Az este’r partners belsőépítészeti tervei szerint valósult meg az MTA új, modern élményközpontja.

Játékos, interaktív és kísérletezésre ösztönöz: Martonvásáron megnyílt az Agroverzum Tudományos Élményközpont, a Magyar Tudományos Akadémia első tudománykommunikációs intézménye, az MTA Agrártudományi Kutatóközpontjának látogatóközpontja.

Fotó: Juhász NorbertFotó: Juhász NorbertFotó: Juhász NorbertFotó: Juhász Norbert

A megrendelő által megfogalmazott cél, az edukáció és az élményközpontú látogatófogadás mellett a belsőépítész este’r partners célja az volt, hogy a magyar múzeumokban eddig még szokatlan, maradandó vizuális térélményt nyújtsanak a látogatóknak.  

Ahogy Radnóczy Eszter, az este’r partners alapítója és vezető tervezője fogalmaz: „Elsősorban arra törekedtünk, hogy a belsőépítészet a tematikát jelenítse meg, kézzel fogható, megértést segítő és innovatív módon.” 

Az Agroverzum az újonnan épült, 1100 m2-es, kétszintes épületben ismeretterjesztő központként és tudományos játszóházként működik majd, ahová évente 35-40 000 látogatót várnak. A látogatóközpont létrehozásának fő célja az agrártudományok társadalmi ismertségének növelése a tudománykommunikáció változatos eszközeivel: az interaktív, kísérletező, a tudományos megismerés lépéseit követve, szórakoztatóan.

A belsőépítész este’r partners munkája iránymutató lehet a magyar múzeumok fejlesztésében. A nagyvonalú, elegáns fogadótér a belsőépítészet eszközeivel hangsúlyozza a témában rejlő komoly tudományosságot: súlyt ad a megérkezésnek és kávézója egyedi hangulatával a látogatás utáni tovább-beszélgetésre motivál. A kiállítótér ezzel szemben mindent a megismerésnek rendel alá: érintésre, befogadásra és kísérletezésre ösztönözi a látogatót, pontosan ismerve azt a tudományra legérzékenyebb csoportot, az iskolásokat, akiknek a vizualitás – fogyasztói szokásaik miatt – a korábbinál sokkal fontosabb.

Fotó: Juhász NorbertFotó: Juhász NorbertFotó: Juhász Norbert

Az agrártudományi látogatóközpont különösen aktuális témákat hoz közel: a klímaválság, az élelmiszerellátással kapcsolatos egyenlőtlenségek, a táplálkozástudomány és az ételeink eredete a mai iskolás korosztály számára már nem elvont tudományos kérdések, hanem mindennapos beszédtéma. Ebben egy kiemelten fontos edukációs feladatot vállal magára az MTA élményközpontja: a tudományos háttérismeretet tálcán kínálja és kreatív formában teszi könnyen emészthetővé, minden korosztály számára.

Néhány érdekesség az MTA Agrártudományi Központról

  • Az Agroverzum helyszíneként szolgáló Brunszvik-kastélypark 1775-ben került a családhoz, amikor Mária Terézia a grófi címet és vele együtt a martonvásári birtokot adományozta Brunszvik Antalnak. A barokk és neogótikus jegyeket felmutató épület, valamint a 70 hektáros angolpark fontos kulturális örökségi helyszín. A park 1953 óta természetvédelmi terület.
  • Az Agroverzum egy tudománykommunikációs központ, ami kifejezetten azért jött létre, hogy népszerűsítse az itt folyó tudományos munkát. Így aki idelátogat, megtapasztalhatja mindazt, amivel az agrártudományi kutatóközpont foglalkozik: talajtan, klímaváltozás, növénynemesítés, növényvédelem, állatorvostudomány.
  • Az Agroverzum látogatói élménylabor foglalkozásokon bújhatnak bele a tudósok életébe és olyan kísérleteket hajthatnak végre, melyek segítségével kézzelfoghatóan megtapasztalják a természetet és jobban megértik a működését. Készíthetnek például gumicukrot, színes növényeket vagy festékeket, de a talajban élő élőlényeket és az őszi lombszíneződés folyamatát is megvizsgálhatják.
  • A régi épületszárny kétszintes, üvegtetővel fedett fogadóterében egy talajminta-installációját integrálták a tervezők a belsőépítészettel, a térelhatároló falak felületeit a talaj szerkezeti rétegződése adja.
  • A térben a betonszerű kőporcelán és a természetes faparketta mellett a fém dominál. Különleges belsőépítészeti megoldások között említhetők a szürke porszórt kapuk vagy a föld rétegrendjét ábrázoló dupla belmagasságú díszítőfestés.
  • A látogatás ritmusát a fehér és sárga színű falak váltakozása irányítja. A grafikai információs jelrendszer a belsőépítészet fontos vizuális elemeként jelenik meg a térben.
  • Az organikus és high-tech megjelenés kettősége nem csak a tematikában, hanem a belsőépítészetben is nyomon követhető az új épületrészben.

Adatok:

építész tervező: 3H Mérnöki Iroda
belsőépítész: este’r partners, projektvezető: Szabó Csilla
generálkivitelező: SHS Építő Kft.

 

1 / 11 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Óriáspopcorn és design-érzékeny búzafejek Martonvásáron

Óriáspopcorn és design-érzékeny búzafejek Martonvásáron

Az este’r partners belsőépítészeti tervei szerint valósult meg az MTA új, modern élményközpontja.

Hegybeforrt

Hegybeforrt

Az alpok vonalai közé hullámzik be az Atmosphere spa.

Egy falatnyi street art

Egy falatnyi street art

Őrült étterem Lengyelországból.

Óriáspopcorn és design-érzékeny búzafejek Martonvásáron

Óriáspopcorn és design-érzékeny búzafejek Martonvásáron

Az este’r partners belsőépítészeti tervei szerint valósult meg az MTA új, modern élményközpontja.

Hegybeforrt

Hegybeforrt

Az alpok vonalai közé hullámzik be az Atmosphere spa.

Egy falatnyi street art

Egy falatnyi street art

Őrült étterem Lengyelországból.

Óriáspopcorn és design-érzékeny búzafejek Martonvásáron

Óriáspopcorn és design-érzékeny búzafejek Martonvásáron

Az este’r partners belsőépítészeti tervei szerint valósult meg az MTA új, modern élményközpontja.

Hegybeforrt

Hegybeforrt

Az alpok vonalai közé hullámzik be az Atmosphere spa.

Egy falatnyi street art

Egy falatnyi street art

Őrült étterem Lengyelországból.

Hirdetés