Lezárult az Új Közlekedési Múzeum nemzetközi tervpályázatának előminősítési szakasza: a 11 meghívott építésziroda mellett négy újabb pályázó kapott lehetőséget a megmérettetésen való részvételre. 

Lezárult az Új Közlekedési Múzeum nemzetközi tervpályázatának előminősítési szakasza: a 11 meghívott építésziroda mellett négy újabb pályázó kapott lehetőséget a megmérettetésen való részvételre. Az Északi Járműjavító területén megvalósuló, nagyszabású kulturális fejlesztésre kiírt pályázat világszerte nagy érdeklődést váltott ki, összesen 90 érvényes részvételi jelentkezés érkezett.

„A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 2018. augusztus 9-én nemzetközi tervpályázatot írt ki a múzeum új telephelyének kialakítására. A kormány tavaly decemberi döntése nyomán az Új Közlekedési Múzeum az Északi Járműjavító közel 7 hektáros területén épülhet fel. A beruházás Európa egyik legjelentősebb, barnamezős területen végrehajtott kulturális projektje, amely izgalmas építészeti, városfejlesztési, örökségvédelmi és tájépítészeti kihívást jelent. A tervpályázat kiírását jelentős nemzetközi és hazai érdeklődés övezte, összesen 90 érvényes részvételi jelentkezés érkezett. A világhírű nemzetközi és neves hazai szakemberek jelenléte garantálja, hogy a bírálóbizottság a legmagasabb szakmai színvonalat képviselő pályaművek benyújtói közül választhatja ki a nyertes tervezőt” – nyilatkozta Vitézy Dávid főigazgató.

A múzeum a pályázat kiírását megelőzően tizenegy neves hazai és világhírű külföldi építészirodát kért fel a részvételre. Az előminősítés során a meghívottak mindegyike referenciákkal igazolta, hogy megfelel az előírt alkalmassági követelményeknek. A fennmaradó négy helyre bármely tervező jelentkezhetett, aki teljesítette ugyanezen szakmai kritériumokat. A világ minden tájáról és Magyarországról beérkezett 90 érvényes részvételi jelentkezés közül az előminősítési szakasz végén a múzeum négy sikeres jelentkezőt választott ki – a beadott referenciák rangsorolása alapján –, akik csatlakozhatnak a tervezési szakaszba bejutó tizenegy meghívotthoz.

A nemzetközi tervpályázat eredményhirdetése 2019 első negyedévében várható, a beadott pályamunkákat rangos hazai és külföldi szakemberekből álló bírálóbizottság értékeli Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója elnökletével, a zsűri társelnöke dr. Makovényi Ferenc, a Magyar Építész Kamara elnökségi tagja.

A tervpályázaton résztvevő irodák ismertetése:

·         3H Építésziroda

Az 1994-ben Csillag Katalin és Gunther Zsolt által alapított magyar építésziroda történelmi környezetben megvalósuló, az építészeti örökséget újraértelmező munkái közül említést érdemel a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem jelenleg megvalósítás alatt álló zugligeti campusfejlesztése, a pannonhalmi apátsági bazilika belső terének rekonstrukciója, valamint a szegedi Dóm új felújítása és látogatóközpontja.

·         Amanda Levete Architects Ltd.

Az AL_A brit építésziroda alapítója, Amanda Levete a rangos RIBA Stirling Prize birtokosa. A 2016-ban átadott lisszaboni MAAT (Museum of Art, Architecture and Technology) múzeumot fennállása első másfél évében 750 ezer látogató kereste fel, és portugál főváros új építészeti ikonjává vált. Az AL_A közelmúltbeli munkái közül kiemelkedik a londoni Victoria and Albert Museum földalatti bővítése és a párizsi Galeries Lafayette nagyáruház rekonstrukciója.

·         Atelier Brückner GmbH

A német Atelier Brückner építésziroda az elmúlt két évtizedben több mint egy tucat múzeumi projektben vett részt világszerte. A müncheni BMW Museum átalakítását 19 szakmai díjjal ismerték el, Zwickauban az Audi egykori „ősgyárában” elhelyezett autómúzeumot kortárs épületszárnnyal bővítették. Az Atelier Brückner tervezhette meg a brüsszeli Európai Parlament látogatóközpontját, a Parlamentariumot, valamint a Svájci Nemzeti Régészeti Múzeum rekonstrukcióját.

