A Telenor Ház egy jó pillanatban, jó körülmények közt épült, így lehet a mai napig is mértékadó. Zoboki Gábor mutatta be az épületet.

Ritka a hasonló projekt, talán nemzetközi viszonylatban is: építészetben, anyaghasználatban és gépészeti megoldásaiban is versenyre kel a legmodernebb épületekkel a törökbálinti Telenor Ház, noha az épület már tíz éves, és ebben az időben rengeteget fejlődött a technológia. Az épületbejáráson Zoboki Gábor, a ZDA-Zoboki Építésziroda vezetője több munkatársával együtt mutatta meg.

Tíz éve adták át a törökbálinti Telenor Házat, a telekommunikációs cég 12 ezer négyzetméteres irodaházát, amelyért azóta több díjat is besöpört a ZDA iroda. Arról, mitől is olyan különleges ez a ház, már korábban is írtunk, ám ehhez fontos adalékokat tett hozzá a Zoboki Gábor-vezette bejárás, amelynek mindjárt az elején elhangzott, hogy ott még most, tíz év után is megkérdezik az építészektől, hogy milyen legyen a törölköző színe, Zoboki szerint „ez az építészek álma, mert nem egy steril, szobor szerű épületet akarnak, hanem olyat, ahol élet van.”

Az épület még a válság előtt épült, a 2009-es átadása már belecsúszott a válság idejébe. Utána aligha kaphattak volna meg szinte mindent, ami az elképzeléseikhez illett. Építészként ugyan a ZDA-Zoboki jegyzi az épületet, de azért, hogy a skandináv világcég értékrendjét és technológiáját építészeti nyelven átültessék a hazai viszonyokra, a terveket jóvá kellett hagynia a Telenor építészének, Bjørn C. Sørumnak is.

Fotó: Telenor

„Kint jártunk az oslói központban, amelyben a fenntarthatóság már kódolva van. Akkoriban három mappám volt tele ötletekkel – emékezett Zoboki. – Van köztük olyan merész, amit egyszer majd Kínában meg kellene építeni.” A ház fele zárt unit, a másik fele ezt szolgálja ki. Aki belép, azt érzi, hogy pezseg az élet, könnyedén, természetesen elegyednek szóba egymással az emberek.

„Eldugtuk a lifteket, helyettük lépcsők vannak, ami erotikus szimbólum, a kapcsolatteremtés szimbóluma. A unitokon átlátni, nyitott, együttműködő terek alkotják az épületet. A horizontális mellett a vertikális koncepció is erős, köszönhetően a lejtős teleknek. A belső terek minden pontjáról látszik a ház teljes vertikuma, a mennyezeti hosszú, pöttyökből álló LED-sor a házban lévő mozgást jeleníti meg, össze van kötve kamerákkal.”

Kellett bérelhető unitokat is tervezni, és néhány valóban ki is ürült a válság idején. „Ezt nem szeretem, de el kellett fogadni – folytatja Zoboki. – Sørum bejött, de nem rajzolt, ami óriási dolog, mert legalább akkora egója van, mint nekem. A másik fontos név Alf Asheim, a Telenor beruházási igazgatója, aki minden megvalósíthatósági kérdésben szerepet kapott. Ove Fredheim, az egykori CEO a harmadik, aki elképesztő energiákat ölt a nyitott tervezesbe, hetekig pepecseltünk minden apró részlettel.”

Zoboki Gábor az épületbejáráson - Fotó: Telenor

A skandináv szellemiség megkövetelte az elmélyült egyéni, illetve a kommunikációra épülő irodai munka párhuzamos működését, az ezt segítő egyedi és flexibilis térszervezést, a különböző karakterű munkaterek létrehozását. „Egy magas elvárásokkal rendelkező irodakultúra leszivárgása ez, abból lett az épület.”

