Az építészeten alapuló finn oktatási módszer hazai meghonosítóival beszélgettünk
Ha valaki még nem ismerné, a finn Arkki kreatív oktatási módszerével 1993 óta fejleszt különféle, a felnőtt életben elengedhetetlen készségeket az építészet segítségével. Az Arkki jelszavai: Játék – Alkotás – Sikerélmény. Háromszáz építész közel 20 000 gyerekkel foglalkozott az eltelt évek során. A módszert nemzetközi szinten is terjesztik, ebbe a sorba lép most be Magyarország. Az Arkki Hungary kezdő csapata, Bedecs-Varga Éva, Lipcsei Gábor, Mikó Zsuzsanna Eszter és Mészáros Zsuzska mesélnek az indulásról.
„A tanulás életforma, és a világ a tanítónk. A jelenségalapú oktatás összekapcsolja a tanulást azzal a világgal, amelyben élünk. Tanárként a legnagyobb jutalmam az, amikor a tudást a gyakorlatban látom” – Teresa Winter, építész, pedagógus, Arkki International.
Először ismerkedjünk meg azzal, mi is ez a program. Mitől különleges?
A gyerekek természetüknél fogva kíváncsiak. Az Arkki program játékalapú tanulást alkalmaz, és teret ad a gyerekek természetes felfedezési vágyának. Fontos tudni, hogy nem építészetet tanítanak, hanem az építészet megismertetésén keresztül, speciális módszertan szerint felépített foglalkozásokon fontos kompetenciákat fejlesztenek. A foglalkozások során segítik a gyerekeket, hogy az őket körülvevő világ csodáira ötleteléssel és kísérletezéssel, egymással együttműködve csodálkozzanak rá. A gyerekek az építészet és a design nyelvén ismerkednek átfogó, valós jelenségekkel, és ezek felhasználásával kerülünk közelebb a természettudomány, a technológia, a mérnöki tudás, a művészetek és a matematika (STEAM – science, technology, engineering, art, mathematics) tantárgyak elsajátításához.
Az Arkki küldetése, hogy a gyermekeket és a fiatalokat olyan készségekkel ruházza fel, amelyek által a jövő világát innovatív és fenntartható irányba tudják formálni.
A program félévekre kidolgozott tematika alapján, 4-19 korig kíséri a gyerekeket, akik heti egyszer másfél órás délutáni foglalkozás keretében vehetnek részt benne. Fontos, hogy a foglalkozásokat tartó facilitátorok csak építészek lehetnek, mert bizonyos modulok oktatása megkívánja ezt a háttértudást.
Meséljetek kicsit magatokról, honnan jön az indíttatás, hogy belevágjatok az Arkki magyarországi honosításába?
Mind a négyen rendelkezünk már elég erős múlttal az épített környezeti nevelés terén. Mikó Zsuzsi és a férje, Lipcsei Gábor határozták el, hogy belevágnak, mindketten építészek. Három gyerekük és az ő környezetük révén sok foglalkozáson vettek részt, illetve tartottak ilyet másoknak. Zsuzsinak régi vágya volt mederbe terelni azt, hogy gyerekeknek építészetet tanítson, az Arkkit, mint ennek a területnek egyedülálló képviselőjét az egyetem óta követi. Zsuzsi kereste meg a többieket, akikről tudta, hogy már sok sikeres gyerekfoglalkozás áll mögöttük. Mészáros Zsuzska a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola tanára, ahol 10 éve csinál a gyerekekkel különféle térrel kapcsolatos tanórai és tanórán kívüli projekteket, és évek óta készít fel gimnazistákat építészmérnöki, építőművészeti felsőoktatási szakokra. Bedecs-Varga Évi pedig építész, és a BME Középülettervezési Tanszékének meghívott oktatója, a téma régóta érdeklődésének fókuszában áll. Doktori témája az Építő párbeszéd – építész és használó közötti együttműködés megteremtésével foglalkozott – ezen belül a gyerekek a használók egy új és különösen fontos, a mienktől egészen eltérő kultúrával és szemléletmóddal rendelkező rétegét jelentik. Az Arkki módszertana épp emiatt fontos, akik a kurzusaikat végigcsinálják, másképp viszonyulnak a környezetükhöz, és tágabb értelemben a világ dolgaihoz is.
Miért épp most indul a magyar Arkki?
