FERRUM Irodaház a Lomb utcában

Talán három évvel ezelőtt jártam a FITOUT Zrt. Révész utcai irodájában. Az egykori Gáztartó Állomástelep Központi Műhely- és Raktárépület együttese, melyből utóbb a Riverloft lakóingatlan-csoport lett, egy kisházat is tartalmazott. Ezt újította fel és alakította át saját irodává 2010-ben a FITOUT, melynek szellemiségét, minőségét a szakma egyértelműen örömmel fogadta (OCTOGON 2010/10.). Látogatásomkor a cég tulajdonosaitól megtudtam, valamikor valahová költözni fognak a kisházból. Aztán idén októberben már az új irodájukban tettem látogatást, ez jelent nemcsak új helyszínt, új léptéket, de új irány is a cég életében. Molnár Szilvia cikke eredetileg az OCTOGON 155-ös lapszámában jelent meg.

A Váci út mentén az 1920-as évektől működött Orion Gyár épületegyüttesének fejlesztéséből jött létre 2018-ban a Balance Loft irodaház. Még az átalakítás kezdetén, az eredeti épületből pillantotta meg Pálffy András, a Balance Loftot kivitelező FITOUT Zrt. vezérigazgatója a Lomb utcára nyíló, gyártócsarnok és kisebb irodai tömbök alkotta épületcsoportot. „Kiadó”-ként hirdették, végül a tárgyalásokat követően sikerült megállapodni az akkori tulajdonossal, hogy a FITOUT megveszi a komplexumot. Ugyanis a dinamikusan fejlődő, manapság elsősorban irodaterek kivitelezésével foglalkozó cég akkor már tervezte, hogy fit-out tevékenysége mellett saját irodaház fejlesztésébe is fog. Ennek első eredménye a Lomb utcai, indusztriális jellegű irodaépületük, amit a FERRUM-ra kereszteltek. A fejlesztés helyszíne, a projekt végig vitele, a meglévő ipari egységekkel megfogalmazott építészet egyaránt modellértékűnek mondható. 

Fotó: Bujnovszky Tamás

A XIII. kerület jó ideig szemlesütve állt ipari múltja épített öröksége előtt, ugyanakkor a magánbefektetésekkel érkezett invenció rendre feltárta és feltárja a hagyatékban rejlő értékeket, mint az látható a Balance Loft vagy a White House esetében. E példák a Váci útról valók, így tekintve a FERRUM helyszínére, mondhatjuk „bevállalós”, hogy a Vácitól hátrébb, a második vonalban található, ott, ahol főként lakóingatlan vagy kulturális-közösségi műfajokban épít a piac, a helyi önkormányzat.

Ez mégsem hátrány, hisz’ az irodafejlesztésben már-már kötelező távolság, mely alapján ott érdemes irodát kialakítani, ahol 300-500 méteren belül van a metrómegálló, a FERRUM-nál kipipálható, ugyanakkor például a csend, amit épp a szemben álló Váci úti irodakomplexum, mint térfal szinte felkínált a beruházásnak, plusz bérlő-mágnest jelent. 

Adekvát lett volna, hogy a FITOUT maga találja ki a házat, készítse el a terveket, de mégsem ez történt. Praktikus okok mellett – a FITOUT párhuzamosan futó megbízásainak ellátása –, a profik aranyszabálya, hogy vannak olyan döntő helyzetek, amikor mások szemével jó látni és megmutatni a céget… Vagyis 2016 elején tervpályázatot írtak ki, amit a Gereben Marián Építészek iroda nyert el, tervével nagyon sajátságos, a funkció szempontjából is megbízható egyensúlyi állapotot hozva létre az adottságok és az igények között.

Fotó: Bujnovszky Tamás

A kiindulást két nagyobb rész határozta meg: a négy kisebb, vakolt homlokzatú, változatos nyíláskiosztású, irodáknak és raktároknak helyt adó tömbök csoportja, valamint a téglaburkolattal, garázsajtóval és kopolit üvegsávokkal fellazított főhomlokzatú szerelőcsarnok. E két egység autók parkolására szolgáló udvart zárt közre, egymáshoz pedig a Lomb utca felől egy keskeny lépcsőház beillesztésével, az udvarmélyen pedig híddal kapcsolódtak.

