Bejártuk az Ildikó téri református templomot
A KÉK 2021 nyarán többek között a Velencei Építészeti Biennálé magyar kiállításának, az Othernitynek szenteli városi sétáit. Hasonlóképpen tett a velencei kiállításért felelős Ludwig Múzeum is. A Múzeumok Éjszakáján Kovács Dániel kurátor a Külső-Kelenföldi Református Gyülekezet templomába kalauzolt, amely a 12 kiállított épület közül talán a legkevésbé ismert, holott talán a legérdekesebb. Szabó István munkáját a környéken lakók sokáig űrhajónak becézték, pedig szimbolikája nagyon is megokolt és egyértelműen megfejthető.
![]() ![]() |
Az Ildikó téri református templom a gyülekezet elhatározásából, pénzéből és részben munkájával épült, ami a szocializmus idején teljesen természetes volt - már amennyiben azt természetesnek tekintjük, hogy templom egyáltalán épülhetett. Nem volt mindig az - 1948 után az első katolikus templomot 1977-ben szentelték fel a Farkasréti temetővel szemben, történetesen szintén Szabó István (1914-1988) munkájaként. Szabónak máig ez a közönség körében is legismertebb műve, holott Budapest-szerte számos ikonikus ponton állnak vagy álltak épületei. Egyik legkorábbi közülük a volt Magyar Rádió Bródy Sándor utcai épületegyüttesének udvarán álló Pagoda. Az 1940-es évek végén épült fémszerkezetes, ível tetővel fedett, üvegfalú pavilon a háború utáni rövid modernista korszak egyik fontos műve.
A térrács szerkezetű kelenföldi imaház nem előzmények nélküli a tervező életművében, sem funkcióját, sem szerkezetét, építészeti karakterét illetőleg. A kisiparos családból származó Szabó - édesapja műbútorasztalos volt - aki maga is iparosok közt dolgozva-segédkezve töltötte gyermekéveit a háború előtt, előbb az Iparművészeti Iskolában szerez bútortervezésből és belsőépítészetből diplomát, majd a háború után elvégzi a Műegyetemet is.
Pályája során végig azonos súllyal jelen volt a belsőépítészet és bútortervezés, az épületeibe kerülő iparművészet - saját készítésű üvegképek és plasztikák formájában - és az építészeti tervezés némileg hasonló indíttatású, kézműves gondolkodást igénylő, bár iparilag előregyártott, szerelt szerkezeteket alkalmazó területe.
Építészként az ideiglenes kiállítási pavilonok tervezése volt a szakterülete. A nemzetközi megjelenés Magyarországnak különösen 1956 után volt fontos, Szabó számos külföldi vásáron képviselte Magyarországot kiállítások tervezőjeként, melyek közül az 1958-as Brüsszeli Világkiállításon az ő művészeti vezetésével készült magyar pavilon előcsarnokának belsőépítészete aranyérmes lett. (építész tervező: Gádoros Lajos). A pavilonba tervezett plexi-székei korukat megelőző munkák. 1968-tól a Hungexpo főépítészeként az ő nevéhez fűződik a Vásárváros építése is, ahol a csarnokokban ugyanúgy domináns a térrács szerkezet, mint későbbi templomainál. Algériában stadionokat épített, Budapesten mindenki által ismert épülete volt a mára már elbontott Szervita (Martinelli) téri irodaház és parkolóház. amelynek modellje jól mutatja, milyen építészeti dinamika jegyében készültek a szocializmus korának mára méltatlanul lebecsült városi beépítései. Térbeli, szerkezeti gondolkodását jól mutatja meg nem épült munkája, a lágymányosra tervezett stadion, a Kúp.