Most jó pillanat volt ennek megvalósítására, egyrészt a személyes életükben is, a gyerekeink megnőttek, igazi támogató társként drukkolnak nekünk. Másrészt a covid után újra kinyílt a világ, szívesen mozdulnak az emberek. Az Arkkit mi kerestük meg, úgy gondoltuk, izgalmasabb, ha konkrét pedagógiát tudunk társítani a foglalkozásokhoz. A tananyag még annál is fantasztikusabb, amit elképzeltünk. Nekik óriási tapasztalatuk van, amit módszeresen visszavezetnek az oktatásba, ezt újratermelni nem lett volna értelme, és hatalmas energiát kívánt volna. Ők viszont nyitottak az együttműködésre, kifejezett céljuk, hogy a módszert nemzetközileg terjesszék. Nagyon jó kapcsolatot sikerült kialakítani, Pihla Meskanennel, az egyik alapítóval, aki az ArchiKids Budapest idején személyesen is eljött Magyarországra, lehetőségünk volt a gyakorlatban is tanulni tőle, foglalkozást is tartottunk közösen.
A gyakorlatban hogyan lehet egy ilyen komplex módszert itthon átvenni?
Részünkről ez egy befektetés, de sokkal inkább egy küldetés. Az Arkkinak konkrét keretszerződése van a licencre, ha megvásároljuk, ők betanítanak. A módszertan része a hosszú távú fejlesztés, a kurzusok 30 modulból állnak, egyenként lehet őket licenszelni. A foglalkozások óvodától kezdődnek, egyetemig fél évenként egy modult lehet elvégezni, de a rendszer úgy van kitalálva, hogy közben is be lehessen kapcsolódni bizonyos pontokon. Még egyszer hangsúlyozzuk, hogy a módszertan nagyon alaposan kidolgozott, ezért is érdemes ezt átvenni, nem kell a nulláról kitalálni. Magyarországon is sokan foglalkoznak épített környezeti neveléssel, de az Arkkiban az a különleges, hogy ki van dolgozva a tananyag speciális, 30 éven át fejlesztett módszertan szerint, ami az életkori sajátosságoknak megfelel. Minden benne van, amit magunktól csak heroikus erőfeszítéssel tudnánk elérni. Van benne rendszer, a modulok teljesen egymásra épülnek, viszont minden korcsoport számára vannak belépési pontok az újonnan érkezőknek.
Mire gondoljunk, milyen típusú feladatokról beszélünk?
Tíz feladat van minden félévre, és minden feladathoz komoly pedagógiai háttér, tananyag. Pontosan meg van fogalmazva, mit kérdezel, hogy segítesz, hogy kell prezentálni, hogy a munkákat össze kell-e rakni, vagy egyéniek. Van, amit azonnal hazavihetnek a gyerekek, de olyan is, hogy együtt kell felhelyezni házikókat, és külön feladat összekötni őket térben lépcsővel, híddal. Anyaglistát is adnak, de alapvetően olcsón megvalósítható anyagokból kell dolgozni, egyszerű eszközökkel.
A lényeg, hogy van egy izgi csavar, amitől a munka mássá válik. Például az ArchiKids fesztiválon a makettezése használt kartonokat Pihla javaslatára 1 cm-es csíkokra vágtuk, hogy így szintenként építhessék a gyerekek a házaikat, jobban átérezzék, hogy milyen kicsi is az emberi lépték 1:500-ban. Épp ez a módszertan lényege, amit csak az évtizedes tapasztalat tudott kialakítani: tudják és pontosan meg is van fogalmazva, hogy mi lehet az az anyaghasználat, az a kérdés, az az építési sorrend, amitől pont azt tanulják meg a gyerekek, amit szeretnénk.
Említettétek, hogy csak építészek vezethetnek foglalkozást. Hogy működik ez Finnországban, kik és miért vesznek részt benne?
Finnországban a legtöbb tanár negyed- vagy fél állásban csinálja, így kényelmes, és szeretik, mert kiragadja őket az irodai hétköznapokból. Mi úgy tervezzük, hogy egy-két állandó nyolcórás alkalmazottat bír el a cég, a többiek óraadók. Építésznek kell lenni, ez valóban elvárás, fontos, hogy a facilitátorok értsék, miről beszélnek. Nem szabad barkácsolásról van szó, már ötödikes korban előjönnek konkrét építészeti témák, és minél idősebb a korosztály, annál strukturáltabb a feladat. De ezzel együtt a kreativitás terén nagy szabadságot kapnak a gyerekek. Ahhoz, hogy ez működjön, és ne fusson vakvágányra, kell az építészeti háttér.
Hogy indul a magyar Arkki?
