Barcelona megelőzi Madridot

Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónáját jelölték ki a szennyező autók számára a katalán fővárosban.

Barcelonában Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónáját jelölték ki a szennyező autók számára, közölte a Facebook-oldalán Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója, közlekedési szakember, közgazdász.

Madridról a múlt nyáron írtuk meg, hogy egy bírósági ítélet visszaállította az „alacsony emissziós zónát” a belvárosban, mindössze egy héttel a tiltás felfüggesztése után. A Madrid Central nevű programot még 2018 karácsonya előtt léptették életbe, és már az első hónapban 38 százalékkal csökkent a levegő nitrogén-oxid tartalma, valamint 14,2 százalékkal a széndioxid-tartalma a belvárosban.

Ráadásul a nyugodtabb körülményeknek köszönhetően élénkült a boltok és az éttermek forgalma. Madrid azóta komolyabb terveket dédelget, amennyiben további területeket tennének autómentessé.

Ugyanakkor most Barcelonában hoztak egy komoly döntést, amit Vitézy Dávid így foglalt össze:

Barcelona felett látható némi füst - Fotó: Sean MacEntee / Flickr

  • A ZBE (Zona de Bajas Emisiones – alacsony kibocsátású zóna) területe a két, a katalán fővárost körülölelő autópályát kivéve lefedi Barcelonát és még a városhatárokon is túlnyúlik. A terület 95 négyzetkilométer, a legnagyobb ilyen korlátozás Európában. A példaként szolgáló madridi hasonló korlátozásnál húszszor nagyobb területet érint.
  • Erre a területre mostantól munkanapokon napközben (7-20 óra között) nem hajthatnak be a 2000-nél régebbi benzines (tehát nem legalább Euro 3-as) és a 2006-nál régebbi (tehát nem legalább Euro 4-es) dízelautók, továbbá a 2003-nál régebbi (tehát nem legalább Euro 2-es) motorkerékpárok. A tiltást 2021-től az Euro 4-nél rosszabb minősítésű buszokra, furgonokra, teherautókra is kiterjesztik.
  • Az intézkedés nyomán 110 ezer autót tiltanak ki Barcelonából, ennek nyomán arra számítanak, hogy 130 ezerrel nő a tömegközlekedés utasszáma.
  • Az egészségre káros levegőszennyezés 20-25 százalékos csökkenését várja a katalán főváros a tiltástól. A legveszélyesebb szállópor-szennyezés 39%-kal csökkenhet a legrégebbi autók eltűnésével. 
  • Azok, akik a tiltásban érintett autójukat igazoltan a bontóba küldik, 3 évig ingyenes tömegközlekedést kapnak a Barcelonában és környékén működő regionális közlekedésszervezőtől, mely mind a 6 zónában érvényes. A kártya névre szól és a tulajdonosa nem vásárolhat vagy bérelhet új autót a régi helyett a három év alatt.
  • A tiltás alól csak a mozgáskorlátozottakat szállító autók kivételek.
  • Akik mégis megtartják a régi autójukat, évi legfeljebb tíz napot hajthatnak be, melyre külön kell matricát vásárolniuk napi 2 euróért.
  • A bírság 100 és 1800 euró közötti az engedély nélküli behajtásért (a jármű korától és a szabályszegések számától függően), a rendszámokat több száz kamera figyeli városszerte. Csak áprilistól bírságolnak, az első három hónapban még türelmi időszak van.
  • A tiltással egyidejűleg sűrítik a metrókat és villamosokat, illetve 75 db új buszt állítottak többletként forgalomba a főbb vonalakon.
  • 2020-tól csökkentik a bérletek árát: a barcelonai havi bérlet ára 54-ről 40 euróra csökken (kb. 13 ezer forint), és a regionális zónabérletek árát is csökkentik. Egy 6 zónás havi bérlet ára például 154-ről 114 euróra változott (kb. 38 ezer forint), ez lehetővé teszi az ingázást 80-90 kilométeres távolságból Barcelonába és magában foglalja a barcelonai tömegközlekedést is. (Nehéz nem összehasonlítani: Budapestről a hasonló távolságra lévő Szolnokról ingázni és a budapesti és szolnoki tömegközlekedést is használni regionális közlekedési szövetség híján ma ennek a duplájába kerül itthon, kb. 73 ezer forintba.)
     



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Kengo Kuma tervezett bővítést Gaudí egyik mesterművéhez

Kengo Kuma tervezett bővítést Gaudí egyik mesterművéhez

Gaudí barcelonai épülete 2000 m2 új térrel bővült.

Barcelona nem akar Ermitázs fiókintézményt a kikötőjébe

Barcelona nem akar Ermitázs fiókintézményt a kikötőjébe

„A terveknek kell alkalmazkodniuk a városhoz, és nem fordítva” – indokolta az önkormányzat döntését Janet Sanz polgármester-helyettes.

Autómentessé tennék Barcelona belvárosának harmadát

Autómentessé tennék Barcelona belvárosának harmadát

A gyalogosok és a tiszta levegő lesz a főszerep a katalán fővárosban

Hirdetés