Előadóművészeti Központ Sencsenben.
Az új Előadóművészeti Központot 2021 szeptemberében adták át a Bao’an Kulturális Körzet részeként, amely egy 110 000 négyzetméteres művészeti és előadási komplexum Sencsen újonnan kialakított tengerparti területén. A projektet, mely három fő új egységet foglal magában – a most megnyílt Előadóművészeti Központot, egy Könyvtárat és egy Ifjúsági palotát – a Rocco Design Architects tervezte. A három épület mindegyike maga is egy-egy műtárgy, amely a természet örökös változását, a természeti erők munkáját szimbolizálja.
A komplexum átfogó rendezési terve is a hongkongi székhelyű kínai építészeti cég, a Rocco Design Architects Associates munkája. A design alapja három egymás mellé sorolt, egyszerű, derékszögű egység a telepítés három kiemelt pontján. Ezt a három „dobozt” azután az eltérő igények és helyi feltételek tovább formálják, torzítják, három különböző konstruktív formát hozva létre, melyeket összeköt az azonos építészeti szemlélet. Az épületeket összefogó mesterséges lagúna, és a tájépítészeti eszközökkel alakított egységes környezet további kapcsolódást teremt az építészeti egységek között, és szerves kapcsolatot hoz létre a tenger és a város között.
Az Előadóművészeti Központ Quanhai-öbölre és a Dél-kínai-tengerre néző épülete a kulturális komplexum déli végét zárja le. A 28 ezer négyzetméteres épületben opera, tánc, klasszikus zenei és drámai előadások egyaránt otthonra lelhetnek. A kínaitól alapvetően különböző nyugati operák játszására alkalmas színháztermen kívül egy 600 férőhelyes helyszín és egy próbaterem is helyet kapott az épületben.
A víz és a szikla a tradicionális kínai kultúrában a jin-jang erők egymást formáló játékának, együttműködésének szimbóluma. Az ebből adódó, a kínai táj morfológiájában is visszaköszönő geometrikus formálási lehetőségek – a hajlás és hajlítás, áttetszőség és áttűnés – alakította az épületek formáját. Élek és hajlatok, puha és kemény formák alkotják épületek organikus kontúrját – mindez együtt fellelhető az ugyancsak hagyományos kínai kalligráfiában is.
Az Előadóművészeti Központ egy alacsony, hullámzóan megmozgatott tömegből, és egy tőle keskeny hasítékkal elválasztott dőlt toronyból áll. A finoman perforált homlokzatburkolat az ókori kínai mesterségekre, például a fa- és elefántcsontfaragásra utal vissza, és az öbölben csillogó fényre reagálva drámai vizuális effektusokat produkál. A burok a benti terekhez igazodva más-más mértékben válik átlátszóvá: a nyilvános előcsarnokokban és a közösségi terekben nyitottabb, a színházi- és próbaterekben zártabb. A formailag és műszakilag innovatív homlokzati koncepció végső soron a hagyományos kínai építésben használt paravánokban és árnyékoló táblákban gyökerezik.
Az előcsarnokban a falécekkel díszített hullámos falak folytatják a külső hullámzó karakterét. A felülről érkező természetes fény átszűrődik a perforált homlokzaton, élénk árnyékjátékot hozva létre a térben. A színházterem finoman faragott falai kiemelik a tér organikus geometriáját, és optimalizálják az akusztikai viszonyokat. A szintben mozgatható színpad és zenekari árok számtalan előadási szituációra alkalmas. A fő előadótermet egy kísérleti produkciók befogadására alkalmas, átrendezhető színpaddal és nézőtérrel kialakított, 600 férőhelyes színház egészíti ki.
Helyi építész: BIAD
Homlokzati tanácsadó: BuroHappold
Tájépítészet: SWA
Forrás: RDA
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.