A relatív ár és a határidők betartása is a főbb szempontok között van a beszállítók kiválasztásánál a Swedsteel felmérése szerint.
Kétszer is meggondolják az építőiparban az ügyfelek, hogy kivel és mit építtetnek. Az árak emelkedése és a szűkös kivitelezői, illetve áruellátási környezet miatt a körültekintés és a több körös versenyeztetés indokolt – állapítja meg a Swedsteel megbízásából készült építőipari kutatás. Az elszabaduló árkörnyezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony – felértékelődik a bizalom, a megfelelő referenciák megléte, a határidők betartása, de természetesen az ár és a garancia is fontos szempont marad. A felmérés egy speciális szegmensről, az acél könnyűszerkezetes piacról szól, de az építőipar egészére vonatkozó beszédes és tanulságos megállapításokkal szolgál.
Meredeken emelkedő, napról napra változó árak, hosszú várakozás, kiszolgáltatott megrendelők – mostanában gyakran halljuk ezeket a panaszokat az építkezések esetében. A turbulencia az építőiparban és az ingatlanpiacon is érezhető. Az építőipar jelenleg sok nehézséggel küzd, a kép azonban korántsem fekete-fehér. Az árnyalatok felderítésére végeztetett kutatást a Swedsteel-Metecno Kft. az ügyfelei – generálkivitelezők, ipari létesítmények építő-kivitelezői, szerkezetgyártók – körében.
A Swedsteel-Metecno Kft. acélipari termékek, csarnokrendszerek gyártója és forgalmazója, az elmúlt évek logisztikai, gyártói, kereskedelmi fejlesztéseinek boomjából kivette a részét. A modern gyártástechnológiával dolgozó cég szakemberei több mint 25 éves szakmai tapasztalattal rendelkeznek, a vállalatnak jelentős szerepe van a könnyűszerkezetes csarnoktechnológia hazai képviseletében. A vállalat fő profiljához tartoznak a komplett csarnokok, hidegen hengerelt váztartók, tető- és falburkolatok. A Swedsteel társcége a szendvicspaneleket gyártó Metecno csoport. A Swedsteel-Metecno Kft. tavalyi árbevétele elérte a 2,9 milliárd forintot.
A Swedsteel úgy látja, hogy az ipari létesítményeknél rendkívüli felelősségük van a kivitelezőknek és a beszerzői döntéshozóknak, a cég pedig nagy hangsúlyt fektet arra, hogy partnereit minél jobban kiszolgálja. Ehhez igyekszik még jobban megismerni a partneri igényeket, ezek alakulását a változó gazdasági környezetünkben. A nyár közepén végzett felmérésben a Micra Market Research az acél könnyűszerkezetes építőipari piacon jelen lévő kivitelező cégek döntéshozóit, vezetőit, beszerzési döntési felelőseit kérdezte az iparági várakozásokról, tenderekről, árakról, döntési szempontokról, és nem utolsósorban a médiahasználatról. A felmérés komplex képet ad arról, melyek a legfontosabb döntési kritériumok a jelenlegi hektikus gazdasági, iparági környezetben.
A kutatás azt is igazolja, hogy a megrendelők nincsenek teljesen kiszolgáltatva a kivitelezőknek és beszállítóiknak – van minőségi verseny, főleg a B2B szektorban. A tapasztalatok szerint tehát nem szabad abból kiindulni, hogy a lakossági megrendeléseknél az ember már annak is örül, ha valaki hajlandó neki ajánlatot és időpontot adni.
Sokan állnak a rajtvonalnál
A tenderekkel kapcsolatban a felmérés eredményei azt mutatják, hogy
a piacon nagy versengés folyik, a beszállítóknak komoly megmérettetésre kell készülniük a kiválasztás során.
A csarnoképítési ágazatban első körben átlagosan három beszállítót hívnak meg ajánlattételre, de a négy-öt versenyző sem ritka. Akár három körön át is folyik az alku, de minden tizedik kivitelező négy vagy több körben is bekérhet ajánlatokat.
Az első körbe a keresett termékek elérhetőségével, a korábbi jó tapasztalatokkal és jó minőségű személyes kapcsolattal lehet bekerülni – előbbit a megbízók 81, utóbbit 61 százaléka veszi figyelembe. Minden második kivitelező azt is nézi, hogy elérhető-e a beszállítónál tervezési szakértelem vagy egyéb, a kivitelező munkáját megkönnyítő szolgáltatás. A kivitelezők 61 százaléka az első körös ajánlatok után újabb beszállítókat is bevon a tenderbe.
Eldördül a startpisztoly – a határidő fontosabb lehet az árnál
A jelenlegi gazdasági helyzetben
a beszállítói bizonytalanságok és az emelkedő alapanyagárak mellett a partner kiválasztásakor az ár-érték-arány az egyik döntő szempont.
