Átgondoltság, rend, közösség - e három szó köré szervezte építészeti koncepcióját a batlab két tervezője, Batizi-Pócsi Gergő és Batizi-Pócsi Péter. 

Átgondoltság, rend, közösség - e három szó köré szervezte építészeti koncepcióját a batlab két tervezője, Batizi-Pócsi Gergő és Batizi-Pócsi Péter. A Debreceni Nemzetközi Iskola tervpályázatán megvételt nyert pályaművük. 

Feladat

Debrecen-Pallag településrészen a Bánat utca és Manninger Gusztáv utca által határolt ingatlanon egy több oktatási egységből álló nemzetközi IB rendszerben működtetett iskolaépület és az ahhoz kapcsolódó építmények létrehozása.

Lehetőség

A nem mindennapi program (mind léptékében, mind működésében) és a választott tervezési terület, illetve a tervezett iskola léptékétől eltérő környezete a megszokott iskolák szisztémájának átgondolását kívánja, illetve kitekintésre késztet.

Analízis

A program nagysága és környezetének zömében családi házas léptéke sem tántorít el minket a léptékváltástól. Állításunk szerint a lépték az erdő. A terület heterogenitásához ugyanúgy hozzá tartozik a Natura2000 telekkel szomszédos része, mint a pallagi épületállomány. 
Ezen felismerés miatt célunk egy végletekig egységes, egyszerű, átlátható térstruktúra létrehozása úgy, hogy az hűen tükrözze és hordozza a benne foglalt intézmény milyenségét is. A tervezett ház fókusza az itt tanuló diákok közössége, amit az átlátható és jelentős méretű közösségi terek szerveznek majd a jövőben.

Városrendezési koncepció

Az új iskola a telek északnyugati határával párhuzamosan telepített. Az épület és az erdő által közrezárt terület az iskolaudvar. Mivel egy intézményről van szó, a kissé elkülönülő funkciókat is egy tető alá hozzuk, így egy főbejárata, illetve egy mellékbejárata van az épületnek. A fő megközelítés a Bánat utca felől történik, elkerülve a családi házas övezet autókkal történő túlzsúfolását. A tornatermet úgy pozícionáltuk, hogy az az oktatási funkcióktól függetlenül, zavartalanul is működhessen. Ezt szolgálja az épület északkeleti végében található másik bejárat. A pedagógusok parkolói is ide pozícionáltak.



Építészet

Az új iskolaépületbe megálmodott funkciókat két részre bontottuk. A cellás, irodajellegű helyiségek, valamint a tantermek egy ötszintes hasáb alakú épületrészben sorakoznak egymás után, természetesen szem előtt tartva a különböző funkciócsoportokba való tartozást. A közös használatú terek, valamint a változó belmagasságokat igénylő funkciók egy lépcsőző teret kialakítva kerültek egymás mellé. Egy szint egy lépcső. Az egyszintes óvodarész teteje az 2. szint bővülete, a kétszintes kantin zárófödéme a 3. szint teresedését eredményezi, valamint ide kapcsolódik a bejárat feletti auditórium és előtere is. A háromszintes tornaterem teteje a 4. szint kiteresedése. A különböző szinteket lépcsősorok kapcsolják egymáshoz úgy, hogy az egy összefüggő térsort eredményezzen és mind a „kicsik”, mind a „nagyok” közösségi teréül szolgáljon. A hatalmas fórum közösséget formáló hatása került előtérbe. A hangsúlyos bejáraton való belépés után tárul fel ez a hatalmas és jól átlátható térsor, ahol véleményünk szerint könnyű az eligazodás.



Az épület homlokzatának tömör felületei hőszigetelt, falas szerkezetűek átszellőztetett homlokzatburkolattal. A tömör felületeken elhelyezett nyílászárók háromrétegű üvegezéssel és külső árnyékolóval készülnek. A közösségi tér transzparens határoló szerkezete egy klímahomlokzat. A klímahomlokzat a jól hőszigetelt falakkal egyenértékű hőátbocsátási tényezővel rendelkezik, az üveghomlokzat közelében megszünteti a diszkomfort zónát, miközben kifelé jó kilátást eredményez. A külső héj 1 rétegű biztonsági, a belső pedig kétrétegű hőszigetelő üvegezés. (A két héj közötti széles belméret a karbantartási és tisztítási munkák elvégzéséhez ad helyet - szintenként kezelő rácsok segítségével -, másrészt pedig árnyékoló felszerelésére teremt lehetőséget.)



Az új iskolaépületet úgy igyekeztünk tervezni, hogy annak fontos üzenete – az átgondoltság, a rend, a közösség – tisztán érzékelhető legyen.

forrás: sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Bjarke Ingels Group építésze moduláris iskolát tervez Afrikában

A Bjarke Ingels Group építésze moduláris iskolát tervez Afrikában

Fókuszban a fenntarthatóság, amelyben Valentino Gareri már bizonyított.

Egy iskola, amely olyan, mint egy meseváros

Egy iskola, amely olyan, mint egy meseváros

A Fuwen Általános Iskola tervezői mindent megtettek azért, hogy jól érezze magát a gyermek az iskolapadban. 

Fából űrhajót - így tanítsunk gyerekeknek a térről

Fából űrhajót - így tanítsunk gyerekeknek a térről

Cseh András, a CAN Architects építésze magával ragadó TED-előadást tartott a térről való gondolkodás megismertetéséről.

Hirdetés