Újjáéledő rakpart 2030 program és dunai fauszodák a VALYO-val. Az Európai Mobilitási Hét záró eseményei
Az Európai Mobilitási Hét budapesti eseményeinek egyik záró programján Karácsony Gergely és munkatársai sajtótájékoztatót tartottak szeptember 22-én a Jane Haining rakparton a Viadukt helyiségében, ahol a Fővárosnak a rakpart fejlesztésére vonatkozó terveit ismertették. Az Újjáéledő rakpart 2030 - a pesti alsó rakpart fokozatos megújulása című projekt ciklusokon átívelő beruházás, amely a kormány és a Főváros összefogásával, EU-s támogatással tud csak megvalósulni. Bemelegítésének pedig a mobilitási hét zárásaként szeptember 22. és október 23. között szárazon csobbanhatunk a VALYO és a Flaszter jóvoltából...
A sajtótájékoztató helyszíne már jól mutatja, mi is a baj a rakpartokkal. A rengeteg potenciált magában hordozó, közösségi felhasználásra kiváló lehetőséget nyújtó, építészetileg is izgalmas teret, a kettes villamos pályájának Vigadó téri szakaszán épült Viadukt alatti helyiségeket, de magát az alsó rakpartot is csak enyhén vizeletszagú, roppant barátságtalan lépcsőn át lehet megközelíteni, amit fentről megtalálni már önmagában kihívás. Itt tartotta sajtótájékoztatóját a főpolgármester és csapata, a Valyo készülő kiállításának installációi között.
A másik felszámolandó negatívum az autómentes rakparton az árnyék hiánya: pillanatnyilag a pontszerű enyhítő törekvések ellenére sivár és napos betonplacc az alsó rakpart, amelyet a Valyo igyekszik a lehetőségekhez mérten vonzó helyszínné varázsolni. Nem csoda, ha nem tolong a nép az autóktól megtisztított, széles sétányon, bár ennek ellenére az átvonuló biciklisták őszinte és spontán örömmel köszöntötték a tornacipős polgármestert.
Az eseményen részt vett Karácsony Gergely, főpolgármester, Lohász Cecília, a Valyo - Város és Folyó Egyesület projektmunkatársa, Sipka Gábor, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese és Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke, várostervező.
Olyan rakpartról álmodunk, ahol meg lehet érinteni a vizet. Ahol lényegesen több hely jut a gyalogosoknak, és a parkolónak használt burkolatok felbontásával a növényeknek is. Ahol a turizmus kiszolgálása mellett teret adunk a kultúrának és a kikapcsolódásnak. És nem csupán álmodunk, hanem terveinket meg is valósítjuk. Szakaszosan és ütemezetten teljesen megújul a pesti belvárosi Duna-part: visszaadjuk a Dunát a budapestieknek.” - vallja Karácsony Gergely főpolgármester
Semmi kétség nem fér ahhoz, hogy van mit tenni a rakparton, Budapest hatalmas ziccert hagyna ki, ha nem adná vissza a folyópartot és a folyót a városnak. Ezt szolgálja a Újjáéledő rakpart 2030 program, amely a pesti alsó rakpart fokozatos megújításának terve. A szakemberek elmondták, hogy a fejlesztés több cikluson átvonuló, hosszú távon megvalósuló projekt, amelynek végső célja a Duna Arénától az Atlétikai Stadionig terjedő teljes partszakasz megújulása.
Az első etap, az Árpád híd és a Margit híd közti szakasz már Tarlós István főpolgármesterségének idején megvalósult, a Margit hídtól a Parlamentig tartó szakaszt pedig tavaly újította meg a Főváros. A továbbiakban a Margit híd és a Lánchíd közötti, majd a Lánchíd és Erzsébet híd közti rakpart és a Belgrád rakpart vár megújulásra. A Lánchídtól délre a tervek teljes megvalósulása után egy teljes egészében gyalogos, a felső rakparttal lépcsősoron át kapcsolatban álló szakasz jöhet létre. A rakpartok teljeskörű átépítéséhez nélkülözhetetlenek az Európai Unió fejlesztési forrásai. Így a fejlesztés teljes egésze akkor valósulhat meg, ha a Kormány és az Európai Bizottság megegyezésével felhasználhatóvá válnak az uniós források. Mindaddig azonban a Főváros továbbra is folytatja a partnereivel való együttműködésben az ideigenes eszközökkel és kisebb átépítésekkel járó átalakításokat a pesti alsó rakparton.
