Interjú Kiss Viktorral, a FITOUT üzletág-igazgatójával!
A FITOUT idén ünnepli fennállásának 20. évfordulóját. A jubileum kapcsán Kiss Viktor üzletág-igazgatót kérdeztük a Vodafone székházról, valamint a cég páratlan sikereiről, egyedülálló értékrendjéről és várható terveiről. Interjú az OCTOGON magazin 182-es (2023/2-es) lapszámából.
A FITOUT egyik legutóbbi projektjének, a Vodafone székháznak helyt adó Budapest ONE irodaház Magyarországon elsőként szerzett WELL Platina minősítést, mivel számos olyan szempontnak megfelel, amely az emberek egészségét és közérzetét javítja. Hogyan járult ehhez hozzá a Vodafone projekt jóvoltából a cég munkája?
Ezúttal is hibátlan, minden részletre kiterjedő megrendelői és tervezői igények megvalósításával járultunk hozzá a Vodafone alkalmazottjainak legmagasabb minőségű munkakörnyezetéhez. A projekt során kivételesen sok, összesen 84 cég dolgozott velünk alvállalkozóként. A központi közösségi tereket egyedi belső lépcsők kötik össze az átláthatóság és a mozgás támogatására, ez a kialakítás pedig igen ritka a vasbeton pillérvázas irodaházak esetében. E térösszekötések kiemelkedő szerepet játszanak a kapcsolatok erősítésében, csakúgy, mint a könnyen elérhető flexibilis terek.
A minősítéshez a kihasználatlan területek mennyiségének és a kihasználatlanság idejének minimalizálása, valamint a tudatosan felhasznált anyagok alkalmazása is hozzájárult, így például a természetes fa felületek, az újrahasznosított és zéró kibocsátású anyagok, a zöldfelületek, és a maradék anyagok. Mindezeket közösen véglegesítettünk a tervezőcsapattal, a Viador Átrium építészeivel.
A cég megalapítása óta számos világmárka sorakozott fel a FITOUT portfóliójában. Vannak-e olyan projektek a közelmúltból, amikre különösen büszke a csapat vagy aminek kivitelezése és megtervezése különösen komoly felkészültséget igényelt?
Mindegyik projekt kihívást jelent, és más-más okból vagyunk büszkék rájuk. Az SAP projekten például több ütemben, nagyon magas színvonalú belsőépítészeti megoldásokat igénylő, a dolgozókra fókuszáló irodakomplexumot hoztunk létre közel 22 000 m2-en. A thyssenkrupp esetében egy design & build vállalás (teljes projekten átívelő együttműködés a tervező és kivitelező között – a szerk.) keretében azt a feladatot kaptuk, hogy olyan modern iroda- és laborkomplexumot hozzunk létre 16 000 m2-en egy már meglévő épület átalakításával, amely serkenti a munkatársak kreativitását és az új ötletek megszületését. A projekttel 2021-ben elnyertük Az Év Irodája és Az Év Közösségi Tere díjat. Továbbá az Exxon felkérésére a Build to Suit székházhoz idomuló, egyedi befejezőanyagokkal kellett kivitelezni a teljes épületet, az angol belsőépítészeti és menedzseri csapattal közösen. Sikereinket jól fémjelzi az egymást követő 3 évben (2019-2021) elnyert Az Év Irodakivitelező Cége díj.
A FITOUT idén töltötte be 20. életévét. Ezalatt látványos fejlődésen és növekedésen ment keresztül, és a befejező szakipari munkáktól eljutott az irodaházak generálkivitelezéséig. Mik azok az értékek, amik nélkül nem érhetett volna el sikereket a cég?
Kulcsfontosságú a mérnöki hozzáadott érték, a maximalizmus kiterjesztése, és a folyamatos, lekövethető fejlődés.
Az építést alkotásként fogjuk fel, az építészeti víziók megvalósítása mellett a jó gazda gondosságával szolgáljuk ügyfeleinket, és ehhez a megrendelői döntések előkészítését, illetve a projekt résztvevőinek összefogását is biztosítjuk szolgáltatásként.
