Varsó a barnamezős területek rehabilitásának élére tör
Varsóban a jövő multifunkcionális zöld városnegyedét építik fel az elkövetkező években az egykori FSO autógyár több mint 60 hektáros területén. A fejlesztési terv szerint 2050-re mintegy 17 000 lakosnak adnak majd otthont, valamint 13 000 új munkahely születik majd a posztindusztriális zónában. A lengyel WXCA építészeti stúdió fejlesztési tervének részletei következnek:
Átalakulás példa nélküli méretekben
A varsói FSO autógyár a 20. századi lengyel autóipar megkérdőjelezhetetlen szimbóluma volt. Működésének 60 éve alatt több mint 4 millió autó gördült le gyártósorairól. A gyár még az 1990-es években is 20 000 fős munkaerővel büszkélkedhetett, a tervek szerint pedig hamarosan hasonló létszámban népesül be a hatalmas ipari területet. 2050-re egy modern, zöld, korlátozott forgalmú zónarendszerrel rendelkező városrész fog kialakulni a helyén. A több mint 60 hektárnyi ipari terület multifunkcionális és zöld városrésszé történő átalakításának koncepcionális tervezése mögött a WXCA és a SAWAWA állnak. A terveket a varsói városi tanács képviselőivel szoros együttműködésben dolgozták ki.
A közösség iránt elkötelezett tervezés
„Az elsődleges kihívás, amelyet magunk elé állítottunk, hogy olyan teret tervezzünk, amely elősegíti a közösség és társadalmi kapcsolatok kialakulását. Jan Gehl professzorral együtt mi is azt valljuk a WXCA-nál, hogy egy város az épületek között kezdődik” – mondta Marta Sękulska-Wrońska, a WXCA stúdió vezérigazgatója a projektet bemutató hivatalos konferencián.
A 62 hektáros egykori gyárterület puszta mérete – amelyet mostantól teljes egészében egyetlen befektető kezel – európai szinten egyedülálló lehetőséget kínál a társadalmi értékek újratermelésére, valamint a funkcionális és térbeli struktúrák átfogó és többdimenziós megtervezésére. A következő 25 évben szeretnék tehát újjáéleszteni és visszaadni a városnak a Varsó központjától mindössze 5 km-re fekvő posztindusztriális területet. Egy olyan magas színvonalú élettér kialakítása a cél, amely lakásokat, munkahelyeket és rekreációs területeket is magában foglal.
A jövő zöld kerülete
A WXCA építészek és a SAWAWA várostervezői a fenntartható fejlődést szem előtt tartva az FSO Park koncepcióját a jövő lakónegyedeként tervezték meg, amely reagál az éghajlatváltozás összetett folyamataira és kihívásaira. A városfejlesztési és építészeti projekten belül kiemelt fontosságúak a zöld területek. A városrész fő tengelye egy lineáris park, amely több mint 1 km hosszan, 10 hektárnyi területen húzódik, és változatos zöldfelületeket foglal magában: nyitott köz- és fél-köztereket, amelyek fluidan áramolnak át a lakótömbök belső udvaraiba.
A városi elrendezést úgy alakították ki, hogy a lakók minden alapvető, mindennapi szükségletüket 15 perces séta távolságon belül el tudják intézni.
Az építészek a központi zöld sugárút mellé tervezték a közfunkciókat, a városrész központi részén egy 3,5 hektáron elterülő, sport- és szabadidős kampuszt magában foglaló iskola komplexumot javasoltak. A városrészen belül a gépjárműforgalmat minimálisra szeretnék csökkenteni. A járműforgalom egy külső körgyűrűn halad keresztül, ahonnan jól kiépetített tömegközlekedési hálózat segítségével lehet beljebb jutni. A gyalogosok és kerékpárosok így elsőbbséget élveznek. A Buro Happold mérnökeivel együttműködve 100%-os talajvízvisszatartó és energiatermelő rendszert, valamint az épületek közötti energia-megosztó rendszert is terveztek.
Egyedi örökség és identitás az építészet nyelvén
A varsói FSO autógyár a lengyel autóipar és több évtizedes tárgyi és szellemi örökségének szimbóluma. Ennek az örökségnek a megőrzése kiemelt szempontja a fejlesztésnek. A terület revitalizációja keretében az egykori gyári létesítmények egyes részeit kortárs közfunkciókhoz igazítják és új életre keltik. Az öntőműhely, az összeszerelő műhely és a hegesztőműhely folyosójának töredékei is megmaradnak, amelyek a jövőben a városrész főterének falát fogják alkotni.
WXCA | Web | Facebook | Instagram
Forrás: sajtóanyag
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.