Az anyaghasználatban, külső épületmagasságokban és belmagasságokban abszolút heterogén csoportot az építészek egy corten-acéllemezekkel burkolt ráépítéssel kapcsolták össze. Ez egy szinttel bővíti az irodai bérlemények épületrészét, vertikális lefutása pedig a valamikori híd és a lépcsőház helyét tölti ki: az új lépcsőházi magokat foglalja magában. 

A lehetőségek figyelembevételével ez a fajta sajátos elhatárolás, valamint a megőrzés és kortárs kiegészítés voltak az építészeti koncepció alapvetései. A volt szerelőcsarnok főhomlokzatára új, de ismét téglaborítást került, benne a tágas-magas terének köszönhetően, beúsztatott födémmel kétszintes, garázsliftes parkolót lehetett kialakítani, felette irodák. Részben sikerült megőrizni az oldalhomlokzatokon az eredeti kopolit üvegsávokat, a csarnoktér hátsó részében az üzemi múltból ─ szellemes gesztus, hogy ─ meghagyták a masszív futómacskát.

Fotó: Bujnovszky Tamás

Az egykori udvar ma is létezik, de autóparkoló helyett rekreációs, zöld területté vált, az utca-udvari átközlekedő negatív terének helyére pedig háromszint magas, függönyfalas átrium épült. A tervezők nem változtattak az eredeti nyíláskiosztáson sem, csupán az udvar felé, a bal oldali traktus földszinti parapetjeit törték át, ekként az ott kialakított, hamarosan elkészülő étterem, továbbá egy konferenciaterem közvetlen udvari kapcsolatokat kaptak.

Ezt megőrizve a fejlesztés kézzelfogható, szemmel látható megoldásaira számos példát találunk még az irodaházban, ezek miatt is fontos lenne, hogy minél több szakmai látogatás helyszíne lehessen ez az épület. Azonban a vöröslő, idővel fokozatosan érettebb színre váltó, karakteres abroncsnak a funkcionális szerepén túl erős szimbolikája is van, mert minden részletnél szebb utalást tesz a terület, avagy a „rozsdaövezet” múltjára, egyúttal az irodaház nevére, véd- és vegyjelére.  

1 / 9 fotó



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Budaörs az épületfelújítási mintavárosok közt

Budaörs az épületfelújítási mintavárosok közt

Az agglomerációs település is bekerült a BUILD UPON2 nyolc mintavárosa közé.

Már építik az 5-ös metrót

Már építik az 5-ös metrót

Próbafúrásokat végeznek a Kálvin térnél, ez az építés első szakasza.

Újabb Duna-híd épülhet Budapesten

Újabb Duna-híd épülhet Budapesten

Már megkezdték az Aquincumi híd megépítésének előzetes vizsgálatát.

Budaörs az épületfelújítási mintavárosok közt

Budaörs az épületfelújítási mintavárosok közt

Az agglomerációs település is bekerült a BUILD UPON2 nyolc mintavárosa közé.

Már építik az 5-ös metrót

Már építik az 5-ös metrót

Próbafúrásokat végeznek a Kálvin térnél, ez az építés első szakasza.

Újabb Duna-híd épülhet Budapesten

Újabb Duna-híd épülhet Budapesten

Már megkezdték az Aquincumi híd megépítésének előzetes vizsgálatát.

Budaörs az épületfelújítási mintavárosok közt

Budaörs az épületfelújítási mintavárosok közt

Az agglomerációs település is bekerült a BUILD UPON2 nyolc mintavárosa közé.

Már építik az 5-ös metrót

Már építik az 5-ös metrót

Próbafúrásokat végeznek a Kálvin térnél, ez az építés első szakasza.

Újabb Duna-híd épülhet Budapesten

Újabb Duna-híd épülhet Budapesten

Már megkezdték az Aquincumi híd megépítésének előzetes vizsgálatát.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1