Ugyanakkor az összes megkérdezett véleményét összesítve 68 százalékkal a határidők betartása áll az első helyen, ezt követi 63 százalékkal a szállítási pontosság, majd 60 százalékkal a relatív árelőny.
A kiválasztáskor a korábbi tapasztalatok is sokat nyomhatnak a latban; itt a megbízók 70 százaléka az alapján értékel, hogy az eddigi munkák során a kivitelezők mennyire tartották be a határidőket. A válaszadók fele a szakmai kapcsolat minőségére, 47 százaléka a rugalmasságra keres ilyenkor garanciákat.
A tapasztalatok szerint egy beszállítói ajánlat akkor lehet sikeres, ha támogatja a kivitelezői munka ütemezését, és a kínált ár összhangban van a kínált minőséggel és szolgáltatással. A megkérdezettek 64 százaléka szerint minden esetben előnyt jelenthet, ha a beszállító szakmai, tervezői észrevételekkel, támogatással egészíti ki a szolgáltatását. 27 százalék ezt inkább a nagyobb műszaki tartalmú projekteknél látja előnyösnek. Ha két ajánlat árban, minőségben és műszaki tartalomban megegyezik, akkor a megkérdezettek 43 százaléka a korábbi tapasztalat alapján döntene a nyertesről, 28 százaléka a szállítási határidő, 19 százalék pedig a fizetési kondíciók alapján rendezné a jelentkezőket.
Elég, ha egy valaki jó
Döntéshozatalkor ugyanakkor nem csak a számokat nézik –
az emberi kapcsolat ilyenkor nem elhanyagolható tényező, fontos, hogy „működjön a kémia”, a felek megtalálják a közös hangot.
A megrendelők emiatt is egyre jobban elmozdulnak a komplex kivitelezők irányába, nem akarják magukra venni több brigád összehangolásának felelősségét. A komoly gyártók – mint a Swedsteel – egyik előnye tehát éppen a komplexitás a termékkínálatban. A beszállítók körében a fontos termékcsoportokban a hazai megbízható nagy gyártók állnak az első helyen – itt látszik, hogy a kivitelezők nem kockáztatnak. Saját célcsoportjában a Swedsteel megítélése kitűnő, 68 százalék fejezte ki elégedettségét. (A kutatásban felmért NPS* mutató: 68 pont). Ezt 63 százalék a magas minőségű termékekkel magyarázta, és 54 százalék említette meg a korábbi pozitív tapasztalatokat. A megrendelők szeretik a mérnöki és termékkomplexitást, és igénylik az erős emberi kapcsolatokat és közös csapatmunkát is.
Reklámok helyett szakmai tartalmak
A hiánypótló építőipari kutatás a beszerzési és piaci információkon túl a kommunikációs eszközökre, médiumokra is kiterjedt.
A megkérdezettek számára a szakmai információk beszerzésében a gyártói források bizonyultak a leghitelesebbnek, leginformatívabbnak.
A kivitelezők 62 százaléka szerzi be a munkájához szükséges információkat a beszállítók kapcsolattartóitól, weboldaláról, műszaki tartalmaiból, híreiből – és időt szán a minőségi YouTube videókra, szakmai, ágazati médiumok, közülük is egy-két kiemelt forrás szakcikkeire, esettanulmányaira. A sorozatos nehézségeket hozó piaci helyzetben a megrendelők egyre inkább a gyártó cégek, márkák felé irányuló bizalomra alapoznak – a közvetlen gyártói kapcsolat felértékelődik.
Magáncélból az internetes híroldalak jelentik a legfontosabb tájékozódási formát, így van ez a válaszadók 88 százalékánál. Ezt követik a közösségi oldalak (45 százalék) és a YouTube (45 százalék). Televízióból mindössze minden harmadik iparági szakember tájékozódik, de korántsem céltudatosan választva a tartalmat.
Közösen a fejlődésért
A kutatás alapján egyértelmű, hogy a kiszámíthatatlan árak mellett, illetve a szűkös kivitelezői, áruellátási környezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony és a bizalom.
A piacon nagy a versengés, a megfelelő partner kiválasztását általában többkörös tenderek, alaposabb előválogatás előzi meg. A cégek igyekeznek megtalálni azt a megbízható kivitelezőt, beszállítót, akivel aztán az egyeztetés is könnyebb, rugalmasabb lesz.
A megrendelők megtartása érdekében szükség van a kivitelezők és a beszállítóik összefogására, együttműködésére. A Swedsteel szerint a mostani helyzetben hatalmas érték a gyártó-kivitelező-tervező közötti összhang. A megrendelők sokkal óvatosabbak, alaposabbak – jobban megfontolják, kivel és mit építettnek, és ezeket az elvárásokat a kivitelezők is érvényesítik a beszállítók felé.
*NPS (Net Promoter Score) mutató az ügyfél elégedettség mérőkódja, amely -100 és +100 érték közötti lehet. A mutató érték 50 felett nagyon pozitív eredményt képvisel.
Forrás: sajtóanyag
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.