A Gellérthegy oldalába lépcsők kerülnek. Lépcsők, amik nem vezetnek valahonnan valahová, hanem amelyek események terei.

A Gellérthegy a Magyarországot uraló mindenkori hatalom kiürült és jelentéktelenné vált játékszere. A gyenge lábakon álló magyar büszkeség be nem váltott reménysége, a megépítése pillanatában elavult hadászati műtárgy, a soha-nem-volt nemzeti panteon, a felszabadító-elnyomó hatalom által emelt, de mára már semleges Szabadság-szobor természettől részben elhódított otthona. Egyszerre a legvadabb fantáziák bölcsője és a legprofánabb városi funkciók gyűjtőhelye. A turisták pislognak csak le onnan.



Budapesten két képződmény rendelkezik a történeti és társadalmi túlterheltség ezen szintjével: a Várhegy és a Gellérthegy. Ez a kettő hibrid tárgy a természeti és az épített környezet határán nem tud jelentéktelen lenni. Míg azonban a Várhegy nemzeti jelentőségű épületek szimbolikus gyűjtőhelye, addig a Gellérthegy a mostohatestvér. Nem véletlenül bír a mai napig kiemelt természeti védettséggel is, és otthona megannyi nővény és állatfajnak. Nem tudott senki olyan mértékű átalakítást végezni rajta az építések és háborúk különböző eszközeivel, mint a szétfúrt, szétbontott, szétlőtt és megkopasztott Várhegyen.



Javaslatunk lényege, hogy a Gellérthegyet időszerű nem kitennünk ennek és ezért mi, a város polgárai megfosztjuk mindentől, ami többet jelenthet, mint egy hegy a maga természeti csodálatosságában. Megfosztjuk attól, amely többet és mást szolgálhat annál, hogy saját jóllétünknek, szórakozásunknak, együttműködésünknek helye legyen a jövőben.



A Gellérthegy oldalába lépcsők kerülnek. Lépcsők, amik nem vezetnek valahonnan valahová, hanem amelyek események terei. Így a létrejövő lépcsőszakaszok formájukban lépcsők, de nélkülözik azt az ideát, miszerint vezetniük kell valahová.  Olyanok, mint egy Gellérthegy Citadella és Szabadság-szobor nélkül. 
A lépcső ideamentes formáját a lépcső használója töltheti meg tartalommal.
Mi töltjük meg tartalommal.
Én töltöm meg tartalommal.

Hogy mindez létrejöhessen a hegy tetején álló építményeket kövenként bontjuk el. Ez egy megterhelő folyamat, a kezeink évszázadokat tartalmazó anyagot mozgatnak, hogy a bontásból eredő darabokból a lépcsők építőanyaga lehessen. Számunkra az emlékeket nem a forma, hanem a tett és anyag hordozza onnantól kezdve. Így eltűnik minden a Gellérthegy tetejéről, ami valaha volt, de nem lesz ott semmi abból, ami valaha lesz. Sem már összeomlott, sem pedig még fel nem épült rendszerek szimbolikus helyeként nem szolgál többé.

Ebben a folyamatban a szobor eltűnése a legnehezebb pont. Miközben dől, vegyes érzelemmel nézzük. Mindannyiunk küszködik valamivel, egyesek a Szabadság-szobor emlékével, mások a szabadsággal vagy a szobordöntések emlékével. Egy dologban értünk egyet, hogy szabadok vagyunk feláldozni a szabadság szobrát egy szabadabb szabadságért. Mert ebből a szoborból a lépcsősorok fém kötőeleme lesz. Úgy ahogy itt írva van: a Citadella elbontásából származó köveket egymásmellé helyezzük, a közéjük vésett mélyedésekbe kapocsként az olvasztott Szabadság-szobor kerül, hogy összetartsa a lépcsőt.

Az ideológiailag túlterhelt anyag – a kő és a bronz – ideológiailag semleges formát vesz fel, üres lesz. Ürességében válik használhatóvá vagy használhatatlanná számunkra ha a Gellérthegyre érkezünk. A lépcső anyagában benne lesz annak a múltnak az emléke, ami formálni kívánt minket, de a belőlük létrejött új formában ott lesz a jövő lehetősége, amit formálni tudunk. 

Ez a lépcső nem jelentéktelen, csak jelentősége nem determinált. Lehet fontos, lehet kevésbé fontos, de egyesek számára lehet teljesen jelentéktelen is. A lépcsőkkel kapcsolatban éreznünk semmit sem kell, de mindent lehet. Így válik a formája szentté, mert bármilyen erő, amely a jövőben ráolvasással kíván megszilárdítani egy kiemelt jelentést, az a formálhatóság szentségét töri össze ezzel a gesztusával. 
Nem a semmi az, ami így létrejön, hanem a lehetősége mindennek, amit megteremthetünk. A személyes legendák, mítoszok, történetek és a történelem tere lesz a Gellérthegy. 

Míg a hegy oldalában lévő lépcsősorokat birtokba vesszük, addig Budapest egyik legmagasabb pontján, a Citadella és a Szabadság-szobor helyét lassan a bejárható természet tölti ki. Nem uralja a város tetejét többé semmi. A Gellérthegy alján elinduló ösvények a maguk természetességében folytatódnak és találkoznak össze legfelül.  A különböző nemes és invazív fafajok néhány év alatt befutják a hegytetőt és egyszer majd úgy tűnik mintha mindig így lett volna. Rókák szeme világlik a sűrű sötétben azok felé, akik feltévednének oda egy késői órán.
Javaslatunk célja volt eldönteni végre mindent nem egyszerre és nem mindenkorra.

http://paradigmaariadne.com/

forrás: sajtóközlemény

 

1 / 6 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A magyar építészet ligete

A magyar építészet ligete

A Paradigma Ariadné terve az MMA pályázatára.

Több mint negyven év után újra magyar építészek a The Architectural Review-ban

Több mint negyven év után újra magyar építészek a The Architectural Review-ban

Kovács Dániel a Paradigma Ariadné által tervezett sándorfalvi bivalyos tanösvényről írt a lap 2022/2-es lapszámában. A The Architectural Review legutóbb 1981-ben írt magyar építész hazai munkájáról.

Bivalyzongora

Bivalyzongora

Tanösvény és bivalyistálló Sándorfalva határában.

A magyar építészet ligete

A magyar építészet ligete

A Paradigma Ariadné terve az MMA pályázatára.

Több mint negyven év után újra magyar építészek a The Architectural Review-ban

Több mint negyven év után újra magyar építészek a The Architectural Review-ban

Kovács Dániel a Paradigma Ariadné által tervezett sándorfalvi bivalyos tanösvényről írt a lap 2022/2-es lapszámában. A The Architectural Review legutóbb 1981-ben írt magyar építész hazai munkájáról.

Bivalyzongora

Bivalyzongora

Tanösvény és bivalyistálló Sándorfalva határában.

A magyar építészet ligete

A magyar építészet ligete

A Paradigma Ariadné terve az MMA pályázatára.

Több mint negyven év után újra magyar építészek a The Architectural Review-ban

Több mint negyven év után újra magyar építészek a The Architectural Review-ban

Kovács Dániel a Paradigma Ariadné által tervezett sándorfalvi bivalyos tanösvényről írt a lap 2022/2-es lapszámában. A The Architectural Review legutóbb 1981-ben írt magyar építész hazai munkájáról.

Bivalyzongora

Bivalyzongora

Tanösvény és bivalyistálló Sándorfalva határában.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1