Változatos programok és utcazenészek színesítik a pénteki átadást
Augusztus 4-én, pénteken befejeződik a Lánchíd felújítása, megnyílnak a járdák, és velük együtt a hídfőkben lévő aluljárók is. Ezzel – mintegy másfél hónappal hamarabb az eredetileg tervezett időpontnál – véget ér hazánk egyik legfontosabb kulturális örökségének és jelképének szerkezeti, illetve műemléki rekonstrukciója. Az ünnepélyes eseményhez kapcsolódva a Fővárosi Önkormányzat és a BKK színes szabadtéri programokkal várja az érdeklődőket.
A gyalogosok déltől átkelhetnek a megszépült híd két oldalán végigfutó járdákon, és birtokba vehetik a hídfőkben lévő aluljárókat is. A felújítás befejezéséhez kapcsolódva pénteken 18 órakor kezdődik a Fővárosi Önkormányzat és a BKK szervezésében a Lánchíd-piknik, ami ismeretterjesztő programokkal, utcazenészekkel, étellel és itallal, fényoroszlánokkal várja az érdeklődőket, sötétedés után pedig különleges alkalomhoz illő megvilágítást kap a híd.
A rendezvény idejére lezárják a közúti forgalom elől a Lánchidat, ezért az arra járók és a résztvevők zavartalanul piknikezhetnek az útpályán.
„Méltán állítható, hogy Magyarország legfontosabb műemléke a Lánchíd. Mérnöki és építészeti kvalitásai mellett létrehozásának folyamata és 175 éves története is ezt mutatja számunkra: a Lánchíd története az ország történetét jeleníti meg. 1849-es átadását követően az 1914-es rekonstrukciót és az 1949-es újjáépítést követően több alkalommal került sor a híd felújítására. A most befejezett felújítás azonban minden eddiginél gondosabb, körültekintőbb előkészítéssel és kivitelezéssel valósult meg. A felújításban részt vevők munkáját dicséri a tartószerkezetek és az útpálya átépítése éppúgy, mint a pilonok és az oroszlánok kőszobrász munkái, a kandeláberek restaurálása vagy pótlása, a hídfők műtárgyainak korszerűsítése. Éljen soká a felújított Lánchíd!”
– Erő Zoltán, Budapest főépítésze
A BKK legújabb blogcikkében sorra veszi a híd korszerűsítésének jelentősebb mérföldköveit, a maga nemében egyedülálló összeállítás részletes összefoglalót nyújt a kivitelezésről.
• még a teljes lezárás előtt, illetve a lezárást követően kiépítették az ideiglenes és a felújítást kiszolgáló infrastruktúrát;
• elbontották az elöregedett vasbeton pályát;
• egyedileg gyártott acélelemekből újjáépítették a közúti pályalemezt és -szegélyt;
• az új szerkezetet korrózióvédelemmel és szigeteléssel látták el, majd aszfaltozták;
• teljesen elbontották a vasbeton gyalogosjárdákat, majd acélelemekből újjáépítették azokat;
• átépítették a pilonok körüli vasbeton járdaszakaszokat;
• javították a megmaradó acélszerkezeteket, és gondoskodtak a rozsdásodás elleni védelmükről;
• elvégezték a láncok helyszíni korrózióvédelmét a pályaszint felett és a lánccsatornákban, valamint a föld alatti lánckamrákban;
• szélesebbé és biztonságossá tették a hídfők gyalogos-aluljáróját;
• a hídfők megmaradó szerkezetein felújították a szigetelést;
• restaurálták a pályaszint feletti összes kőfelületet, a rozettákat és a kőoroszlánokat;
• restaurálták a pesti oldal zászlótartó bástyáinak kőfelületeit;
• átépítették a budai hídfő lépcsőit;
• teljeskörűen felújították a koronasaru-termeket és a pilonok tetejét;
• új, de korhű kandeláberekre szerelt korszerű és energiatakarékos LED-technológiás közvilágítást építettek ki;
• kiváltották és átcsoportosították a hídon és a hídfők mögötti területeken lévő közműveket;
• a Duna medrében teljes körű fém-, lőszer- és roncsmentesítést hajtottak végre;
• elkészítették a járdák burkolatát;
• felújították és restaurálták a gyalogosokat védő műemléki korlátokat;
• kiépítették a lehorgonyzókamrák dunai árvízi védekezési rendszerét;
• belülről szigetelték a föld alatti lehorgonyzókamrákat, új gépészetet, lejáróhágcsókat építettek;
• korszerűsítették a hajózási jelzéseket;
• befejezték a belső hídfőhelyiségek és aluljárók, illetve azok környezetének felújítását;
• visszaépítették a hiányzó műemléki elemeket, öntvény mellvédeket, -konzolokat, járdakandelábereket;
• restaurálták a pályaszint alatti kőfelületeket;
• változtatható színképű díszvilágítást szereltek fel;
• megépítették a járdaelválasztó korlátokat;
• gyalogos-átkelőhelyet létesítettek a pesti hídfő északi és déli járdája között;
• kialakították az építmény villamossági és monitoringrendszerét;
• elvégezték a kisebb hibák javítását, például a pályaszint alatti festéseknél;
• elbontották a hídra függesztett állványzatot, végül
• helyreállították a felvonulási területet.
Forrás: BKK
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.