A Dúzs-Kuknyó ház cselekményszövésének alapja egy északi tájolású ház, melyben a vezérmotívum a fénykezelés lett.

Nem úgy történt, mint általában, hogy tudniillik elkészül a ház, nagyjából a belsőépítészet, és azonnal leközli a szaksajtó. Csinos kis közhely ez, gyakran semmit sem mutató eljárás, különösen egy családi villa esetében. Szerencsénkre az építészek és a tulajdonosok vártak egy kicsit a bemutatással. Addig, amíg beérik. Ugyanis ezt a házat már nagyjából egy éve lakják. Helyszíni érzet, fotók adják vissza hűen, hogy jól teljesített az épület, funkcionál, és ami ugyanilyen fontos: lakói szeretik. Mert az idő mutatja meg, a napi rutin és a hétvégi dolce fare niente, hogy a megrendelői igény nyomán kialakult, a tulajdonos és az építész(ek) együtt-működésében létrejött ház végül is mivé lesz: falakkal határolt terek szövedéke, vagy otthon, a szó szoros és nemes értelmében vett élettér.

fotó © Bujnovszky Tamás

Kérdésünk tehát, hogy Dúzs Sándor és Kuknyó Lajos milyen cselszövői voltak ennek a projektnek? Mert ki is az építész? Mérnök, művész vagy ezek határán állva tekint erre is, és arra is? Ma is ez a vita tárgya, miközben a nyelv sokkal pontosabb, szebb választ ad. Cselszövők az építészek, írták a 18. század végi, 19. század eleji értelmező szótárak, persze cseppet sem a mai negatív értelemben véve, hanem éppen ellenkezőleg: cselekmények szövői, legyenek azok téri, téri-táji, téri-táji-emberi cselekmények, helyzetek, szituációk (milyen kár, hogy kikopott, elfelejtődött mára ez a jelentés). Annál jobb cselszövők, minél szebben kibontottak, kifejezőbbek ezek a cselekmények. Mert a ház nem csupán kő és habarcs, tömbök egymáshoz való viszonya, ennél sokkal több, differenciáltabb, művészi tett.  

fotó © Bujnovszky Tamás

A Dúzs-Kuknyó ház cselekményszövésének alapja egy északi tájolású ház, melyben ekként, ha úgy tetszik a vezérmotívum a fénykezelés lett, közvetlenül éppen úgy, mint közvetett formában. A ház klasszikus modernizmust idéző kiegyensúlyozott tömegkezelése meglepő módon nem lapostetős lezárással párosul. Az enyhe lejtés ugyanis lehetőséget nyújtott, hogy a bádogfedésű tető függőleges homlokzati síkján – a déli oldalra – minél több bevilágító kerüljön, amiket a homlokzati (fal)szakaszokon sávablakok kísérnek – így a fény belép, a kíváncsi tekintetek viszont távol maradnak. A belső tér benapozását a tető felülvilágítói, valamint, az északi homlokzat felé haladva, fokozatosan mind nagyobb arányú nyílászárók segítik elő, míg végül, megkerülve a házat, feltárulnak a főhomlokzat panorámaablakai.

fotó © Bujnovszky Tamás

Ragyogó a belső tér közvetett fénykezelése is, amit az anyagokkal, színekkel értek el. Az inkább borszentélynek, mintsem borospincének nevezhető egység, és az ezzel szomszédos szauna-kubus plasztikus, szürkés tónusú színekkel jellemezhető alaksori szintjéről haladva föl, a földszint barnás-drappos szférán át, egészen a felső, hab-és csontfehér privát terekig fokozatosan kivilágosodik, anyaghasználatában lecsendesedik, végletekig letisztul a belsőtéri kompozíció. 

fotó © Bujnovszky Tamás

A benapozás, fénykezelés mellett további helyzetelemzést, -rendezést kívánt a ház központi terének, a földszinti panorámaablakos, galériás nappalinak a kialakítása. Az épületgépészet két központi eleme, egy kandallókémény, valamint egy méretes pillér lettek a földszinti cselekményszövés főszereplői. Előbbi sötét tónusú, kőborítású monolitként hasít át a földszint és a felső szint közötti hófehér födémen. E kemény „enteriőr-szituációt” enyhítendő, a galériaszinten, az üvegtégla-bevilágító alatt, dióborítású könyvespolcsort helyeztek el. Az említett pillér a szerkezetiből belsőépítészeti elemmé nemesült, körbeépítették: egyik oldalán található az előszobai szekrény, az ellenkező oldalán pedig a konyhaszekrényt alakítottak ki.



A cselekmények szövése, helyzetek elemző kezelése, idővel, minden építéskor, mint itt is történt, meglepő eredményre vezet.  Amikor azt írom a nappaliról, kicsivel feljebb, hogy a „ház központi tere”, bocsánat érte, de gépeléskor a megszokás (értsd: az otthonok központi tere klasszikusan a nappali) vezetett. Mert miközben tulajdonosai a ház minden szegletét nagyon szeretik, valahogyan családi, baráti együttlétekkor az alagsori borszentély hosszú, puha fényekkel megvilágított asztala mellett ülve (esetleg pizzát sütve) időznek, beszélgetnek a legtöbbet. Erre talán e történet (cselekmény) legelején egyik részvevő sem számított.


Tervező: Dúzs Sándor, Kuknyó Lajos (Architéma Kft.)
Belsőépítészet: Kuknyó Lajos, Krúzs Gabriella, Lipták Gábor (Architéma Kft.)
Kivitelezés: Architéma Kft. (Kuknyó Lajos)
Tervezés: 2008-2009
Kivitelezés: 2009-2012
Nettó alapterület: 460 m2

Szöveg: Molnár Szilvia
Építész: Dúzs Sándor, Kuknyó Lajos (Architéma Kft.)
Fotó: Bujnovszky Tamás

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2014/1-es lapszámában.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Teljesen zárt az utca felé ennek a budai villának a homlokzata

Teljesen zárt az utca felé ennek a budai villának a homlokzata

Ez az épület látszólag zárt, mégis hívogat ez a zártság: kerüld meg, fejtsd meg, éld át! Erről szóló írásunk a 116-os, 2014/8-as lapszámunkból közöljük.

Minden művészies allűrtől mentes alkotás ez az Árkay Bertalan által tervezett ház

Minden művészies allűrtől mentes alkotás ez az Árkay Bertalan által tervezett ház

A '30-as években tervezte legjelentősebb villáit Árkay Bertalan, programjában nyílt szakítást hirdetett a régimódi családi ház koncepciójával szemben, amely „a királyi kastély mikroszkopikus mása”. Erről szóló írásunkat a 112-es, 2014/4-es lapszámunkból közöljük.

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Egy sasadi ház, ami nem „egy újabb kocka”, hanem figyelemre méltó villaépület

Díjnyertes ház, amely érdekes tervezői megoldásokat vonultat fel. Erről szóló cikkünket a 171-es, 2021/7-es lapszámunkból közöljük.

Hirdetés