újítás volt a kor plakátjaihoz képest. Az alul lévő „Dylan” felirat betűtípusát szintén Glaser tervezte. Az album részeként hatmilliót adtak el a poszterből.

Fotók: Miltonglaser.com

Két évvel később a világ akkor legsikeresebb női szólóénekese, Aretha Franklin számára készített hasonlóan élénk litográfiát az Eye magazin számára. A megközelítés hasonló volt, de sok minden változott: Franklin arcát például térben ábrázolta, ezzel kitűnik a keretből. Glaser ezzel (szó szerint is) kiemelte Franklin erőteljes, dinamikus zenei stílusát.

Az I♥NY logót 1977-ben tervezte meg, a város felkérésére, miután New Yorkot a gazdasági csőd szélére sodorta a pocsék közbiztonsága, a drogkereskedők nyomában burjánzó erőszak. Glaser pro bono tervezte a logót, amihez az I love New York szlogen már adott volt. Végül egy sárga taxi hátsó ülésén, a pirosnál állva jött meg az ihlet. A 2001. szeptember 11-i terrortámadás után a logót egy „more than ever” felirattal egészítette ki. A „szív” szó rajzzal való kiváltása pedig végképp a hétköznapjaink része lett.

Kevésbé ismert, de legalább ilyen érdekes, ahogy Glaser plakátot tervezett egy máskülönben nem túl szexi Olivetti írógépnek.

Az írógép nem egy tűzpiros kabrió, ami 150-nel száguld az autópályán, Glaser azonban megjelenítette a képzelet világát, amit felszabadíthat az írógép, miközben erős kontrasztként középre odabiggyesztette magát a főhőst, változatlan formában.

Fotó: Miltonglaser.com 

Sokat elmond egy kis történet Stefan Sagmeistertől is. Glaser több mint ötven éven át tanított is a Vizuális Művészetek Iskolájában (SVA), ahová meghívta az osztrák származású designert is tanítani. „Büszke voltam, hogy meghívott ezekre a nyári kurzusokra – emlékezett Sagmeister. – A négyhetes tanítás végén többször megkérdeztem a tanulókat, milyennek találták a kurzust? Vagy tucatszor hallottam a választ: Szó szerint megváltoztatta az életemet.”

Glaser könyvborítókat is tervezett, a személyes kedvence pedig az általa publikált 2016-os 100 Years volt, „az élet és az öregedés ünnepe”. Minden oldal egy év, 1-től 100-ig. Minden oldalon egy-egy írótól vett idézet áll az oda tartozó életkorról. Glaser minden évhez saját színt rendelt, és szépen eltűnődhetünk az árnyalatok jelentőségén. Ahogy később elárulta, a színek nem valamiféle kutatás vagy elemzés eredményei, „sokkal inkább érzésből jönnek”.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Borcímkéken az Érseki Palota mennyezeti kifestésének angyalalakjai

Borcímkéken az Érseki Palota mennyezeti kifestésének angyalalakjai

 Az Veszprémi Érseki Pincészet új arculata.

Az éjszaka fényei Nikita Busyak épületgrafikáin

Az éjszaka fényei Nikita Busyak épületgrafikáin

Esti épületek és tájak Nikita Busyak rajzain.

Hirdetés