Ez a megállapítás vezette be a Masterplast Nyrt. és a Market Építő Zrt. bejelentését, ami a két cég közötti stratégiai együttműködésről, konkrétabban két szigetelőanyag gyár felépítésre vonatkoznak.
Masterplast és a Market stratégiai együttműködésében olyan kőzetgyapot gyárak közös létesítését célzó határozott szándékát rögzíti, amelyek kifejezetten a magyar és közép-kelet európai piaci igények ellátását biztosíthatják. Az új gyárak Magyarországon és/vagy Szerbiában létesülhetnek, a partnerek közlése alapján az első közös projekt konkrét terveinek ismertetése már 2023 első negyedévében érkezhet.
A két vállalat 50-50 százalékos tulajdoni arány mellett működő gazdasági társaságba szervezi a közös munkát. A koncepció hátterében a közelmúlt negatív tapasztalatai állnak, amik fájóan rámutattak a hazai, lokális építési alapanyag gyártás volumenének elégtelenségére.
A sajtótájékoztatón elhangzott egy konkrét példa is, hogy mit kell érteni a hazai és regionális gyártás kapacitásproblémái alatt: volt olyan eset, amikor a regionális ellátást biztosító szigetelőanyag gyártó központok szinte egyáltalán nem voltak képesek Magyarországra alapanyagot szállítani. Így a Market Építő kénytelen volt Törökországból, vagyis ezer kilométer távolságból száz kamionnyi alapanyagot szállíttatni, ami fenntarthatósági, környezetvédelmi és piaci szempontból is abszurd helyzet, ugyanakkor a beszállítás nélkül akár hetekre is teljesen leálltak volna a kivitelezések:
„Törökországból szigetelőanyagot beszállítani kamionnal olyan, mintha száz kamionnyi vattacukrot szállítanánk ezer kilométeres távolságból” – jegyezte meg a Market Építő Zrt. igazgatóság elnöke, Scheer Sándor.
Tibor Dávid a Masterplast elnöke és Scheer Sándor által most aláírt megállapodás kapcsán remélik, hogy a hőszigetelőanyagok iránti kereslet növekedése nem mélyíti majd tovább a hazai piac ellátási problémáit, hiszen a hazai gyártásban a hazai igények kielégítése lesz a prioritás. Az energiaárak drasztikus növekedése, a kibontakozó európai energiaválság és az egyre sürgetőbb klímavédelmi kihívások előrevetítik a hazai piac ellátottságának és a magyar építőipari szereplők versenyképességének további romlását az ásványi hőszigetelőanyagok terén.
A gyárak építésének oka ennek a hatásnak a kivédése. Az együttműködés sikerességéhez a Market nagy projekteken szerzett több évtizedes generálkivitelezői és projektmenedzsment tapasztalatával, innovatív megoldásaival, a Masterplast pedig az építőanyag gyártás technológiai, termelésirányítási, valamint logisztikai és kereskedelmi tapasztalatával járul hozzá.
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.