A Clasman Kft. és az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Karral együttműködve egy kutatás fejlesztési projekt keretében (GINOP-2.1.2-8-1-4-16 - Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása) egy újszerű elektromechanikai nyitószerkezettel alapterület módosítására képes önfelépülő, modulárisan bővíthető, többfunkciós mobil ház prototípus teljes átfogó gépészeti tervezését készítette el.
A prototípus tervezés során olyan egyedi mozgató mechanizmus fejlesztése is cél volt, mellyel lehetőség nyílik például egy hagyományos ún. 40 lábas konténer alapterület közel háromszoros növelésére. Így a nettó alapterület 75-83 m2 között várható. Az elvi mozgatással szemben támasztott követelmény másik fontos eleme, hogy a padló egysíkú kialakítása lehetőség szerint megtörténjen. A nyitási módszer elvének optimalizálásához hét mozgatási variáció tervezésén és módszeres vizsgálatán keresztül vezetett az út.
A megfelelő nyitási mechanizmus elvi változata után, előtervezésre került az elektromechanikai nyitószerkezet meghatározása a követelményfelmérés, oldalpanelek elrendezésének, mozgásának, rögzítésének, szigetelhetőségének meghatározására. Az oldalfalak és a padló kapcsán a cél a minimális vastagságú falelrendezés és minimális eredő hőátbocsátási tényező megtalálása. Ennek érdekében szintén számos rétegrendvizsgálat készült el, melyből a költségeket is figyelembe véve az egyik megfelelő fal rétegrend paraméterei az alábbiak: tömeg = 20,2 kg/m2, vastagság = 134 mm, eredő hőátbocsátás= 0,18 W/m2∙K (jól megválasztott kereskedelmi hőszigetelő falpanel, légrés, és speciális szigetelő hab, valamint záró faforgács lemez együttese). Hasonlóan alakul a padló rétegrend is, egy költséghatékony megoldással: tömeg = 22,815kg/m2; vastagság = 124,2 mm, eredő hőátbocsátás = 0,283 W/m2∙K (mely hasonlóan kereskedelmi nyomásálló hőszigetelő elemből, 2 mm vastag lemezből és akár vínyl padlóból állhat).
A mozgató mechanizmus és az ahhoz tartozó érdekesebb elvi megoldások, néhány egyedi tervezési momentum az alábbiakban kerül bemutatásra. A nyitás mechanikájában a kinyíló oldalfalak mellett az alapterület növelését kereskedelmi forgalomban kapható nagy teherbírású gördülő elemekkel (gerendákkal) oldották meg. A tetőszerkezetet viszont egy túlnyitással szükséges a teljesen kinyílt oldalpanelekre zárni. Ennek megoldása speciális sodronyos mozgatási mechanizmust igényelt. A mechanizmus elvi elrendezését az alábbi ábra ismerteti. Ennek a mozgatását egy egyedi nagy nyomatékú motor egyedi átalakítása teszi lehetővé, mely kézi fékoldással is rendelkezik, az esetleges kézi (vész) nyitás lehetőségét megteremtve.
Hasonlóan, a teljes oldal nyitás után oldható meg a padló végleges helyzetbe történő mozgatása, melynek a megfelelő profilú szerkezeti elemekkel és speciális tömítési geometriával a megfelelő zárása is megoldható. A padló zárás közeli állapotát ismerteti az alábbi ábra.
A főbb tervezési érdekességek bemutatásán túl természetesen még számos feltétel meghatározásra került. A teljesség igénye nélkül például a biztonsági követelmények kielégítésével (szállításra vonatkozó előírások, a nyitható tetőnél reteszelő berendezés alkalmazása…), az elektromos hálózat tervei, érintésvédelem, az emelhetőség vizsgálata.
A létrehozandó prototípus tehát a tervek szerint az alábbiakkal jellemezhető. Az alapterület-növekedés miatt az épületekben rövid- vagy hosszú távon lakhatáshoz, munkához szükséges feltételek lehetnek biztosíthatók akár szélsőséges klímájú környezetben is (-25 – +45°C). Zárt állapotában a szállítása szabványos konténerszállító eszközökkel (vasúti, tehergépjármű, hajó) megoldható. Ha szükséges (megfelelő gépészeti megoldások után), akkor a jövőben akár 2-3 konténer egymásra tehető. A szerkezet robosztussága miatt, a statikus terhelést ilyen esetekben is elviseli a vázszerkezet.
A továbbiakban igény szerint, a továbbfejlesztett termékek számos területen alkalmazhatóak a civil felhasználáson át a rendvédelmi, katonai területek igényeire szabva.
Még több kép a galériában!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.