A CAN Architects megvételt nyert terve a Biai Református Általános Iskola tervpályázatán.

A CAN Architects praxisában hosszú idő óta elméletben és gyakorlatban is vezető helyen szerepel az oktatás tereinek megreformálása – természetesen magának az oktatásnak a megújítása érdekében. Tudásukat ezúttal a Biai Református Általános Iskola pályázatán kamatoztatták.
 

Belső udvar

 

A világban elterjedt folyosós-cellás iskolák az ipari forradalom termékei voltak. Az emberi élet a történelem során azóta hatalmas fejlődésen ment át. A 21. század elejére a tanulás fogalma kibővült az érzelmi és szociális kompetenciák fejlesztésével, amit a Biai Református Általános Iskola épületegyüttese új terekkel támogat. A frontális oktatás korszerű tanulási helyzetekkel egészül ki. Ezt a változatosságot nyújtja a tanulóházak téri összetettsége, alsóban a sutos, felsőben a forgó tanterem, amelyet építészek, pedagógusok és környezetpszichológusok fejlesztettek.

Jó iskolák jó téri rendszere a tanulásról, a közösségről és az otthonosságról szól. A téri rendszer a használatot, az iskola közösségének működési dinamikáját képezi le és keretezi. Az iskola ennek megfelelően az aula és az azt kiegészítő belső közösségi udvar körül tömbökre tagolódik, a 21. századi pedagógiát épület szinten is szolgáló tanulóházas modell alapján. 

A diákok, tanárok, szülők és vendégek a kápolna íves fala mellett érkeznek, amely így meghatározza a falakon belüli élet szellemiségét. Az alsósok tömbje közvetlenül a porta mellett nyílik, a felsősök rajtuk túl két kisebb otthontérbe érkeznek. A szülők számára könnyen elérendő terek (elsős osztálytermek, szülői beszélgető, lelkipásztori helyiség, pszichológus) mind a bejárat környékén találhatóak, hogy ne kelljen bejárniuk az iskolát és ezáltal a tanuláshoz szükséges intimitás megvalósuljon. Szüksége esetén az igazgatás és a tanárok még szintén könnyen elérhetőek, de már védettebb helyzetben. 

 

Megérkezés


Az aula tere összenő a könyvtáréval, hiszen az utóbbi évtizedekben a könyvtárhasználat megváltozott, nyitottabb közösségi terekké váltak, illetve így erősen érzékelhető tudás-térré változik a központi tér. Az étkező és a nagyterem is bekapcsolódnak e központi rendszerbe, amelyet utolsó elemként a sportpálya zár. 

 

Természetes tájba ágyazott kültéri tanulási terek

 

A klaszteres szervezésű iskola tanulóházai különböző korosztályok otthonai, az aktuális fejlődési igényeknek megfelelően. Pszichológiai, környezetpszichológiai és pedagógiai szempontok alapján alakulnak mind a közösségi, mind az osztálytermek. Tanulási táj, közösségi közlekedőterek szervezik az életet, melyek néhol akusztikai függönnyel ideiglenesen leválasztva oktatási teremként, fejlesztőként szolgálnak, de szünetben vagy az informális és non-formális tanulás idején szabadon felhasználhatóak. Ezáltal a kettős használat által kihasználtságuk maximalizálódik, ami a fenntarthatóság legfőbb mérője. 


SUTOS TANTEREM

Az alsósok tanterménél a kiindulási alap az L-alakú tanterem volt. A nemzetközi iskolaépítészetben használt tér azt a pedagógiai módszertant segíti, amely különböző tanulási-közösségi tevékenységeknek dedikált teret biztosít az osztálytermen belül. Ezek jellemzően a padnál ülő klasszikus tanulási helyzetet egészítik ki másféle fizikai, ergonómiai helyzetet, mozgást biztosító térrészekkel.


FORGÓ TANTEREM

Geometriáját pedagógiai, környezetpszichológiai, iskolaépítészeti és akusztikai kutatásokra alapozva alakítottuk ki. A két derékszögű húrnégyszög alaprajz különböző oldalai felé fordulva karakteresen különböző térérzetet biztosítunk, amelyek eltérő pedagógiai helyzetekben (frontális oktatás, egyéni vagy kiscsoportos munka, nagycsoportos foglalkozás) ideálisan használhatóak. 

 

Alsós otthontér és tanulási tájFelsős tanulóház tanulási tája


MAKERSPACE

A szaktantermek a felsős tömbökben kapnak helyet, főleg ők használják ezeket a tereket. Két természettudományos teret javaslunk, mert az optimális oktatáshoz jó, ha van egy előadó, ami átrendezhető és egy fix laborállomásokkal rendelkező tér is. A rajztanterem és technikaterem átstrukturálásával Makerspace terek alakulnak ki a tanulási tömbök tetejében saját alkotóteraszokkal, így ideális fényviszonyokkal, ellenőrizhető külső alkotóterekkel, bent pedig a korosztályokra szabott eszköztárral.


KÁPOLNA

Az asztal köré ül mindenki. Oda lehet húzódni középre, vagy a fal tövébe ülve nekidőlhet, akinek ott jobb. Kis léptékű, mégis személyekre és a belőlük növő közösségre szabva. Centrális elrendezésű, a figyelem középpontjában a szakrális elemek mégis finom tengelyt vonnak: az úrasztala, a szószék és falra hímzett bibliai részlet.

 

KápolnaTanulási piac: könyvtár-aula


KÜLTÉR - TORNÁC, TERASZ, TERMÉSZET

A kültéri tanulás újra egyre fontosabb szerepet játszik a pedagógiában. A belső kis udvaron, a tornácok alatt, a járható-játszható tetőn, a burkolt sziget játszófelületein és a természetes tájban a kültéri tanulás teljes spektruma megjelenik. 

 

Tetőterasz, védett kültéri tanterem
 

Helyszín: Biatorbágy, Magyaroszág 
Tervezés éve: 2022 
Tervező: CAN Architects 
Vezető tervezők: Cseh András, Élő József, Köninger Szilárd, Németh Dávid, Tátrai Ádám 
Építész munkatársak: Beiermeiszter Tamás, Ördög Rita, Leiner Dorottya, Timár Anna Zorica
Látványterv: Sárdi Krisztina


 

Rajzok a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Két nyertes a Mathias Corvinus Collegium megújuló központjára kiírt pályázaton

Két nyertes a Mathias Corvinus Collegium megújuló központjára kiírt pályázaton

A nyertes épületpályázatok tükrözik a tehetséggondozás szellemiségét és harmonizálnak a városi környezettel.

Kiírták a Magyar falu program idei első pályázatait

Kiírták a Magyar falu program idei első pályázatait

Három pályázati kiírásra összesen 23 milliárd forintot biztosít a kormány.

Idén is kiosztják az Év háza pályázat díjait

Idén is kiosztják az Év háza pályázat díjait

Két abszolút fődíjat, valamint két szakmai és öt támogatói különdíjat osztanak ki.

Hirdetés