Újrahasznosított műanyag, fairtrade kávé, napelemek, energiatakarékos égők – valóban zöld mind?
Újrahasznosított műanyag, fairtrade kávé, napelemek, energiatakarékos égők. Kérdés, hogy valóban zöld márkáról beszélünk, vagy csak a vásárlóval akarják elhitetni mindezt?
A zöld aktivistákat és a fogyasztóvédelmi szakembereket egyre inkább foglalkoztatja a zöld kampányok sora, amelyeket a 80-as évek közepétől „zöldre mosásként” vagy egyes helyeken „zöldre festésként” (greenwashing) emleget a szaksajtó.
Magyarországon egyre több cég és márka tesz lépéseket környezetvédelmi kezdeményezések felé. Az emberek jellemzően valamilyen pozitív dologra asszociálnak a zöld márkákat illetően, de természetesen ezek megítélése mindenkinél eltérő lehet. A Neticle készített „green index” médiaelemzése különböző magyar online tartalmakat vett górcső alá, és azt vizsgálta, hogy egy-egy megtalált tartalom mennyire pozitív vagy negatív egy adott „zöld” kulcsszóra vonatkozóan.
A zöldre mosás stratégiája pont azokat a cégeket érinti a leghúsbavágóbban, akik valós erőfeszítéseket tesznek a környezet védelmére, mivel a fogyasztók szemében a zöld hirdetések és termékfeliratok az elmúlt évtizedben egyre inkább hitelüket vesztették. Európában és Észak-Amerikában ezért számos civil szervezet, környezetvédelmi kommunikációra szakosodott cég és a reklámszakma önszabályozását ellátó médiahatóság igyekszik visszaállítani a zöld marketing méltóságát, és próbál meg fellépni a zöldre mosás jelensége ellen.
Az energiahatékonyság, a hulladékgazdálkodás, a társadalmi, környezeti és gazdasági fenntarthatóság mind olyan folyamatok, amelyek többek között tudatosságra ösztönöznek minket. Ez a tudatosságra ösztönzés kell, hogy lebegjen célként a vállalatok előtt is, hiszen a tudatosabb hozzáállás és tenni akarás hatékonyan elősegítheti a környezettudatosabb magatartást és attitűdöt egyéni szinteken is.
A Neticle csapata által készített elemzést itt tekinthetik meg!
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.