·         Bjarke Ingels Group

A dán Bjarke Ingels Group, vagyis a BIG a 2010-es években lett a világ egyik legismertebb építészeti irodája, amely különösen az innovatív és fenntartható megoldások alkalmazásáról ismert. A billundi Lego House hatalmasra nagyított lego építőkockákra emlékeztető épülete játékosságával fogja meg a látogatót, de ők tervezték meg a Dán Tengerészeti Múzeum új épületét, valamint a városi köztér fogalmát merészen újraértelmező koppenhágai Superkilen parkot is.

·         Caruso St John Architects

A brit építészirodát 1990-ben alapította Adam Caruso és Peter St John, 2016-ban elnyerték a Stirling Prize szakmai díjat a londoni Newport Street Gallery épületegyütteséért, amelyet védett ipari épületek átalakításával hoztak létre. Ugyancsak a történelmi környezet és a kortárs múzeumi elvárások összeegyeztetése volt a feladatuk a Tate Gallery Millbank-projektjénél, valamint a V&A Museum Bethnal Green-i Gyermekmúzeumának áttervezése során.

·         CÉH Zrt. + Foster & Partners

A brit Foster & Partners építésziroda évtizedek óta a világ építészeti élvonalához tartozik, olyan „landmark” minőségű alkotásokkal, mint a berlini Reichstag rekonstrukciója, a British Museum nagy udvarának átalakítása, a washingtoni Smithsonian Institution udvarának lefedése, vagy éppen a londoni Imperial War Museum átalakítása. Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatán magyar partnerükkel, a CÉH Zrt-vel közösen indulnak.

·         David Chipperfield Architects

David Chipperfield brit építész 30 éves pályafutása során a legrangosabb szakmai elismerések – köztük a Stirling Prize, a Deutscher Architekturpreis és az Európai Unió Kortárs Építészeti Díja – birtokosa lett. Az általa tervezett múzeumok közül világhírű a berlini Neues Museum minimalista rekonstrukciója, de az 1950-es évekből származó esseni Museum Folkwang bővítése, a zürichi Kunsthaus és a Neue Nationalgalerie jelenleg zajló átalakítása is figyelmet érdemel.

·         Diller Scofidio + Renfro

Elizabeth Diller, Ricardo Scofidio és Charles Renfro építészirodája 1979-es alapítása óta sorra nyeri el a legjelentősebb amerikai múzeumi projekteket, leghíresebb alkotásuk mégis egy rendhagyó park: az elhagyott magasvasútból kialakított New York-i High Line. Munkásságukból kiemelkedik a bostoni Institute of Contemporary Art, a New York-i Museum of Modern Art (MOMA) jelenleg is tartó, több fázisból álló bővítése, valamint a moszkvai Kreml szomszédságában található Zarjadije park.

·         Eisenman Architects/Beyer Blinder Belle

Peter Eisenman a kortárs amerikai építészet nagy öregjének számít, akinek munkássága évtizedeken és stílusokon ível át. Berlini Holokauszt-emlékmű monumentális és megrázó alkotás, amely a gonosz banalitását tette átélhetővé egy történetileg különösen terhelt helyszínen. A Beyer Blinder Belle cég az átgondolt műemléki helyreállítások specialistája, legyen szó akár a New York-i Ellis Islandről, az Amerikába irányuló bevándorlás múzeumáról, vagy a Grand Central pályaudvar felújításáról.

·         Építész Stúdió Kft.

Az Építész Stúdió Kft. tervezőcsapata 2010-ben a pécsi EKF-évre felépített Kodály Központ koncert és konferenciaközponttal az elmúlt évtized egyik legnépszerűbb, a szakma és a közönség által egyaránt elismert kortárs kulturális épületét alkotta meg. Munkáik közül említést érdemel a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, amely a korábban lepusztult csomópontot ismét színvonalas városi köztérré változtatta, valamint a budapesti II. Rákóczi Ferenc Gimnázium finom eszközökkel kivitelezett bővítése.

·         gmp International GmbH

A gmp Architekten, vagyis Gerkan, Marg und Partner 1965 óta az egyik legtekintélyesebb német építésziroda, amely világszerte rengeteg nagyszabású kulturális fejlesztésben vett részt. Munkáik közül említésre méltó a pekingi Kínai Nemzeti Múzeum rekonstrukciója, Berlin új Főpályaudvara, a vietnámi Hanoi Museum, a mannheimi Kunsthalle kibővítése és az 1969-es drezdai Kulturpalast modernizációja.

