Kihirdették a MOME-Market kurzus eredményét

Három szakértő összegezte a tapasztalatokat.

Kihirdették a MOME és a Market Építő Zrt. által Előregyártott épületpáncélok címmel indított közös kurzus eredményét. A kurzuson négy hallgatói csapatnak kellett koncepciót alkotnia egy újszerű, innovatív és esztétikus előregyártott beton homlokzatburkolati rendszerhez. Az első körben két csapatot választottak ki, amelyek részt vehettek egy 12 hetes KFI kurzuson. Most ez is lezárult, így kiderült, melyik lett a legjobb, gyártásba is kerülő terv, míg a tapasztalatokat három szakember – Báthory Balázs, a Market Építő Zrt. vezérigazgató-helyettese; Dobos Bence László, a MOME oktatója, építészmérnök, okleveles építőművész; Csukás Zoltán, a PreBeton műszaki vezérigazgató-helyettese – is összegezte.

„Van egy adott probléma, amit mi felvetettünk: hogyan lehet homlokzati elemeket modulárisan jól – esztétikusan, ugyanakkor megvalósíthatóan – elkészíteni? Az, hogy építész, formatervező, médiaszakos és tárgyalkotó hallgató közösen dolgozik egy ilyen ügyön, az remek kísérlet számukra és számunkra is” – foglalta össze a kurzus küldetését Báthory Balázs korábban. A Market Építő Zrt. vezérigazgató-helyettese arról is beszélt, hogy „maga az ötlet nem ér semmit; a megvalósítás ér valamit.” Éppen erre szolgált a kurzus felépítése: a négy induló csapatból előbb kiválasztották a két legjobbat, majd értelemszerűen el kellett dönteni, melyik csapat lesz a győztes, amelyiknek a mentorok segítségével fejlesztett terve akár próbagyártásba is kerülhet.

 Végül a győztes a D csapat lett (Berkes Anna Csenge, Kökényes Melinda, Lipotzy Kristóf, Véghelyi Borbála).

Az ötletük egy egyszerű és hétköznapi jelenséget fordít át design koncepcióvá. A sík papírlap meghajtásával létrejön egy él, ami minimálisan kilép a síkból, ezzel izgalmas fény-árnyék hatások keletkeznek. Így már nem egy síklapról beszélünk, hanem egy plasztikai játékról, amiben egyszerre van jelen az egyszerűség és a variálhatóság.

A csapat ösztönösen felismerte a hasonlóságot az előregyártott betonpanel és a papírlap között. Ez az átjárhatóság és léptékváltás azért is előnyös, mert kísérletezni és próbadarabokat készíteni rendkívül egyszerűn lehet.

Ugyanakkor egyszerűen modellezhető a végleges felület, ami már maga a betonpanel. Ennek a játékosságnak a sokszínűségét kihasználva sokféle lehetőséget prezentáltak. A végső verzióban négy alapelemet tartalmazó, de arányrendszerében összefüggő forma-családot alkottak, amit aztán adaptáltak az épület homlokzatba. Mind a felületek, mind a nyílások jól illeszkednek ebbe a koncepcióba, így egy kreatív és variálható elemrendszer jött létre.

„A győztes csapat egy rendkívül hétköznapi és kézenfekvő ötletből indult ki. A papír egyszerű meghajtásából – kezdte értékelését Dobos Bence László, a MOME oktatója, építészmérnök, okleveles építőművész. – Felismerték, hogy a szerelt és előregyártott homlokzati panelek bőrként, vagy még inkább egy hártyaként burkolják az épületeket. A hajtási vonalak mentén élek keletkeznek, amik plasztikát adnak a homlokzatnak, és ezzel képesek dinamikát létrehozni. Ami valóban izgalmassá teszi ezt a koncepciót, az a variálhatósága, mégis frappáns alapötlete.

Ez a munka igazán tükrözi a különböző szakterületek együttműködését, hiszen sokféle léptékben működik. Ezt remekül ki is használták és a végső prezentációból kitűnik a sok munka, amit a félév során beletettek.”

Orrhosszal győzött a D csapat

A kurzus egyik különlegessége, hogy nemcsak a hallgatói csapatok, de a zsűri összetétele is vegyes volt, különböző területekről érkező szakemberekkel; a Market és a MOME egyaránt több minőségben képviseltette magát. „Ez a sokféle szempont akár okozhatott volna nehézséget is, azonban érdekes és előremutató beszélgetés alakult ki a zsűrizés közben – jegyezte meg Dobos. – Miközben mindkét projektet izgalmasnak találtuk, a győztes pályamű egy orrhosszal győzött. A munkában rejlő sokféle lehetőséget és jövőbeli továbbfejlesztési utakat emelte ki végül a zsűri, mint érdemeket.”

A végső prezentációt – melyen mindkét döntős csapat bemutatta a tervét – a MOME hagyományos év végi „kipakolásán” tartották. A prezentációk után a projektben részt vevő oktatók és mentorok, külsős oktatók, sőt a diákok is reflektáltak az adott munkákra. Végül a zsűri kihirdette a győztest. Az elkészített munkákat mindenki megismerhette, ezzel a MOME többi diákja is ráérezhetett kicsit a kurzus küldetésére, vagyis, ahogy Csukás Zoltán, a PreBeton műszaki vezérigazgató-helyettese összefoglalta, a kurzus

„lehetőséget adott a diákok integrálására a munkaerőpiacon, kinyitotta a szemüket, közelebb hozta őket a gyakorlati problémákhoz. A szakma szemét is felnyitotta a friss, fiatalos, szárnyaló gondolkodás, a kötetlen brainstormingok, a művészi megközelítések.”

