A türjei Gyümölcsoltó Boldogasszony premontrei prépostsági templom felújítása.

Ha a magyar középkori templomépítészetről volt szó, az iskolában azt tanultuk, hogy Ják, Lébény, Zsámbék. A Dunántúl negyedik jelentős, Árpád-kori monostortemplomát sosem sorolták ide: Türje ismeretlen maradt. Nekem személyes szerencsém, hogy útban a nagyszülők után maradt zalai szőlőhegyi birtok felé, mindig megcsodálhattuk téglás monumentalitását. Úgy tűnt, soha nem fedezik majd fel – aztán mégis, nagyon. Cikkünk az OCTOGON magazin 181-es (2023/1-es) lapszámából.
 


Zala és Vas határán, a dombok közt rejtőző, impozáns téglabazilika a magyar középkor szinte ismeretlen, mégis egyik legfontosabb emléke, ami műemléki helyreállításról sokáig még csak nem is hallott. Hanem aztán három éve igen vaskos meglepetéssel szolgált: a türjei templom fő jellegzetességét, a vörös téglahomlokzatot krémszínű vakolatköpeny fedte el. Először a műemlékesek Facebook-csoportjában jelentek meg a hozzászólások – először az értetlenkedés, aztán előkerültek a szakértők és a felújításban résztvevők is. 

Még tartott a helyreállítás, amikor magam is megtapasztalhattam a színeváltozást: eltűnt a szabadon hagyott, vakolatlan vörös téglahomlokzat, Türje fő jellegzetessége. A templom kifehéredett. Pedig számomra Türje volt a középkori magyar téglatemplom, ami egzotikumként állt a helyén – és pont ez a viharvert téglasága mutatta legautentikusabban középkorinak magát.

Ahogy sokan, én is felháborodtam először a változáson – míg ki nem derült, hogy jó száz éve a korábbi barokkos külsőt Lux Kálmán restaurálta úgy, hogy a barokk alól mintegy „kiszabadította” a román téglaarchitektúrát, azaz ő is álmodott, amikor a téglagótika hatására a tégla szabadon hagyása mellett döntött = azaz a templomot visszaromanizálta téglásra. A nyers téglafelülettől tűnt tehát középkoriasnak a barokksárgára festett falusi templomok között. De a majdnem 800 évéből ez csak az elmúlt száz évben volt így: és ahogy nehéz az új látványt megszokni, ugyanúgy nehéz volt a gondolatot is, miszerint a megszokás nem egyenlő a tágabb értelemben vett valósággal. 

 


És erről fotó is került elő: a türjei templom a 20. század elején egy viharvert vakolattal burkolt templom volt másféle tornyokkal, barokk kapuzattal és a tornyok között másfajta összekötő oromzattal. A kép 1900 körül készült, aztán jött Lux Kálmán, aki 1916-ban a premontrei rend megbízásából kezdett foglalkozni a templommal. Ő hozta létre később azt a belénk égett középkorias külsőt – ami egyébként megfelelt a kor a műemlékvédelmi gondolatának –, ahogy a korábbi évtizedekben is inkább „stílszerűen” továbbépítették, némileg felturbózták a középkori emlékeket. Ahogyan Schulek is tette például Jákon, vagy a Mátyás-templommal. (Előbbinél is azokat a szobordíszeket szeretjük a legjobban, amiket Schulekék tettek hozzá kreatívan a meglévőkhöz...)

A közhiedelem tehát azt hitte korábbinak, ami valójában modern volt: a 20. századi historizálást. Türje téglahomlokzata Lux hozzátétele volt. Szép, romantikus megoldást talált, de tévedett, a mostani helyreállításkor a művészettörténész kutatók néhány apró foltban, de megtalálták az eredetit: a korabeli kőművesek a faltéglák közül kinyomódott falazóhabarcsot kenték szét vakolatként, igaz, az egyenetlen felület mögül előbukkant a téglafal textúrája is. 
 