![]() ![]() |
Szabó, noha sosem volt párttag, eredményes szakmai karriert futott be a szocializmus évei alatt . 1974-es nyugdíjba vonulása után azonban végre annak szentelhette az idejét, amit a szíve szerint valónak érzett: egyházi megrendeléskének. 1988-as haláláig több mint tíz templomot tervezett, nagy részük meg is épült. E templomok stílusukban változatosak, de közös bennük az innovatív szemlélet, és a korábban szerzett szerkezettervezési tapasztalatok kreatív alkalmazása. A könnyűszerkezetek, illetve az olcsón és lehetőleg sok kézimunkával kivitelezhető megoldások alkalmazását részben a szükség szülte, mert mint a bevezetőben említettük, az egyházi építkezésekre szűkös források és kapacitás állt rendelkezésre.
Igy lett a szocializmus idején elsőként felszentelt katolikus templom, a Farkasréti Mindenszentek-Plébániatemploma falazóanyaga a beton béléstest, amely a lehető legolcsóbb, kézzel mozgatható falazóelemnek bizonyult, és amelyből a hívek maguk emelték az épületet. A szellemes geometriájú térben a berendezést és a társművészeti alkotásokat - üvegablakokat, plasztikákat - is Szabó tervezte, és készítette. A farkasréti templom üvegablain haláláig dolgozott. Az "olcsó" templom bravúrja, hogy a szükség szülte adottságokból a tervezői és művészi kreativitás révén a magyar Ronchamp-ot sikerült létrehozni, ami tervezőjének pápai áldást, 1978-ban Ybl díjat, az épületnek pedig 2011-ben Magyarország egyik legfiatalabb műemléke dicsőségét hozta.
Egész más környezeti feltételek között, egy parasztház alapjaira épült Márkháza temploma (1979), amely szerkezetében hagyományos boronafalas falusi épület, formálása azonban félreérthetetlenül modern, sőt a mai templomépítészet felől nézve a két ék alakú testből komponált torony és templom együttese korát megelőző.
A paneles lakótelepen épült Ildikó téri templom, melyben 1981. szeptember 20-án tartották az első istentiszteletet, egy újabb típus képviselője, és szellemiségében mondhatni Szabó építészeti elveinek kvinteszenciája. Testvére a Dunaújvárosban épült, szintén térrácsos szerkezetű református templom, de míg az dőlt kocka, a kelenföldi templom egy földbe fúródó, vagy talán éppen onnan kitörni készülő hatszög alapú hasábot formáz. A 20. századi, egyszerre racionális és sivár építészeti környezetben álló szakrális épületnek a tradicióktól eltérő, geometrizáló formája nyilván tudatos választás, ugyanakkor a térrács-szerkezet csomópontjai egyértelműen utalnak a református templomok jelképére, a térbeli csillagra. A fémlemezzel burkolt ferde hasáb ég felé néző metszete, a teljes hatszög üvegezett, a fény szabadon zúdul be a vele szemben felállított szószékre.
A templom tere gyakorlatilag egy a kozmosz világosságából kimetszett hatszög alakú fényhasáb, melyet a provizórikus fémrács határol el a profán külvilágtól.
![]() ![]() |
Sajnos a modern transzcendencia foglalata épületfizikából már korántsem vizsgázott jelesre, a templom klímája a hőszigeteletlen fém és üvegszerkezeteknek köszönhetően nehezen túlélhető, így, mivel a gyülekezet is kinőtte, új telken új templom építésében gondolkodnak. A minőségi építészeti gondolatot képviselő épület sorsa egyelőre kétséges, ezért is került be az Othernity válogatásába, ahol a magyar Architecture Unconfortable Workshop építész iroda adott javaslatokat az épület további sorsára. Ők a hatszög és a méhsejt kapcsolatából indultak ki, talányos művük 2021. decembertől látható a Ludwig múzeumban, ahová az Otherhity várhatóan költözik.
Addig a KÉK Városi sétái jóvoltából ismerkedjetek meg a többi épülettel is!
Kovács Dániel, a velencei kiállítás kurátora szakdolgozatát Szabó István munkásságából írta, így nem csak az épületről, de a tervezőről, és ezen keresztül a korszakról is alapos képet adott. Ennek nyomán most csak vázlatos ismertetésre vállalkozhattunk, de akit a tervező, vagy az épület részletesebben érdekel, kattintson bátran, további képekért petig katt a galériára!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.