A tervek elkészítése során húsz civil szervezettel egyeztet a Főváros, a konszenzusos elemek megvalósítása már folyik, ahol pedig még nem jutottak megállapodásra, ott további tárgyalások zajlanak. A legneuralgikusabb pont természetesen a pesti alsó rakpart autós forgalmának szabályozása. Ennek a budapesti közlekedésre gyakorolt hatását folyamatosan monitorozzák, hogy a megoldás valóban igazolható méréseken alapuljon. Annyi már bizonyos, hogy a budai alsó rakpart autós fogalmának megszüntetését nem bírná el a főváros közlekedése, a budai oldalon tehát marad az eddigi – egyébként nem túl kecsegtető – helyzet.
A pesti oldalon viszont a körutak gyűrűi elvben lehetővé teszik, hogy megvalósuljon az autómentes rakpart víziója. A cél, hogy a rakpartot terelő átmenő forgalmat máshová irányítsák, és csak a kifejezetten a Belvárosba irányuló, máshol utat nem találó autós közlekedésnek engedjenek utat. Így a pesti oldalon a páratlan panorámával rendelkező, a turisták által leginkább látogatott részen a város és folyó kapcsolata helyreállhat. A konkrét megvalósítás az említett vizsgálatok eredményét figyelembe véve alakul majd, a jó hír az, hogy a méréseken alapuló változtatást a Magyar Autóklub is támogatja.
A mindig jó példaként említett Bécsből idelátogató szakember, Petra Jens, Bécs városának gyalogos megbízottja (mert ott ilyen pozíció is létezik ám!) volt a Városháza vendége az Európai Mobilitási Hét keretében megrendezett beszélgetésen.
Addig is, míg a pesti alsó rakpart átfogó rendezése megvalósul, érdemes kihasználni a mobilitási hét adta lehetőséget. 2023. szeptember 22-én este hét órakor nyílik a Flaszter I. Budapesti Köztéri Kortárs Művészeti Biennálé keretében a Fauszodák Budapesten - Fürdés a Dunában a múltban és a jövőben című program, amelynek keretében az egykori fauszodák helyét jelölve a budai és pesti rakpartokon az egyesület által kifejlesztett kukucskáló dobozok, úgynevezett SKUBI-k kerülnek kihelyezésre, a Jane Haining rakparton a Vigadó mellé pedig egy kortárs fauszoda szerkezetet állítanak fel a szervezők. A megnyitón száraz úszóedzéssel, a Hybrid Dessous Duna fürdőruha-kollekció felavatásával ugorhatsz fejest a dunai fürdőzés világába.
Sétálj tehát a rakparton és keresd a SKUBI-kat! – közben a rakpartok nem kifejezetten köztudomású elnevezéseit is memorizálhatod!
Fővám tér (A Szabadság híd pesti hídfő közelében)
Raoul Wallenberg rkp. (A Szabadság híd budai hídfő közelében)
Friedrich Born rkp. (Az Erzsébet híd budai hídfő közelében)
Várkert rkp. (A Várkert Bazár hajóállomás magasságában)
Friedrich Born rkp. (19/41-es villamos, Clark Ádám tér megálló)
Sztehlo Gábor rkp. (A Széchenyi Lánchíd budai hídfő közelében)
Bem rkp. (Batthyány tér)
Margit híd budai hídfő (az Angelo Rotta rkp. és az Árpád Fejedelem útja között)
Id. Antall József rkp. (A Jászai Mari tér déli részén)
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.