Hirdetés

Színes pályafutás, színes épületekkel.

43 év után elhagyja az általa alapított Rogers Stirk Harbour + PartnersetPritzker-díjas Richard Rogers, nemzedékének egyik leginnovatívabb és legkülönlegesebb építésze, a high-tech mozgalom kiemelkedő képviselője. A brit építész munkássága előtt a portréjával tisztelgünk.

Rogers a hetvenes és nyolcvanas években tette le a névjegyét olyan épületekkel, mint a párizsi Georges Pompidou Központ vagy a Lloyd’s Bank londoni főhadiszállása. Az építészeti irányzat jellegzetességei későbbi munkáiban is jelen vannak, az alkalmazott élénk színekről és szerkezeti elemekről könnyen felismerhetők Rogers épületei. 

„A feketén és a fehéren kívül vannak más színek is” – ad iránymutatást munkásságához Richard Rogers brit építész, aki azt is hozzátette, hogy nem bánja, ha másoknak a két alapszín a normális az építészetben, de ő marad a sokszínűségnél. 

A Georges Pompidou Központ kék csövei, a NEO Bankside vörös acélelemei, a londoni Maggie’s Center gondozási központ épületének pirosas homlokzata mind hűen tükrözik elképzelését a színekről, amelyhez olyan formát társított, amelyért gyakran került a kritikák középpontjába. 

A kezdetek

Rogers 1933-ban született Firenzében, de családjával a második világháború alatt Nagy-Britanniába költözött. A londoni Architectural Association Építészeti Iskola (AA) elvégzése után a Yale Egyetemen tanult, ahol összeismerkedett Norman Foster brit építésszel. A diplomázás után Rogers és Foster megalapította a Team 4 építészirodát, amely rövid életűnek bizonyult ugyan, de annál meghatározóbb volt mindkét szakember számára: a Team 4 jelentette a löketet, amellyel a high-tech építészet kiemelkedő alakjaivá válhattak. 
Fotó: Flickr

Az áttörés

A Fosterrel való szakítás után Rogers ismét erős csapattagot választott magának, ezúttal Renzo Piano személyében. A duó nagy áttörése 1971-ben következett be, amikor megnyerték a párizsi Georges Pompidou Központ megtervezésére kiírt pályázatot. A tervüket a párizsiak körében nagy felháborodás övezte, túl radikálisnak és túl polgárpukkasztónak tartották a két ismeretlen építész ötletét, ugyanis azt csinálták, amit előttük senki még:

"kirakták az ablakba" az épület szolgáltatási egységeit, amely így sokkal inkább emlékeztetett egy gyárépületre, mint művészeti központra. Ezzel Rogers örökre lerakta a névjegyét a high-tech építészetben. 

Georges Pompidou Központ Georges Pompidou Központ Georges Pompidou Központ Georges Pompidou Központ

A high-tech építészeti stílus követői alapvetően olyan épületeket terveztek, amelyekben mindenki számára láthatóvá tették az olyan funkcionális elemeket, mint például a liftek vagy a villamosenergia vezetékek. Ezzel nemcsak a hasznos területeket nyertek az épületeken belül, de a könnyebb hozzáférhetőség miatt a szolgáltató egységek karbantartása is kevesebbe került. 

A kezdeti ellenérzést követően az épületet 1977-es elkészülte után Párizs megszerette, a francia főváros egyik emblematikus épülete lett. Sokak számára a művészeti központ jelenti a katartikus áttörést a múzeumépítésben, ugyanis a nem túl ünnepélyes és futurisztikus külsejével leszámolt azzal az elitista és monumentális aurával, amely addig a kulturális épületeket körbelengte.

Azt üzente, hogy a művészet már nemcsak a tehetősek és az elit kiváltsága, hanem mindenkié.

Egy évtizeddel később aztán Rogers Londonban is megtapasztalhatta, hogy olykor nehéz lázadónak lenni: a Lloyd’s of London főhadiszállásának megtervezése után ugyanúgy kapott hideget-meleget, mint Párizsban, hogy aztán napjainkra már elképzelhetetlen legyen a város központja Rogers épülete nélkül. 

 Lloyd’s of London Lloyd’s of London Lloyd’s of London Lloyd’s of London

Arccal a fenntarthatóság felé

Miután befejezte a munkát Renzo Pianoval, 1977-ben céget alapított Richard Rogers Partnership néven (ma: Rogers Stirk Harbour + Partners). Későbbi éveiben az urbanizmus, a fenntarthatóság és a városfejlesztés felé fordult, 1998-ban a brit kormány megbízta egy olyan munkacsoport felállításával, amelynek célja a brit városok lehetséges jövőképének felvázolása volt. A munka eredménye a Towards an Urban Renaissance című könyv, amely több mint 100 ajánlást fogalmazott meg a várostervezést illetően. 2001 és 2008 között a londoni polgármester, Ken Livingstone építészeti és urbanisztikai főtanácsadója lett, de két barcelonai polgármesternek is segített városfejlesztési kérdésekben. 

Egy 2018-as interjúban elmondta, hogy minden ellenvéleménnyel szemben valós probléma az éghajlatváltozás, és mivel az építészet bizonyos szempontból a problémamegoldásról szól, hozzá kell járulnia a bolygónk védelméhez.

Szerinte ha megtanuljuk, hogy kicsi elektromos autóval is kiválóan lehet közlekedni, akkor már nem lesz nagy autókra szükség, a nagy autókra szabott utakat pedig használhatjuk fontosabb dolgokra is, mint például a növénytermesztés.

Borítókép: A Maggie’s Center gondozási központ




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

230 éve született Hild József

230 éve született Hild József

1789. december 8-án született „Pest város architektor-építésze”, a magyar klasszicizmus kiemelkedő alakja.

107 millióra euróra büntetné Jean Nouvelt a Párizsi Filharmónia

107 millióra euróra büntetné Jean Nouvelt a Párizsi Filharmónia

Az építész perel, szerinte ez az összeg a cége végét jelentené.

230 éve született Hild József

230 éve született Hild József

1789. december 8-án született „Pest város architektor-építésze”, a magyar klasszicizmus kiemelkedő alakja.

107 millióra euróra büntetné Jean Nouvelt a Párizsi Filharmónia

107 millióra euróra büntetné Jean Nouvelt a Párizsi Filharmónia

Az építész perel, szerinte ez az összeg a cége végét jelentené.

230 éve született Hild József

230 éve született Hild József

1789. december 8-án született „Pest város architektor-építésze”, a magyar klasszicizmus kiemelkedő alakja.

107 millióra euróra büntetné Jean Nouvelt a Párizsi Filharmónia

107 millióra euróra büntetné Jean Nouvelt a Párizsi Filharmónia

Az építész perel, szerinte ez az összeg a cége végét jelentené.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1