Épületinformáció-menedzsment az Arteriornál.

A modern kapitalizmus létezése óta (nagyjából az elmúlt száz évben) még sosem láttunk ilyen típusú gazdasági leállást, mint amilyet a koronavírus kapcsán meghozott intézkedések okoztak. Az események minden embert sokkoltak, ám sok vezető hideg fejjel és optimistán arra jutott, hogy a járvány okozta krízis egyben új lehetőség is. Nincsen ez másként a létesítmények fenntartása terén sem: az üzemeltetésért és gazdálkodásért felelős vezetők elgondolkodtak, hogy az új helyzetben egy már meglévő vagy akár még tervezési fázisban lévő épület (majd) hogyan működtethető hatékonyabban, milyen „okos” megoldások vannak a piacon a költségek viszonylatában. Ezekre is kínál megoldást az Arterior Komplex Kft. tanácsadási üzletága.

3D modell a Budavári Palota Szent István terméről

Ugye ismerős helyzet, amikor egy régebbi épület egyik részét kellene felújítani, de munkatársunk azzal fogad széttárt kezekkel, hogy sajnos annak a szárnynak már nincsenek meg az eredeti tervei, különben is már számos alkalommal átépítették? Vagy amikor az üzemeltetésen valakinek „beugrik”, hogy karbantartani kellene a poroltókat, de sehol sem találni egy áttekintő táblázatot az eszközök esedékes szervizeléséről?

Az ilyen vagy ehhez hasonló nehézségek orvoslására kínál az Arterior komplex, úgynevezett BIM-alapú (Building Information Management) szolgáltatásokat, legyen szó építészeti/belsőépítészeti tervezési- vagy kivitelezési fázisról vagy épületüzemeltetési tevékenységről.

Az Arterior tárházában megtalálhatók a legmodernebb képalkotó lézerszkennerek, amelyek 360 fokban gömbpanoráma- szerűen pásztázzák a teret, és amelyből létrehozható a létesítmény háromdimenziós, digitális modellje. Az így kapott adatok képezik majd azt a fundamentumot, amelyre egy egységes, BIM-alapú létesítménygazdálkodási modell felépíthető. Következő lépésként az Arterior olyan adatbázis- és tervtár szerkezet létrehozásában nyújt segítséget, amelyben tárolható a BIM-modell összes, az épülethez tartozó (gépészeti, belsőépítészeti, biztonságtechnikai, üzemeltetési) adata. A létrejövő adatokba az Arterior által elkészített épületnyilvántartási- és üzemeltetési „kézikönyv” lehel életet: így többet nem lesz probléma – fenti példánknál maradva –, hogy melyik poroltó szorul javításra, hiszen a rendszer üzeneteket küld a témafelelősöknek – akár táveléréssel, mobil applikációval.

A fenti egyszerű példa jól érzékelteti, hogy ez az integrált rendszer milyen apró problémákat (is) képes kezelni, de természetesen itt sokkal többről van szó: az üzemeltetés átállítható a reaktív működésről a proaktívra. A felmért épület adatai, és az abból származtatott üzemeltetési mechanizmusok a létesítmény minden rezdülését követik és előre figyelmeztetnek, ezzel nemcsak költséget takaríthatunk meg, de a létesítmény megbízható működése is jelentősen javul.

Fontos megjegyezni, hogy az Arterior tanácsadási üzletága túlmutathat egy 3D-és képalkotó felmérésen, és az azt követő modellezésen. Szükség esetén szabályzatokat dolgoznak ki, szerződéseket vizsgálnak át, segítenek sikeres tendereket lebonyolítani. Elkészítik egy létesítménygazdálkodási szervezet érettségi profilját, rávilágítanak, mely területeken látnak elmaradást és javaslatokat tesznek technológiai, de akár szervezeti szinten is a fejlesztésekre.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Megjelent az Archicad legújabb, 24-es verziója

Megjelent az Archicad legújabb, 24-es verziója

A felhő alapú tervezés és a csapatmunka támogatása a Graphisoft fejlesztésének célja.

Óriási változás előtt a hazai építőipar

Óriási változás előtt a hazai építőipar

Minden eddiginél magasabb szintre emelik a teljes ágazaton belüli szoftveres együttműködést.

Hirdetés