Báthory Balázs, a Market vezérigazgató-helyettese mindkét csapat munkáját, hozzáállását dicsérte. Úgy látta, az értékelésben részt vevő kollégáinak „nem volt könnyű dolguk, hiszen mindkét versenyben maradt csapat hozott valami újszerű megoldást annak ellenére, hogy nehéz feladatot kaptak. A kiírásban – direkt – hagytuk szabadon szárnyalni a képzeletet, nem korlátoztuk túlzottan az alkotói szabadságot konkrét épület meg- vagy áttervezésével. A versenyzők ezzel jól tudtak élni, jó volt látni, milyen kreatívan fogtak hozzá a feladathoz. Szoros versenyben a nyertes kidolgozott ötlete került az élre, annak gyakorlati megvalósítás szempontjából több helyen alkalmazható megoldásával. Fontos kiemelni, hogy a második helyezett csapat pedig a beton természetes tulajdonságainak bátor megmutatásával örvendeztette meg a zsűrit, ami eredeti, ellenben felhasználásában korlátozottabb megoldást hoz.”

„A lapot többféleképpen meghajtva különböző alakzatokat, formákat lehet előállítani. Ezek négyzetes kiosztása esetén elemek forgatásával és cseréjével változatos homlokzati képeket lehet alkotni, alkalmas fény-árnyék játékok kiemelésére, megvezetik a szemet, elgondolkodtatják a szemlélőt – tette még hozzá a győztes hallgatói munkáról Csukás Zoltán. – Az ötlet nem utolsó sorban kisebb-nagyobb kereti megkötésekkel a valóságban is kivitelezhetővé válik, a sablonok előállítása optimális esetben egyszeri költséget jelent. Ennek az ötletnek mindenképp tovább kell gondolni a kivitelezését, és ki kell próbálni 1:1-es méretben is. A csapat az előadások alatt folyamatosan megfelelő minőségben, átgondolva prezentált, ötletük újító volt. A feladatot egyértelműen művészi oldalról közelítették meg, de próbálták a megvalósíthatósági szempontokat is figyelembe venni.”

Izgalmas kurzus, jöhet a folytatás

Maga a kurzus sok izgalmat hozott mindjárt az elejétől kezdve. Dobos egy sajátos aspektusra hívta fel a figyelmet: „Mivel ez volt az első hasonló együttműködés, szükséges volt egy közös nyelv létrehozása, amit mindannyian értünk és beszélünk. Miután ez létrejött, a különböző szakterületekről érkező diákok és oktatók, valamint a Market mentorai folyamatosan színesítették a terveket. A konzultációk során újabb és újabb szempontrendszerek kerültek elő, amik támogatták a csapatok munkáját.

Ebben a közegben olyan kutatás zajlott, ami termékenyítően hatott minden szereplőre. A MOME és a Market belepillanthatott egymás gondolkodásmódjába, és a két terület – az egyetem és egy piaci szereplő – közelebb került egymáshoz.”

Mint Dobos elárulta, a jövőben több közös projektet is tervez a MOME és a Market: „Már folynak az egyeztetések, hogy milyen irányokban lehetne még kutatni, fejleszteni, innoválni. A beton, mint alapanyag és mint téma volt annyira izgalmas, hogy egy másfajta felhasználási területen is kipróbáljuk. Így ez egy biztos jövőbeli együttműködés alapját fogja képezni. Igyekszünk olyan témákat találni, ahol a beton találkozik a praktikus megoldásokkal, a műszaki megvalósíthatósággal, és nem utolsó sorban a kreativitással és esztétikummal.”

Báthory Balázs egy, a mostanihoz alapvetően hasonló kurzusban bízik, és mint mondta, a pályázat „sikeres kezdete egy – reményeink szerint – hosszabb együttműködésnek, melynek témájául továbbra is a betonhoz kapcsolódót szeretnénk a következő félévben.”

  • Cikksorozatunk előző részében Keszthelyi Kristóffal, a Lean Tech Mérnökiroda ügyvezető igazgatójával és Ritter Ádámmal, a Moratus műszaki ügyvezető-helyettesével beszélgettünk.
  • A Market projektben betöltött szerepéről Báthory Balázs innovációs vezérigazgató-helyettessel külön interjút is készítettünk.
  • A MOME tanáraik a beszámolóját itt olvashatjátok...
  • ...a hallgatók véleményét a kurzusról pedig itt

A győztes csapat tervei. A nagyobb méretű képekért kattints a galériára!




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Térképletek, képzeletek könyve

Térképletek, képzeletek könyve

Magyar Péter előadása a MOMÉ-n

Az Év Irodája verseny győztese lett a McKinsey & Company bérleménye

Az Év Irodája verseny győztese lett a McKinsey & Company bérleménye

A BudaPart CITY irodaházban található McKinsey & Company bérleménye lett "Az Év Irodája" győztese. A rangos szakmai elismeréssel kitüntetett iroda a Market Építő Zrt. kivitelezésében és a Property Market Real Estate Development fejlesztésében valósult meg.

Felavatták az Építőipari Nívódíj elnyeréséhez kapcsolódó nívódíjtáblát a MOL Campuson

Felavatták az Építőipari Nívódíj elnyeréséhez kapcsolódó nívódíjtáblát a MOL Campuson

Ünnepélyes keretek közt rántották le a leplet a plakettről

Hirdetés