Egyszerű geometriai formák ritmusát adja vissza a budai ház, amelyről a 190-es, 2024/2-es lapszámunkban jelent meg kritikánk.

A Sas-hegy oldalára felfutó kis utcában hirtelen elcsendesül a Hegyalja út forgalma, és mint egy hatalmas vásznon, úgy tárul fel a budai hegyek-völgyek panorámája. Különböző időszakokból származó, az egyszerűség jegyében fogant épületek uralják az utcát, semmi látványos, semmi olyan, ami különösebben megragadná a tekintetet. Így volt egészen addig, amíg az utca egyik korábbi – eredetileg a harmincas években épült, majd 1958 körül jelentősen átalakított – háromszintes háza nem kapott új arcot.

Az eredeti épület kubatúrája nem változott, nyílásrendszere mellett új sátortetejével lelt más karakterre, alatta pedig a duplex lakás felső része rendezkedik be

Már maga a tény is meglepő: egy átlagos, semmi különleges értékkel nem bíró épületet az új tulajdonos nem bontásra ítélt, csupán – bízva a kiválasztott építészek invenciójában – átépíttetett, megtartva a ház kubatúráját, kizárólag a tető irányában bővítve a belső területeket.

Fazekas Katalin és Vilics Árpád, a Kettőpera stúdió építészei, valamint Lantos Olivér, a VLM tervezője úgy fogalmazták át a ház homlokzatait, hogy azok erős rokonságban állnak az utca többi épületével. Az egyszerű geometriai formák ritmusa, a zárt és megnyitott felületek aránya, a homlokzat síkjából hátrahúzott, szemöldök nélküli nyílások egy kiegyensúlyozott, mértéktartó esztétikát követnek – akárcsak a harmincas évek végén, vagy a hetvenes évek közepén készült szomszéd házakon. Semmi túlzás, semmi feltűnősködés, viszont időt álló, harmonikus kompozíciók.

A szemöldök- és párkányvonalak nem igazodnak egyik homlokzaton sem egymáshoz, minden nézetből más és más ritmusban mozgatják meg a sík felületeket

A szellemi rokonság egyértelmű, mégis tagadhatatlanul kortárs épület született. Itt ugyanis a hófehér Baumit vakolat nem homogén, hanem egészen finoman hullámzó függőleges vonalak törik meg, ráadásul az ablakok, erkélyajtók alsó vagy felső vonalát itt-ott egy alig észlelhető vízszintes bemélyedés köti össze.

Ez a vonalakkal való játék messziről nem is tűnik fel, csupán az látjuk, hogy a ház élei mintha kissé elmosódnának. Közelebbről nézve már megjelennek a vakolatba mart vízszintes sávok, majd a függőleges fésűzés is, és ahogy a nap fénye éri, úgy mozdul meg, úgy kel életre, s kap leheletnyi fény-árnyék kontrasztot a monokróm felület. Különleges együttállása az egyszerű, letisztult formáknak és a kézművességnek, ugyanis ezt a felületet csak kézzel lehetett „rárajzolni” a házra…

Az alsó szintek lakásai kétszobásak, valamint egy tágas nappalival rendelkeznek, mely a város és a hegyek panorámáját tárja fel

A végletekig leegyszerűsödött, mégis érzéki hatású homlokzat kollázsszerű elrendezéssel, szabálytalan ablakkiosztásokkal lett még izgalmasabb. A három szint mindegyikén más és más a nyílások rendszere, a szemöldök- és párkányvonalak nem egymáshoz igazodnak, hanem a kompozíció egészéhez. A tető korábban körbefutó párkánya eltűnt, rögtön a homlokzat záróvonalából indul az új tetőszerkezet, csupán egy alig észlelhető perem fut végig a falsíkok tetején. Maga a tető nem csupán új, de talán ez a legerősebben újrafogalmazott része a háznak: az egyszerű sátortető alatt a harmadik szint lakásához kapcsolódó tetőtéri szint épült, ablakokkal és a lejtő felé a tetőbe vágott panorámaterasszal. A legfelső lakás így páratlan kilátással bíró duplex lett.

A két alsóbb szinten a 70 négyzetméter körüli lakások elrendezése egyszerű, szorosan követve a funkcionális észszerűséget: előszoba, fürdő, egybenyitott konyha-nappali, az egyik háló az utcától távoli oldalra tájolt, a másik délre, a hegy felé néz. Az alsó szint nappalija két irányban is közvetlenül a kertre nyílik. Minden lakás külön bejáratú, a kétszintes felsőhöz egy belső lépcső visz fel. A gépészet a pincébe került, az autók a terep lejtését követő kert legalsó részén kaptak helyet. A kaputól vezető bejárati út szürke mellvédje is megmaradt, de a pince fölött zöldtető egészíti ki.

Alaprajz

Az egész házat valami megfoghatatlan harmónia hatja át, olyan, mintha ritka példája volna a tervezői szándékok maximális megvalósulásának. Holott itt is kompromisszumok sora húzódik a végeredmény mögött: egy határozott, jó ízlésű, ám proaktív megbízó, aki már a tervezési szakaszban eldöntötte, milyen lesz a fürdőszoba burkolata, vagy a nyílászárók színárnyalata, és a tervezők minden részletre kiterjedő, egységes kompozícióban gondolkozó felfogása. Mégis, ez a két vízió – az építészeké és a megrendelőé – végül egymáshoz tudott csiszolódni; talán mert az alapvetésben mindkét fél ugyanazt gondolta, és csak a részletek finomságában kellett itt-ott engedményeket tenniük.

Tervezés éve: 2020-2022
Kivitelezés/átadás éve: 2023
Bruttó alapterület: 439 m2
Nettó alapterület: 310 m2

Építészet: Kettőpera Stúdió Kft. és VLM Építésziroda Kft.
Építész vezető tervező: Fazekas Katalin DLA (Kettőpera Stúdió), Vilics Árpád (Kettőpera Stúdió), Lantos Olivér Dániel (VLM Építésziroda)

Kettőpera Stúdió munkatársak: Baranyi Ágnes, Gróf Fanni, Mokos Mariann, Szabó Árpád, Vereb-Dér Anna

VLM Építésziroda munkatársak: Lantos Istvánné, Mislenyác Adrienn, Diósi Dávid

Íme, kijött a legújabb OCTOGON, címlapján a lehengerlő Avasi kilátóval, melynek felújításáról Zöldi Anna írt kritikát! Izgalmas lapszám a mostani is, benne a PLANT-Atelier Peter Kis által tervezett Corvinus Campusról, a Kettőpera legújabb munkáiról, a Dmb műterem és a Debreceni Egyetem szárító...

Magazinunkra itt lehet online előfizetni.

2024/2 190. lapszám - Octogon



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Budapest mint vászon és Scully vásznai Budapesten

Budapest mint vászon és Scully vásznai Budapesten

Folytatódik a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál.

Hétmillió dollárért adták el Frank Lloyd Wright fiának egykori otthonát, amelyet az építész tervezett

Hétmillió dollárért adták el Frank Lloyd Wright fiának egykori otthonát, amelyet az építész tervezett

Az építész iskolájának volt tanítványai vásárolták meg.

Virtuálisan bejárható Frida Kahlo szülőháza

Virtuálisan bejárható Frida Kahlo szülőháza

A sétán jól átjön az a vibrálás, amely Kahlo személyiségét és az egész életét jellemezte.

Hirdetés