Milton Glaserre emlékezünk. 

A múlt hét végén, 91 éves korában meghalt New York-i designer, Milton Glaser alapvető hatást gyakorolt az amerikai alkalmazott grafikára, így általánosan is a vizuális kultúrára. A New York magazin társalapítójára, több mint 400 poszter tervezőjére a legfontosabb munkáival emlékezünk.

Kezdjük egy különös esettel, amikor Glaser Donald Trumpnak tervezett: történt, hogy a kezdeti sikerek után – amikor a holland licenc alapján készült Trump vodka az Absolutnál is értékesebb volt – a brand hanyatlani kezdett, és kezdeni kellett valamit az imázsával. Ekkor tervezte Glaser az új, arany színű palackot, amiben ugyan jócskán volt irónia, és később meg is bánta, hogy elvállalta a munkát, mondván: 

„Ez az egyik legalacsonyabb szintű emberi tevékenység. Irigység és státusz.”

Bob Dylan 1966-ban már kultfigura volt, amikor megjelent a válogatáslemeze, amihez Glaser elkészítette az egyik első poszterét. A zenész sziluettje fölött egy színpompás, szecesszió-ihlette, pszichedelikus hajzuhatag díszelgett, ami rendkívül merész újítás volt a kor plakátjaihoz képest. Az alul lévő „Dylan” felirat betűtípusát szintén Glaser tervezte. Az album részeként hatmilliót adtak el a poszterből.

Fotók: Miltonglaser.comFotók: Miltonglaser.com

Két évvel később a világ akkor legsikeresebb női szólóénekese, Aretha Franklin számára készített hasonlóan élénk litográfiát az Eye magazin számára. A megközelítés hasonló volt, de sok minden változott: Franklin arcát például térben ábrázolta, ezzel kitűnik a keretből. Glaser ezzel (szó szerint is) kiemelte Franklin erőteljes, dinamikus zenei stílusát.

Az I♥NY logót 1977-ben tervezte meg, a város felkérésére, miután New Yorkot a gazdasági csőd szélére sodorta a pocsék közbiztonsága, a drogkereskedők nyomában burjánzó erőszak. Glaser pro bono tervezte a logót, amihez az I love New York szlogen már adott volt. Végül egy sárga taxi hátsó ülésén, a pirosnál állva jött meg az ihlet. A 2001. szeptember 11-i terrortámadás után a logót egy „more than ever” felirattal egészítette ki. A „szív” szó rajzzal való kiváltása pedig végképp a hétköznapjaink része lett.

Kevésbé ismert, de legalább ilyen érdekes, ahogy Glaser plakátot tervezett egy máskülönben nem túl szexi Olivetti írógépnek.

Az írógép nem egy tűzpiros kabrió, ami 150-nel száguld az autópályán, Glaser azonban megjelenítette a képzelet világát, amit felszabadíthat az írógép, miközben erős kontrasztként középre odabiggyesztette magát a főhőst, változatlan formában.

Fotó: Miltonglaser.comFotó: Miltonglaser.com 

Sokat elmond egy kis történet Stefan Sagmeistertől is. Glaser több mint ötven éven át tanított is a Vizuális Művészetek Iskolájában (SVA), ahová meghívta az osztrák származású designert is tanítani. „Büszke voltam, hogy meghívott ezekre a nyári kurzusokra – emlékezett Sagmeister. – A négyhetes tanítás végén többször megkérdeztem a tanulókat, milyennek találták a kurzust? Vagy tucatszor hallottam a választ: Szó szerint megváltoztatta az életemet.”

Glaser könyvborítókat is tervezett, a személyes kedvence pedig az általa publikált 2016-os 100 Years volt, „az élet és az öregedés ünnepe”. Minden oldal egy év, 1-től 100-ig. Minden oldalon egy-egy írótól vett idézet áll az oda tartozó életkorról. Glaser minden évhez saját színt rendelt, és szépen eltűnődhetünk az árnyalatok jelentőségén. Ahogy később elárulta, a színek nem valamiféle kutatás vagy elemzés eredményei, „sokkal inkább érzésből jönnek”.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A csend ereje

A csend ereje

Red Dot-díjas magyar kommunikációs rendszer a katolikus szellemiség jegyében.

Egyszerű és okos

Egyszerű és okos

Beszélgetés Déri Enikővel és Demeczky Nórával, a DE_FORM Design Agency alapítóival és kreatív igazgatóival.

„Minden fogyasztói cikké változott, még az érzéseink is”

„Minden fogyasztói cikké változott, még az érzéseink is”

Kazsik Marcell tervezőgrafikussal beszélgettünk.

A csend ereje

A csend ereje

Red Dot-díjas magyar kommunikációs rendszer a katolikus szellemiség jegyében.

Egyszerű és okos

Egyszerű és okos

Beszélgetés Déri Enikővel és Demeczky Nórával, a DE_FORM Design Agency alapítóival és kreatív igazgatóival.

„Minden fogyasztói cikké változott, még az érzéseink is”

„Minden fogyasztói cikké változott, még az érzéseink is”

Kazsik Marcell tervezőgrafikussal beszélgettünk.

A csend ereje

A csend ereje

Red Dot-díjas magyar kommunikációs rendszer a katolikus szellemiség jegyében.

Egyszerű és okos

Egyszerű és okos

Beszélgetés Déri Enikővel és Demeczky Nórával, a DE_FORM Design Agency alapítóival és kreatív igazgatóival.

„Minden fogyasztói cikké változott, még az érzéseink is”

„Minden fogyasztói cikké változott, még az érzéseink is”

Kazsik Marcell tervezőgrafikussal beszélgettünk.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1