A Swietelsky 12 jelölt közül választotta ki az igazit
A tavaszi felfutásra készülő építőpar is megérezte a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásait, de ebben a szektorban nincs leállás. A védekezés fontos eleme a munkafolyamatok átszervezése, a fizikai érintkezések számának csökkentése, amiben a digitalizáció komoly segítséget jelenthet. Egy friss online kutatás eredménye azt mutatja, a magyar építőiparnak van mit behoznia ezen a területen, az átállás nehézkesen halad. Közép- és Kelet-Európa egyik meghatározó, Magyarországon is jól ismert szereplője, a Swietelsky-csoport példája azt igazolja, hogy a kisebb cégek ódzkodása az innovatív megoldások alkalmazásától sok esetben inkább az ismeretek, és nem a pénz hiányával függ össze.
Az ágazatban működő hazai vállalkozások képviselői egyetértenek abban, hogy az építőipar gyorsan növekedett az elmúlt években, de a fejlődés elsődlegesen extenzív módon zajlott. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a foglalkoztatottak létszáma ugyan jelentősen megugrott, de a szükségesnél kevesebb gépi beruházás valósult meg, sok esetben elmaradt a technológiai korszerűsítés. Nem volt lényegi javulás sem a képzésben, sem a vállalkozások együttműködésében.
Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) által készített online kérdőíves felmérés eredményéből az is kiderül, hogy a vállalkozások többsége nyitott az innovációkra, a digitalizációra, de úgy látja, hogy az anyagi erőforrások szűkössége, a piac jellegzetességei, valamint a tudáshiány gátolja a váltást. A válaszadók főleg a nagyobb vállalatokhoz kötik az újításokat, véleményük szerint az ágazatban integrátor cégekre lenne szükség, melyek a mikro-, kis- és középvállalkozásokat is húznák magukkal az innováció, a képzés területén.
A termelékenység, a hatékonyság növelése érdekében a Swietelsky cégcsoport olyan digitális megoldást keresett, amely könnyen kezelhető és rugalmasan alkalmazkodik az igényeihez. A széleskörű piackutatásban 12 terméket teszteltek, végül a PlanRadart választották. A döntést követően 2020 végére a teljes vállalatcsoport átállt a szoftver használatára.
„Korábban a hibákat gyakran tollal, papírral, okostelefonnal vagy fényképezőgéppel rögzítettük. Az adatokat le kellett menteni, a hibajavítási feladatokat hozzá kellett rendelni a megfelelő helyhez és alvállalkozóhoz. Ez sok időt vett igénybe, ráadásul a bonyolult táblázatokba foglalt adathalmaz gyakran nem volt átlátható, érthető. A kommunikáció is nehézkesen zajlott a projektek résztvevői között. A digitális átállásnak köszöngetően részben vagy teljes egészében sikerült ezeket az akadályokat leküzdeni” – mondja Arthur Schönwälder, a Swietelsky mobilitási és adatfeldolgozási csoportjának vezetője.
A cégcsoport alvállalkozói azért tudtak gyorsan megbarátkozni a szoftverrel, mert a használata könnyű, már egy egyszerűbb okostelefonnal is megoldható a gyorsabb kommunikáció, a feladatok valós idejű nyomon követése. A Switetelsky tapasztalatai rácáfolnak azokra a hazai félelmekre, hogy a digitális átálláshoz szükséges eszközök beszerzéséhez, vagyis az induláshoz jelentős befektetésre van szükség. Az információk, a felkészültség hiánya már komolyabb, de nem leküzdhetetlen akadálynak tűnik.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.