A Magyar Építőművészet 1944 novemberi (!) számában dr. Lux Géza írt így édesapja munkájáról: „A türjei templom a dunántúli kéttornyos, háromhajós szerzetesi típust képviseli, aránylag rövid, mindössze három boltszakaszra tagolódó hosszháza, rövidsége ellenére sem kelt térszűk hatást, mert a toronyaljakat itt is bevonták az oldalhajók terének meghosszabbításához. A templomot eredetileg három apszis zárta le, de ezek a XVIII. századi barokk átalakításnak áldozataivá váltak, azért, mert a századok viszontagságai, úgy látszik, ezt a részt viselték meg legjobban. A főapszis félkörívét levágták és teljesen átépítették, viszont a csatlakozó szentélynégyszöget eredeti keresztboltozatával meghagyták, de hogy az újonnan keletkezett tér zavartalan barokk hatását biztosítsák, a szentélynégyszög falfelületeit barokk díszítőfestéssel látták el, melyet Dorffmaister [sic!] készített, aki az oltárképet is festette. A barokká alakítást nemcsak a szentélyrész szenvedte meg, különösen a külsején változtatta meg a templomot; kéttornyos nyugati homlokzatát barokk vakolatburkolat, húzott párkányokkal másította meg, csak az 1920-22. évben, a Műemlékek Országos Bizottsága által végeztetett restaurálás hozta napvilágra az eredeti formákat, akkor készültek a négy fióktornyos kősisakok is, a helyreállítást vezető dr. Lux Kálmán tervei szerint. Kiderült, hogy a tornyokat, valamint a tornyok által közrevett főhajófalat téglából építették, míg a templom egyéb, főleg szerkezeti részein a faragottkövet alkalmazták. (...) A fal egyenes párkánya alatt sorakozó ablakok is újak, viszont a restaurálás meghagyta a barokk kapuzatot, pedig valószínű, hogy ennek helyén díszes, lépcsőzetes keretezésű oszlopos román kori kapuzat állott... Bent a templomtérben a hosszház főhajófalát érdekes nyolcszögletes pillérek támasztják alá, melyek ezzel a formájukkal több magyarországi románkori templom pilléreivel tartanak rokonságot, idetartozik az ócsai, aracsi, vértesszentkereszti és jáki templom.”


A száz éve szabadon hagyott téglahomlokzat viszont gyors pusztulásnak indult az autóforgalom és az időjárás hatására, a téglák kezdtek sérülni, szétmállani. (Lux egyébként még azzal is ráerősített a német mintára, hogy felmagasította a két torony közötti oromfalat.) Így éppen történeti hűség miatt – mert hasonló volt az eredeti – kapott most a homlokzat egy vékony, tojáshéjszínű védőréteg-vakolatot, továbbá a nyolcszáz éves, málló téglákat is meg kellett védeni.

 


Türje egyébként Sümegtől nyugatra és Zalaszentgróton túl fekszik, vagy ha a Balaton felől közeledünk, pontosabban inkább távolodtunk, Zalaszentgrót és Kehidakustány között. Talán ez a szelíd zalai dombvidék nincs már annyira szem előtt a Balaton-vidék árnyékában. Földszínekkel hullámzó, csendes vidék ez erdőkkel, ahol szőlő- és vetéstáblákkal tagolt dombhátak futnak egymás mellett.

A templom a premontrei szerzetesekhez tartozott, messze, nagyon messze a szerzetesi központoktól. Egy helyi kegyúr, a Türje nembeli (mások szerint később Szentgróti) Dénes bán építtette még a 13. század első felében, valamikor a tatárjárás előtt vagy után, az akkor a hazánkba nem sokkal korábban érkezett premontrei rend csornai központjának filiáléjaként. A rózsaablak, a csúcsíves boltozások, ablaknyílások francia mestereket, de legalábbis gótikus francia hatásokat mutatnak – de hogy kerülhettek-e ide éppen francia építőmesterek? 

 


Türje anno – nagyon anno – jelentős településnek számított mint a Budáról Velencébe tartó kereskedelmi út egyik állomása. A török időkben többször és többféleképpen kirabolták, elpusztult, kiégett (előbb a törökök, majd sümegi végváriak égették fel, sőt volt apró végvár is), aztán később barokk építménnyé alakították át, bővítették ki. A barokk korban nagy erőfeszítések árán újjáalapított prépostságot II. József 1785-ben feloszlatta, a rendtagok csak tizenhét évvel később térhettek vissza, ettől kezdve a rendház a csornai prépostság része lett. Az újabb feloszlatás és egyben a rend itteni birtokainak, jól szervezett gazdaságának feloszlatása 1950-ben következett be. A barokk kolostort egy évvel később szociális otthonná alakították, és ma is ez a funkciója, igaz, azóta újra egyházi kezelésbe került.

 


A türjei prépostsági templom három évig tartó felújítás után 2022 nyarának végén készült el. Türje felújítása a csornai prépostság kiemelt projektje volt, a több mint 3 milliárd forintos állami támogatásból megvalósuló fejlesztési projektet Fazakas Márton csornai premontrei apát fogta össze – a templom műemléki helyreállítása-felújítása mellett a projekt további része egy látogatóközpont felépítése lesz az egykori majorság helyén.

A jelentős állami támogatás azt is lehetővé tette, hogy felújítást alapos épületkutatás előzze meg, és a korábbi eredmények – az 1987-ben megtalált 14. századi Szent László-freskóciklust már korábban restaurálták – mellé hasonló színvonalon csatlakozott a mai: a több korszakot középkoritól a barokkig, a freskóktól a barokk képekig a templom ma harmonikus egységben képes megmutatni.