Miután a válság előtt épült, lényegében úgy bántak vele, mintha egy család saját magának építene otthont, nem spóroltak ki belőle semmit. Így lehet a mai napig is korszerű a ház gépészete, amiről Turi Zoltán projektigazgató elárulta: 1 megawattos hőszivattyú üzemel, 180 talajszondát építettek be, így nincs belül gépészet, nincs radiátor, álmennyzet helyett emelt padló segíti az átszellőzést. A ház melegvíz-ellátásának 60 százalékát 168 négyzetméternyi összfelületű napkollektor-rendszer biztosítja. A Telenor 2017 és 2018 között 33,3%-kal csökkentette éves papírhulladékának, és több mint 68 százalékkal az elektronikai hulladékának mennyiségét. 

Ám a legérdekesebbek mégis a belsőépítészeti megoldások. Manapság az aktív design címkével lendületesen bánnak egy-egy iroda esetében a marketingesek, a Telenornál ugyanakkor már tíz éve is megjelent, például a unitokban nincs szemetes, azért fel kell állni, és sétálni kicsit, hogy kidobhassák a szemetet. Már a koncepciót is a belsőépítészekkel együtt gondolták végig, majd a megvalósítás során is konzekvensek maradtak a döntések, ahogy az anyaghasználat is: kint nemeskő burkolat, bent üveg épült, aminek a beruházók eleinte nem örültek. A preunit zónák közt akusztikai váltás is van, és terveztek átmeneti zónát a külső tér és a munkavégzés terei közé.

Szociális helyiség - Fotó: Telenor

Az irodaterek kialakításakor elkerülték a szélsőségeket: nem ömlesztettek mindenkit egy térbe, de nem is darabolták szét apró egérlyukakra az irodát. Számos, különféle méretű tárgyaló, meeting room, pihenőszoba található az épületben – összesen 500-an tárgyalhatnak egy időben –, a közösségi tereket pedig láthatóan használják is, a tervezői szándéknak megfelelően.

Különleges még a vizesblokkok rendszere is, a mosdók koedukáltak, ami a skandináv gondolkodásból jön, és csak elsőre meglepő, de hamar természetessé válik, elvégre a lakásokban sincs külön férfi és női wc, de a kisebb irodákban sem. És nincs mennyezeti világítás sem (csak takarítási világítás), a fővilágítast állólámpákkal oldották meg. A ház belülről adja ki a fényt, nincs külső világítás, ami agyonvágná a benti szórt fényt.

A ház a vállalat birtokában lévő nyolc hektárnyi terület csupán 7,55 százalékát foglalja el. A székházat szándékosan nem választja el kerítés a környezetétől, így organikusan illeszkedik a környező zöldterülethez, amely Natura 2000 környezetvédelmi terület szomszédságában helyezkedik el. „Ha természetet akarunk, nem zöld fal kell” – mondja Zoboki, hozzátéve, hogy üvegfalra is csak a klimatikus viszonyok miatt van szükség.

Az üveg megőrzi az átláthatóságot, de véd a hidegtől - Fotó: Telenor

Mi bizonyíthatná jobban az elvek működőképességét, mint a ház saját legendája, egy kedves mellszobor, akinek sokat simogatják a fejét, mert úgy tartják, hogy szerencsét hoz. Egy Norvégiában élő magyar művész, Lisztes István készítette fekete kőből, és a norvég anyacég adta ajándékba, az átadási ceremóniára a Telenor elnök- vezérigazgatója hozta magával. Pistinek nevezték el, de a legenda szerint Tóhányó István a teljes neve, merthogy sokáig kint, a tóparton állt, a víz fölé hajolva, azaz úgy nézett ki, mintha ő alkotta volna a tavat.

Ám ennél is fontosabb bizonyíték a személyes tapasztalat, vagyis az, amikor valóban beszédbe elegyednek egymással emberek a lépcsőfordulókban, a terek valóban tágasak, komfortosak, amitől egyfajta alapvető nyugalom járja át az épületet.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Csúcstechnikával idézték meg Ybl szellemét

Csúcstechnikával idézték meg Ybl szellemét

Az Operaház felújítását segítő digitális 3D modell.

„Alkotóként meg kellene magunknak engedni néha, hogy lelassuljunk”

„Alkotóként meg kellene magunknak engedni néha, hogy lelassuljunk”

Interjú Demeter Nórával, a Demeter Design Stúdió vezetőjével. 

Hirdetés