A kérdésnek alaposan utánajárt a vgf&hkl című szaklap.
Nem kell feltétlenül elromlania a kazánnak: a karbantartások, garanciális szervizek jelentős része a karantén idejére esik, már csak azért is, mert a karantén ugyancsak elhúzódik. Hogyan zajlik a szerelők beengedése a lakásokba? Mi van, ha a szerviz nem akar kiszállni? A vgf&hkl szaklap felkeresett gázkészülék- és hőszivattyúgyártókat, hogy utánajárjon a magyarországi helyzetnek.
Mit tegyen a szervizes, ha nem engedik be az önkéntes karantén alatt a megrendelők a lakásba, illetve mi a teendő, ha maga a szakember az, aki nem szívesen vállal veszélyhelyzetben ilyen megbízást. Elveszíti a gázkészülék tulajdonosa a garanciát? Van türelmi idő? Van méltányosság?
Megannyi adekvát kérdést tett fel a szaklap, és mint az általuk felkeresett cégek válaszaiból kiderült, jelenleg nincs rájuk egységes válasz.
Mint a szaklap tapasztalta, „egyesek már nem is vállalnak karbantartást, csak sürgős javításokat látnak el, azt is védőfelszerelésben, fertőtlenítés mellett. Ezzel ellentétben mások egyáltalán nem foglalkoznak a javasolt egészségügyi előírásokkal”. Jóllehet, ez pár nappal ezelőtti állapot, és vélhetően napról napra több cég szigorítja az egészségügyi protokolljait.
Noha a cikk közvetlenül a kijárási tilalom előtt született, annak bevezetése nem sokat változtat a helyzeten: a karbantartások ugyanúgy lehetségesek, ahogyan például költözni is lehet, ez utóbbi ugyanis munkavégzésnek számít.
De ne térjünk le az eredeti csapásról! A vgf&hkl lap piacvezető gázkészülék- és hőszivattyúgyártók vezetőit, kommunikációs igazgatóitól tudakolta, hogy a kialakult helyzetben el lehet-e halasztani a kötelező éves karbantartásokat.
„Megdöbbenésünkre a legtöbb kollégát váratlanul érte a megkeresés. Elmondásuk szerint ez a kérdés így még nem merült fel, nem volt rá eddig példa.
Szerencsére ugyanakkor néhányan közülük a megkeresésünk nyomán ezt azonnal napirendre vették, és kiadónk kérésének eleget téve hivatalos közleményt is kiadtak/kiadnak az ügyben” – írták. A helyzetet sokféleképp értékelték, akadt cég, amelyik egyénileg bírálja el a határidők be nem tartását, mások nem engedik el a kötelező karbantartást, amíg erre nem szólítja fel őket állami rendelet.
Hasonló a helyzet a hőszivattyúk forgalmazóival is. Bár a legtöbb cég rugalmas, és figyelembe veszi a méltányosságot, a legjobb megoldás, ha a készüléktulajdonosok felkeresik a karbantartót, ahogy az egyikük fogalmazott, most különösen „fontos a kölcsönös kommunikáció”.
További részleteket az eredeti cikkben olvashatsz.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.