Barcelona megelőzi Madridot

Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónáját jelölték ki a szennyező autók számára a katalán fővárosban.

Barcelonában Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónáját jelölték ki a szennyező autók számára, közölte a Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója, közlekedési szakember, közgazdász.

Madridról a múlt nyáron írtuk meg, hogy egy bírósági ítélet visszaállította az „alacsony emissziós zónát” a belvárosban, mindössze egy héttel a tiltás felfüggesztése után. A Madrid Central nevű programot még 2018 karácsonya előtt léptették életbe, és már az első hónapban 38 százalékkal csökkent a levegő nitrogén-oxid tartalma, valamint 14,2 százalékkal a széndioxid-tartalma a belvárosban.

Ráadásul a nyugodtabb körülményeknek köszönhetően élénkült a boltok és az éttermek forgalma. Madrid azóta komolyabb terveket dédelget, amennyiben további területeket tennének autómentessé.

Ugyanakkor most Barcelonában hoztak egy komoly döntést, amit Vitézy Dávid így foglalt össze:

Barcelona felett látható némi füst - Fotó: Sean MacEntee / FlickrBarcelona felett látható némi füst - Fotó: Sean MacEntee / Flickr

  • A ZBE (Zona de Bajas Emisiones – alacsony kibocsátású zóna) területe a két, a katalán fővárost körülölelő autópályát kivéve lefedi Barcelonát és még a városhatárokon is túlnyúlik. A terület 95 négyzetkilométer, a legnagyobb ilyen korlátozás Európában. A példaként szolgáló madridi hasonló korlátozásnál húszszor nagyobb területet érint.
  • Erre a területre mostantól munkanapokon napközben (7-20 óra között) nem hajthatnak be a 2000-nél régebbi benzines (tehát nem legalább Euro 3-as) és a 2006-nál régebbi (tehát nem legalább Euro 4-es) dízelautók, továbbá a 2003-nál régebbi (tehát nem legalább Euro 2-es) motorkerékpárok. A tiltást 2021-től az Euro 4-nél rosszabb minősítésű buszokra, furgonokra, teherautókra is kiterjesztik.
  • Az intézkedés nyomán 110 ezer autót tiltanak ki Barcelonából, ennek nyomán arra számítanak, hogy 130 ezerrel nő a tömegközlekedés utasszáma.
  • Az egészségre káros levegőszennyezés 20-25 százalékos csökkenését várja a katalán főváros a tiltástól. A legveszélyesebb szállópor-szennyezés 39%-kal csökkenhet a legrégebbi autók eltűnésével. 
  • Azok, akik a tiltásban érintett autójukat igazoltan a bontóba küldik, 3 évig ingyenes tömegközlekedést kapnak a Barcelonában és környékén működő regionális közlekedésszervezőtől, mely mind a 6 zónában érvényes. A kártya névre szól és a tulajdonosa nem vásárolhat vagy bérelhet új autót a régi helyett a három év alatt.
  • A tiltás alól csak a mozgáskorlátozottakat szállító autók kivételek.
  • Akik mégis megtartják a régi autójukat, évi legfeljebb tíz napot hajthatnak be, melyre külön kell matricát vásárolniuk napi 2 euróért.
  • A bírság 100 és 1800 euró közötti az engedély nélküli behajtásért (a jármű korától és a szabályszegések számától függően), a rendszámokat több száz kamera figyeli városszerte. Csak áprilistól bírságolnak, az első három hónapban még türelmi időszak van.
  • A tiltással egyidejűleg sűrítik a metrókat és villamosokat, illetve 75 db új buszt állítottak többletként forgalomba a főbb vonalakon.
  • 2020-tól csökkentik a bérletek árát: a barcelonai havi bérlet ára 54-ről 40 euróra csökken (kb. 13 ezer forint), és a regionális zónabérletek árát is csökkentik. Egy 6 zónás havi bérlet ára például 154-ről 114 euróra változott (kb. 38 ezer forint), ez lehetővé teszi az ingázást 80-90 kilométeres távolságból Barcelonába és magában foglalja a barcelonai tömegközlekedést is. (Nehéz nem összehasonlítani: Budapestről a hasonló távolságra lévő Szolnokról ingázni és a budapesti és szolnoki tömegközlekedést is használni regionális közlekedési szövetség híján ma ennek a duplájába kerül itthon, kb. 73 ezer forintba.)
     



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Barcelona nem akar Ermitázs fiókintézményt a kikötőjébe

Barcelona nem akar Ermitázs fiókintézményt a kikötőjébe

„A terveknek kell alkalmazkodniuk a városhoz, és nem fordítva” – indokolta az önkormányzat döntését Janet Sanz polgármester-helyettes.

Autómentessé tennék Barcelona belvárosának harmadát

Autómentessé tennék Barcelona belvárosának harmadát

A gyalogosok és a tiszta levegő lesz a főszerep a katalán fővárosban

Egy barcelonai városrész lett a világ legjobb területe 2020-ban

Egy barcelonai városrész lett a világ legjobb területe 2020-ban

Zöldfelületei miatt választották az Esquerra de l’Eixample-t a legmenőbb környéknek.

Barcelona nem akar Ermitázs fiókintézményt a kikötőjébe

Barcelona nem akar Ermitázs fiókintézményt a kikötőjébe

„A terveknek kell alkalmazkodniuk a városhoz, és nem fordítva” – indokolta az önkormányzat döntését Janet Sanz polgármester-helyettes.

Autómentessé tennék Barcelona belvárosának harmadát

Autómentessé tennék Barcelona belvárosának harmadát

A gyalogosok és a tiszta levegő lesz a főszerep a katalán fővárosban

Egy barcelonai városrész lett a világ legjobb területe 2020-ban

Egy barcelonai városrész lett a világ legjobb területe 2020-ban

Zöldfelületei miatt választották az Esquerra de l’Eixample-t a legmenőbb környéknek.

Barcelona nem akar Ermitázs fiókintézményt a kikötőjébe

Barcelona nem akar Ermitázs fiókintézményt a kikötőjébe

„A terveknek kell alkalmazkodniuk a városhoz, és nem fordítva” – indokolta az önkormányzat döntését Janet Sanz polgármester-helyettes.

Autómentessé tennék Barcelona belvárosának harmadát

Autómentessé tennék Barcelona belvárosának harmadát

A gyalogosok és a tiszta levegő lesz a főszerep a katalán fővárosban

Egy barcelonai városrész lett a világ legjobb területe 2020-ban

Egy barcelonai városrész lett a világ legjobb területe 2020-ban

Zöldfelületei miatt választották az Esquerra de l’Eixample-t a legmenőbb környéknek.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1