Mi most az első két modult vesszük meg, lesz két alsós és egy felsős korosztálynak szóló foglalkozásunk. Az érdeklődés és a gyerekek előmenetele határozza meg, hogyan megyünk majd tovább. A modul árában benne van a képzés, amit elvégezve vizsgáznunk kell. A tananyag már megvan, az online oktatás jövő héten kezdődik, az első modult ősszel indítjuk. Négyen fogunk tanítani januárig, utána esetleg bővülnénk, a fogadtatástól függ. Az biztos, hogy már vannak jelentkezők, akik szívesen csatlakoznának. Több kisebb helyen fogunk működni heti egy alkalommal a város több különböző kerületeiben, ahol már eleve van gyerekfoglalkozás.
Ahhoz, hogy valóban beinduljon a dolog, fontos a reklám, az a kulcs, hogy már az indulás előtt tartsunk olyan foglalkozást, ahol a gyerekek és a szülők megszeretik ezt a fajta tevékenységet. Az első mindjárt május 20-án a Taste Finland program keretében meg is valósul, a finn nagykövetség kertjében, ahol az Arkki leghíresebb foglalkozását, a gumicukor és fogpiszkáló segítségével dolgozó Édes Építészetet lehet kipróbálni. A Taste Finland lényegében egy popup étterem lesz, ahol az ételért fizetni kell, de szuper ingyenes programok járnak majd hozzá, és a bevételt jótékonysági célra a fordítja a finn kulturális intézet, a Finnagora. Nyáron pedig egy-egy alkalmas workshopokkal szeretnénk megalapozni az indulásunkat.
Az oktatási kínálat az alábbi elemekből áll:
- hosszú távú kurzusok – az őszi és tavaszi iskolai félévhez igazodva 90 perces foglalkozások heti rendszerességgel
- táborok a nyári és egyéb iskolai szünetekben
- tematikus workshopok
- partnerség más szervezetekkel, intézményekkel, részvétel participációs tervezésben
Az Arkki program pedagógiai módszertana
Az Arkki program pedagógiai módszertana a projektalapú kihívások és a tervezői gondolkodás (design thinking) által elősegíti a kreativitást és az innovációs képességek fejlesztését.
Az oktatás többé nem arról fog szólni, hogy mit tudsz egy adott pillanatban, hanem arról, hogy HOGYAN tudsz tanulni és alkalmazkodni. Már nem elég a tényeket megtanulni, hanem meg kell tanulnunk, hogy mit kezdjünk a tényekkel - hogyan kombináljuk az összetett információkat, és miként használjuk azokat kreatívan társadalmunk sokrétű problémáinak megoldására.
Az Arkki „Játék - Alkotás - Sikerélmény” módszertanának alapelemei a játékos megközelítés, az aktív tanulás, a kreativitás és a képzelőerő szabad használatának elősegítése. Hiszünk abban, hogy a pozitív visszajelzés a tanulási folyamat fontos eleme. Az Arkki programjai szórakoztatóvá és magával ragadóvá teszik a tanulást.
JÁTÉK: A szabad felfedezés és a megoldások játékos keresése a tanulás legtermészetesebb módja a gyermekek és a felnőttek számára egyaránt. Az irányított játék lehetővé teszi az ismeretek és készségek hatékony elsajátítását.
ALKOTÁS: Az Arkki foglalkozások során a gyerekek egy problémát különböző nézőpontokból is megfigyelnek, eltérő anyagokat és technikákat is kipróbálnak, valamint megismerik egymás munkáját és véleményét, mindezekkel segítve, hogy önmagukon túlmutatóan gondolkodjanak, és megkérdőjelezzék a meglévő előítéleteiket és feltételezéseiket. "Helyes válaszok" helyett az innovatív, új ötleteket bátorítjuk.
SIKERÉLMÉNY: Az Arkki projekteket úgy terveztük, hogy elősegítsék a gyerekek sikerélmény érzetét. Ez a pozitív megerősítés segít nekik abban, hogy kockázatot vállaljanak, új ötleteket próbáljanak ki, merjenek felszólalni, és önbizalmat szerezzenek.
A kreatív tanulás alappillérei
PROJEKT: A gyerekek akkor tanulnak a legjobban, ha aktívan dolgoznak olyan értelmes projekteken, amelyeket lenyűgözőnek találnak.
CSAPATMUNKA: A tanulás társas tevékenység, melynek részeként a gyerekek megosztják egymással ötleteiket, együttműködnek, inspirálják egymást.