·         KÖZTI Zrt.

A KÖZTI Zrt. majdnem hét évtizedes múltra tekinthet vissza a hazai középületek tervezésében. Ha csak az elmúlt évtized gazdag terméséből válogatunk, kiemelhetjük a megvalósult munkák közül a Várkert bazár műemléki helyreállítását, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér SkyCourt csarnokát, a Kossuth Lajos tér átfogó rekonstrukcióját, valamint a jelenleg építés alatt álló új Puskás Ferenc Stadiont.

·         Lacaton & Vassal Architectes

Anne Lacaton és Jean-Philippe Vassal francia építészek minden sztárallűrtől mentes, nem hivalkodó, finoman elegáns alkotásaikkal váltak ismertté. Ismertebb munkáik közé tartozik az 1937-es párizsi Palais de Tokyo kiállítási palota átalakítása, valamint a régi hajóraktárból kialakított FRAC Dunkerque. Több franciaországi szociális lakásépítési projekt mutatja, hogy az építészet társadalmi felelősségét kiemelt fontosságúnak tartják.

·         Reichen et Robert & Associés / Ralph Appelbaum Associates / PLANT Atelier Kis Péter

A Bernard Reichen és Philippe Robert francia építészpáros komoly tapasztalatokkal rendelkezik egykori ipari épületek kulturális hasznosításában. Ismertebb munkáik közé tartozik a párizsi Grande halle de la Villette vágóhídcsarnok kulturális célú rekonstrukciója és a Le Havre-i Docks Vauban kikötőegyüttes átalakítása. Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatán partnerségre léptek az elsősorban kiállítástervezőként ismert Ralph Appelbaum céggel, valamint Kis Péter magyar építészirodájával.

·         Schmidt Hammer Lassen Architects / Perkins+Will / BuroHappold Engineering / JAC Studios

Az 1986-ban alapított dán Schmidt Hammer Lassen építésziroda legismertebb alkotásai Skandináviában találhatók, de Kanadában, Ausztráliában, Új-Zélandon és a Távol-Keleten is több jelentős kulturális fejlesztés fűződik a nevükhöz, így a koppenhágai Dán Királyi Könyvtár fekete gyémántnak becézett épülete, a látványos belső terű Malmö Live koncertterem és a kanadai Halifax Central Library. Az új Közlekedési Múzeum tervpályázatán az amerikai Perkins+Will építészirodával, a BuroHappolddal és a dán JAC Studiosszal alkotnak partnerséget.

A tervpályázat bírálóbizottsága:

A bírálóbizottság elnöke Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója, társelnöke dr. Makovényi Ferenc PhD építész, a Magyar Építész Kamara elnökségi tagja, tagjai dr. Baán László, a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, Prof. Enric Batlle PhD építész és tájépítész, Demeter Nóra DLA építész, a Budapesti Építész Kamara delegáltja, Kristin Feireiss, építészeti és design kurátor, író, Füleky Zsolt építészeti és építésügyi helyettes államtitkár, a Miniszterelnökség delegáltja, dr. Fürjes Balázs, Budapestért és a fővárosi agglomerációért felelős államtitkár, Prof. Pedro Gadanho építész, kurátor, a lisszaboni Művészeti, Építészeti és Technológiai Múzeum igazgatója, dr. György István, Budapest Főváros kormánymegbízottja, Z. Halmágyi Judit DLA építész, Pieter Jonckers, a Train World Brussels igazgatója, Kócziánné dr. Szentpéteri Erzsébet, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nyugalmazott főigazgatója, Mártonffy Miklós, Budapest Főváros Városépítési Főosztályának vezetője, dr. Pap Sándor, Kőbánya alpolgármestere, Marcela Steinbachová PhD építész, Wachsler Tamás, a Steindl Imre Program vezetője és Winkler Nóra művészeti újságíró.

Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója

forrás: sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Volt egyszer egy Északi

Volt egyszer egy Északi

Hétvégétől újra látogatható a Közlekedési Múzeum.

Jövő tavasszal nyit a Néprajzi Múzeum új épülete

Jövő tavasszal nyit a Néprajzi Múzeum új épülete

Bejártuk az átadás előtti épületet.

Ikarus hétvégét szervez a Közlekedési Múzeum

Ikarus hétvégét szervez a Közlekedési Múzeum

Az Ikarus fesztivált augusztus 28-án és 29-én rendezik meg a volt Északi Járműjavító Dízelcsarnokában.

Hirdetés