 

Az építész, belsőépítész Bakucz András (BORDER Építésziroda) és a művészettörténészek, Nagy Veronika, Gaylhoffer-Kovács Gábor és Horogszegi Tamás nevéhez tehát valódi, komoly és összetett rekonstrukciós munka kötődik, ami Türjét is a korábban emlegetett híres középkori emlékek közé emelheti. A történeti hűség kedvéért szükséges megemlíteni, hogy a felújítási munkákra először a Konkrét Stúdiót kérték fel, de egy koncepcióváltást követően a felújítás vadonatúj kiviteli és engedélyezési tervei a BORDER Építésziroda elképzelései alapján valósultak meg.

 


A régészeti kutatások is sok újdonságot hoztak, előbukkant az eredeti járószint, így a mai padló alatt egy üvegfedéssel meg lehetett mutatni a középkori téglaburkolatot is. Előbukkant még két boltozott barokk kripta is a kolostor barokk időszakából (a föld alatt a holttestek nem maradtak meg, de csontok és ruhamaradványok viszont igen) és végül a szentély bal oldalán sikerült restaurálni a barokk falfestményeket is – két majdnem embernagyságú alakot. (A templom szentélyének és kápolnájának barokk freskóit a fiatal Dorfmeister István festette.)
 

Türjén a falképciklus a templom déli mellékhajójának falán található, tehát eléggé szokatlan helyen. Megrendelőként a Türjei-Szentgróti család egyik tagja jöhet szóba, leginkább Szentgróti Fülöp mester, aki 1335-ben Miklós, Dezső és László nevű fiaival egyetértésben a monostornak adományozta a Balaton mellett fekvő besenyői birtokát. Jékely Zsombor művészettörténész szerint a falképciklus 1320–30 körül készülhetett, nagyjából egyidős lehet tehát a templom építésével, illetve a másik nagy premontrei templom, az ócsai falképeivel. A Szent László-legenda legismertebb leírása az 1358-as Képes Krónikában szerepelt, középkori falképes ábrázolásai pedig rendkívül elterjedtek voltak, Székelyföldtől a Felvidékig ma is falusi templomok tucatjainak falait díszíti. A képi ábrázolások elterjesztését tudatosan támogatták az Anjou uralkodók, mivel legitimációjukat erősítette, továbbá az Árpád-házi Szent László lovagkirályi alakja tökéletesen megfelelt a lovagkor eszményeinek. A csatajelenet László és a lányrabló kun küzdelmét jeleníti meg az 1068-as Kerlés melletti Cserhalomnál lefolytatott csatában. Kerlés Nagyváradtól és Kolozsvártól keletre található, és akkor ugyan keletről a besenyők törtek be az országba és nem a kunok, továbbá a király még Salamon volt, a későbbi Szent László meg csak herceg, de a többi stimmel. Az első képen általában Nagyvárad falai láthatók a kitörő magyar lovagokkal. Utána a László herceg vezette magyar sereg megütközik a kunokkal: a király lándzsával megsebzi a kunt, aki a lányt maga mögött, a nyeregben hurcolja. A következő képen a sebesült kun harcos és a lóról leszálló László küzdelme látható – közben a lány is megsebzi a kun lábát egy bárddal. Majd közös erővel lenyakazzák a kunt – az utolsó képen pedig közösen megpihennek egy fa tövében. 

 


Középkori és barokk, eredeti és felújított került tehát példás egységben egymás mellé a türjei premontrei templomban. Ahogy már eddig is kiderült, pusztítások, át- és újraépítések évszázadaiból született meg a mai összkép. A kényszerű és szükségek kompromisszumok alig hagytak nyomot maguk után – talán csak a külső lábazat a többi anyagtól elütő kőanyaga szúr szemet. 

A felújított templom mellett pedig még épül a látogatóközpont: a régi majorság épületei közül csak egy emeletes barokk magtár maradt meg. A premontrei gazdaság majorság az 1950-es évek után pusztult el – a helyükre kerülő későbbi téeszraktárakat egyelőre még nem bontották le.

 

Tervezés ideje: 2020 – 2021 
Kivitelezés befejezése: 2022
Hasznos alapterület: 420,25 m2
Felelős építész és belsőépítész tervező: Bakucz András (BORDER Építésziroda)
Építéstörténeti dokumentáció: Nagy Veronika, Gaylhoffer-Kovács Gábor, Horogszegi Tamás 
Rehabilitációs műszaki leírás: Koronczainé Köpör Erika 
Beruházó: Csornai Premontrei Prépostság


 

További képek a galériában!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Huszadik századi műemlék

Huszadik századi műemlék

Példamutató felújítás Csehországból.

Isten házában emberként lakni

Isten házában emberként lakni

Ilyen is csak Hollandiában történhet.

Táncsics utca 1.

Táncsics utca 1.

Az Országos Műemléki Felügyelőség székházának története.

Hirdetés