Nagyon fontos, hogy mindig is jól működő csapat voltunk, és a kollégák elhivatottsága töretlen a pálya és az alkotás terén is. Az elmúlt 20 évben arra koncentráltunk, hogy a mérnöki szakma visszanyerje méltó rangját és elismerését. A megrendelőknek meg kell bízniuk a kivitelezőjükben, ezért a korábbi rossz beidegződések feloldására extra erőfeszítéseket teszünk. Mostanra több, visszatérő megrendelőnk is partnerként kezel minket, a közös munka során kivívott bizalom pedig elősegíti, hogy kizárólag a minőségre koncentrálhassunk.
Néhány évvel ezelőtt a korábbi, sokműfajú megbízások után Szűcs László és Pálffy András alapítók úgy döntöttek, hogy kizárólag az irodákra fognak fókuszálni. Tervez-e a cég más szegmens felé is nyitni?
Elsősorban olyan funkciójú épületek kivitelezése felé szeretnénk nyitni, amihez jól illeszkedik az elmúlt 20 év alatt szerzett tapasztalatunk és a szervezeti struktúránk. Ilyenek az egészségügyi létesítmények, szállodák, valamint az oktatási és kulturális létesítmények. Képesek vagyunk komplexebb épületek kivitelezésére is, ezért hoztuk létre az ezt a célt támogató WORKUP brandet.
A FITOUT szorosan együttműködik a hazai tervezők krémjével. Elmondható, hogy általuk a cég szemléletmódja is kifejezésre kerül?
Valóban több neves magyar belsőépítész irodával működünk szorosan együtt, így folyamatosan tanítjuk egymást. Ez az együttműködés azért is lett szorosabb, mert sok projektet design & build konstrukcióban valósítunk meg.
Milyen piaci változásoknak és trendeknek, esetleges válságoknak kellett megfelelnie a cégnek az elmúlt időszakban?
Több hatás is érte az építőipart, ami a COVID és a jelenlegi „nemzetközi helyzet” ellenére sem állt le, viszont komoly alapanyag-ellátási nehézségek adódtak. A drasztikusan növekvő költségek okozzák a legnagyobb kihívást, ugyanis a beruházói oldal költségkerete nagyon ritkán követi le az emelkedő árakat. Ahhoz, hogy megfelelően tudjunk reagálni erre, fel kell mérnünk a helyzet okozta kihívásokat, amik megugrására jó mérnöki hátterünk, valamint rugalmas szervezeti struktúránk és az ennek köszönhető gyors döntéseink is lehetőséget adnak.
Kettős jubileumot ünnepelhetünk, hiszen míg a FITOUT 20 éves lett, Ön 10 éve dolgozik a cégnél. Hogyan látja az Ön érdemeit a cég életében?
Öröm, hogy egyszerre ünneplünk ilyen szép évfordulókat. Projektvezetőként kezdtem, és végigkövettem a cég léptékváltásait. Jelenleg a fitout üzletág vezetőjeként átlagosan 6-10 párhuzamosan futó projektet felügyelek, és szoros kapcsolatban állok a projektcsapatokkal, így sokat segíthettem nekik az elmúlt években is. Fő feladatom a projektek közötti kapacitáselosztás, a csapatok szakmai támogatása, a megfelelő stratégiák kiválasztása, és a megrendelői kapcsolattartás. Elhivatottan igyekszem fenntartani a cég értékrendjét a folyamatos szervezeti növekedés közepette. Sikereink záloga a szakmai tudásunk és a harmonikus csapatmunka.
Az elmúlt 10 év alatt sok kiváló kollégával bővültünk a baráti-ismeretségi körömből, amely szintén nagy érték egy fejlődő cég számára. Keressük a kihívásokat, várjuk a munkát, alkotni szeretnénk – képesek vagyunk rá!
FITOUT | Web | Facebook | Instagram
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.