Hirdetés

Interjú Morvai Zoltánnal, a BE LIGHT! ügyvezetőjével, a Hotel Clark világítástechnikájáról.

 

Mennyiben volt más ez a projekt, mint a korábbiak?

Ugyanazzal a gonddal kezeltük, mint az összes projektünket. Ami miatt mégis kiemelt figyelmet igényelt, az a lokáció: a Clark Hotel Budapest egyik legfrekventáltabb, legértékesebb telkén épült, és szervesen beletartozik a városképbe.

Mi volt a legnagyobb kihívás a munka során?

Mivel a hotel a városképbe illeszkedik, nemcsak a beruházónak, hanem a szakhatóságoknak is egy határozott elképzelése volt a homlokzati világításról. Szempont volt például, hogy az épület ne lógjon ki a város fényei közül, passzoljon a Halászbástyához, a Budai Várhoz, vagy akár a Lánchídhoz is. Ezért nagyon komolyan megfogalmazták az igényeiket: A világítás nem lehetett dinamikus vagy színváltó, fontos volt, hogy milyen színhőmérsékletű fényeket használunk. A másik érdekes feladat az volt, hogy azt a sárgás fényt, amit a nátriumlámpák okoznak, –mert itthon jellemzően azzal oldják meg a városi világítást – előállítsuk LED-ek segítségével. Ehhez egy külön lámpacsaládot kellett legyártanunk viszonylag rövid idő alatt.

Hányan dolgoztatok a projekten?

A projektvezető mérnökünk, aki tervezési szakasztól kezdve végigkísérte a munkát, Berecz Bertalan volt. A teljes intelligenciát, vezérlést Kis Ádám kollégánk rakta össze, egy személyben. A projekt fontossága kapcsán én magam is részt vettem a munkában. Csapatunk menet közben egy negyedik fővel is bővült: Ungár Fanni dizájnernek és lámpakészítőnek köszönhetjük a szélfogótér exkluzív világítását.

Miért éreztétek fontosnak, hogy ebbe a térbe különleges világítás kerüljön?

Talán a leghangsúlyosabb része az épületnek maga a bejárat. Nagyon komoly munka folyt, hogy kiemelkedjen a környezetéből. A tervezők megálmodták hozzá az úgynevezett oroszlános kaput, ami onnan kapta a nevét, hogy fémszerkezetében visszaköszön a Lánchíd oroszlánja. Az itt található, viszonylag kis területű, de nagy belmagasságú térbe olyan világítást kellett terveznünk, ami hívogatóan, vendégcsalogatóan mutatja a bejáratot és kiemeli az exkluzivitást, amit a Clark Hotel is képvisel. Ungár Fannit arra kértük, hogy egy olyan kompozíciót alkosson meg, ami ugyan uralja ezt a teret, mégsem nyomja agyon. Szerintünk ez remekül sikerült, a Peak nevezetű lámpacsaládból készített kombinációjával!

Ahogy más projektjeiteknél, a Clark Hotel esetében is szerepet kapott a fény mesterséges intelligenciával történő szabályozása. Itthon mennyire elterjedt ez a technológia?

A világítás szabályozásának igénye egyidős a világító emberrel, hisz különböző hangulatokat lehet így előállítani. A világ fejlettebb részén ez már egy bejáratott technológia, hisz nem szabályozni a fényt legalább akkora hiba, mint a radiátorra nem rakni termosztátot. Véleményem szerint a szabályozás ipari méretekben akkor működik pontosan és helyesen, ha a rendszerből minél inkább kihagyjuk az emberi kéz érintését. Ehhez már intelligens algoritmusokat tudunk programozni, amelyekkel érzékelni tudjuk a jelenlétet, a levegő páratartalmát, de akár a forgalom vagy a zaj nagyságát is.

A Clark Hotel esetében hogyan terveztétek meg ezt a rendszert?

Az időhöz kötöttük magunkat: Napfelkelte és a naplemente pontos ideje adja az ütemet. Egy szállodának minden napszakban élőnek és hangulatosnak kell lennie. Nem számít, hogy a vendég éjjel háromkor érkezik a reptérről, vagy délután szeretne meginni itt egy kávét. Mivel a hotel üveghomlokzatán a fény akadálymentesen áthatol, a világítás tervezésekor a külső viszonyokhoz is kellett alkalmazkodnunk. Ehhez egy intelligens rendszert használtunk, amellyel időzónákra bontottuk a szálloda üzemeltetését. A zónákhoz különböző világítási képek tartoznak, amelyekhez logikai csoportokba tettük azt a több száz lámpát, amely a lobbyban és az étteremben található. Ez egy nagyon izgalmas programozási folyamat volt, amihez sokszor meg kellett várnunk az éjszakai sötétséget, de nagyon élveztük a feladatot.

Mennyire energiatakarékosak ezek a technológiák?

Már maga a szabályozás, és hogy annyi fényt használunk, amennyire szükségünk van, önmagában azt eredményezné, hogy a világításra fordított energiát gyakorlatilag a felére lehet redukálni. Mivel egy szálloda a nap minden órájában üzemel, a hosszú élettartam legalább ilyen fontos a beruházó számára. A Clark Hotel esetében csupa olyan világítótestet alkalmaztunk, amelyek élettartama messze 50-100 ezer órán felüli. Ezzel egy gondozásmentes szállodát szerettünk volna kialakítani. Itt is megköszönöm a beruházó igényességét, hogy erre lehetőséget biztosított nekünk.  




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Au.Room Kft, Bachman és Bachmann Kft és Medvegy Gabriella közös pályázatához fűződő gondolatai

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

A Bánáti és Hartvig építész irodával közös munkájukért megvételt nyert Nagy Mercédesz Erika, Ritter Dániel és Szilágyi Norbert gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

A kiemelt megvételben részesült Klobusovszki Építész kft gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Au.Room Kft, Bachman és Bachmann Kft és Medvegy Gabriella közös pályázatához fűződő gondolatai

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

A Bánáti és Hartvig építész irodával közös munkájukért megvételt nyert Nagy Mercédesz Erika, Ritter Dániel és Szilágyi Norbert gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

A kiemelt megvételben részesült Klobusovszki Építész kft gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VIII.

Au.Room Kft, Bachman és Bachmann Kft és Medvegy Gabriella közös pályázatához fűződő gondolatai

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VII.

A Bánáti és Hartvig építész irodával közös munkájukért megvételt nyert Nagy Mercédesz Erika, Ritter Dániel és Szilágyi Norbert gondolatai a tervezésről

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

Az Építészeti Múzeum pályázat nyertes és díjazott tervezőit kérdeztük VI.

A kiemelt megvételben részesült Klobusovszki Építész kft gondolatai a tervezésről

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1