Báthory Balázs, a Market Zrt. innovációért és stratégiai fejlesztésekért felelős vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak nyilatkozott.
Az építőipar Magyarországon – ahogy tavaly, idén is – a GDP-növekedés egyik motorja: bár a termelési volumen éves emelkedésének üteme augusztusban lassult (5,9 százalékra), az év első nyolc hónapjában még így is csaknem 30 százalékos volt a bővülés a KSH adatai szerint – írja a Vg.hu. A növekedés egyre nehezebben fenntartható, ám a digitalizáció, amelyet a Marketnél már alkalmaznak, komoly segítséget nyújthat.
Az építőipar erőteljes növekedése által sugallt optimista képet több tényező is árnyalja. A rendkívül gyors, az unióban a legerőteljesebbnek bizonyuló növekedés hosszú távon nehezen fenntartható. Ezt feltehetően érzik maguk a cégek is, amelyek nagy része rövid távra – néhány jól megtérülő projektre – tervez.
A helyzetet a munkaerőhiány is súlyosítja, a képzett munkaerő hiánycikké vált. (...) A munkaerőhiány miatt emelkedtek a bérek is, 2016 óta 30–50 százalékkal. Hasonló, sőt egyes kategóriákban ennél is gyorsabb ütemben nőttek az építőanyagárak és a szállítási költségek is.
Új fejlemény, hogy a megnövekedett költségek miatt egyre több cég érzi elkerülhetetlennek a hatékonyság növelését célzó fejlesztéseket.
Az egyik lehetséges irány az előregyártott elemek használata, a másik a digitalizáció. Ez utóbbi számos lehetőséget kínál, az egyik a háromdimenziós modellezés, amellyel többéves folyamatokat meg lehet tervezni néhány nap alatt. Ahogy Báthory Balázs a lapnak elmondta: „A Market Zrt.-nél már használjuk a 3D-s ’munkaterület-átvevőt’ is, amelynek lényege, hogy egy lézerszkenner – sok-sok milliónyi adatot rögzítve percenként – ’bejárja’ az építési területet, mindent alaposan dokumentál, és összeveti az eredményeit a digitális tervekkel, ezzel segíti az alvállalkozókat az átadás-átvétel folyamatában. Az ehhez hasonló innovációk támogatása céljából hoztuk létre a Digitális Mérnöki Szolgáltatások egységet, meggyőződésünk ugyanis, hogy az innovációban a nagyobb vállalatoknak példát kell mutatniuk.”
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.