SZENVEDÉLY: A számukra fontos projekteken a gyerekek hosszabb ideig és kitartóbban dolgoznak, nem rettenek meg a kihívásoktól, és közben többet tanulnak.
JÁTÉK: A tanulás része a játékos kísérletezés: új dolgok kipróbálása, anyagok megismerése, különböző ötletek tesztelése.
A projektalapú és jelenségalapú tanuláson keresztül az Arkki program fejleszti a magasabb rendű gondolkodási képességeket (Higher Order Thinking Skills – HOT skills) mint például a kreativitás és az innováció - olyan készségeket, amelyek segítenek nekünk, embereknek választ kapni a 21. század olyan kérdéseire, mint például: Mit kezdjünk a rendelkezésünkre álló összes tudással és hogyan használjuk fel, hogy jobbá tegyük a világot?
Az Arkki foglalkozásvezetőkről
Az Arkki foglalkozásvezető facilitátori szerepet tölt be, vagyis vezeti a gyermeket a gondosan megtervezett tanulási pályán.
A tanárnak döntő szerepe van abban, hogy barátságos és biztonságos légkört teremtsen, amelyen belül a gyerekek bátran kísérletezhetnek és kreatív kockázatokat is vállalhatnak.
Az Arkkiban a tanár szerepe nem hagyományos. A foglalkozásvezető csatlakozik a tanulókhoz személyes tanulási pályájukon, támogatja egyéni kutatásaikat és kísérletezésüket.
A pedagógus beszélgetésekkel és kérdésfeltevéssel vezeti a gyermekeket a feladatmegoldás közben. A különböző jelenségeket egyénileg és csoportosan közelítik meg az inspiráló képek, beszélgetések, a tervkészítés, a rajzolás, a jegyzetelés, a modellezés és az építés eszközeivel.
Az Arkki tanárait az Arkki központja képzi, kollégáink építészeti és tervezői háttérrel rendelkeznek.
Kurzusok
A kreativitás, a magasabb rendű gondolkodás, a rugalmasság és más alapvető 21. századi készségek fejlesztését célzó, építészeti és tervezési projekteken keresztül az Arkki heti kurzusai úgy vannak kialakítva, hogy integrálják a S.T.E.A.M. (tudomány, technológia, mérnöki tudományok, művészetek és matematika), a humán és társadalomtudományi tantárgyak tanulását és alkalmazását.
A szakmai díjakkal kitüntetett Arkki program átfogó, hosszú távú tananyagot kínál, amely az építészetre és a formatervezésre épül. Az Arkki program 4-19 éves korú gyermekeket és fiatalokat céloz meg.
Az aprólékosan megtervezett kézzelfogható (hands-on) projektalapú feladatok célja, hogy a gyerekek olyan élethosszig tartó készségekre tegyenek szert, mint a kreativitás a komplex problémamegoldó képesség, a kritikus gondolkodás, az együttműködés, a kommunikáció és a rugalmasság. A teljes Arkki tanterv 30 egymásra épülő modult tartalmaz 300 folyamatos fejlődést biztosító projekttel, amelyek lehetővé teszik a gyermekek és fiatalok számára, hogy összesen 1500 órán keresztül alkossanak és fejlesszék kreativitásukat. Minden egyes projekt egy egyedi, érdekes és játékos kísérlet, amelyben a diákok a tervezői gondolkodást (design thinking) alkalmazzák, és a S.T.E.A.M. (természettudomány, technológia, mérnöki tudományok, művészetek és matematika) és más tantárgyi ismereteket integrálják a befejezéshez. Különböző eszközökkel és anyagokkal dolgozva fejlesztik „kreativitás-szókincsüket" és "alkotói gondolkodásmódjukat”.
Az Arkki foglalkozásokon a gyerekek egy alkalommal körülbelül 12-en nagy közös munkaasztal körül dolgoznak, vágnak, ragasztanak, színeznek, festenek, így más workshop foglalkozásokhoz alkalmas terekben tud megvalósulni az Arkki oktatás.
Az Arkkiról egy rövid bemutatkozó videó megtekinthető ezen a linken, illetve a Facebook-oldalukon találhatók bejegyzések a „Szabd át a várost!” workshopjukról, melynek keretében a gyerekek Budapest belvárosának tömbjeit gondolhatták újra.
Ha pedig nem akarsz lemaradni az Arkki Hungary programjairól, feliratkozhatsz a hírlevelükre.
Arkki Hungary | Web | Facebook
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.