Hirdetés

Egy dohány utcai foghíjtelek előtt épült meg Sugár Péter és a Szövetség ’39 Csoport gettófal-installációja.

Szűk utca, kevés rálátás, középen autóforgalom, a keskeny járdán a turisták és a boltok árufeltöltői próbálják kicselezni egymást. A Dohány utca kevésbé boldog, körúti vége felé közeledve, egy foghíjtelek előtt épült meg Sugár Péter és a Szövetség ’39 Csoport gettófal-installációja. Aki csak végigsiet az utcán, talán nem is veszi észre, miért törik meg itt hirtelen a homlokzatok által kirajzolt egyenes, mire való az a két nagy előrozsdásított acéllap, miért tűnik úgy, mintha a betonfalat penész támadta volna meg.

A 2014-et átfogó Holokauszt Emlékév több köztéri alkotást is hozott. Bár jó alkalmat kínált arra, hogy a társadalmi emlékezet vizuális megnyilvánulásában valami új, korszerű szülessen, ebben a tekintetben mindenképpen alulmúlta a reményeket. Siófokon, Kolozsváron és Hódmezővásárhelyen a témában már évtizedekkel ezelőtt is közhelynek számító szimbólumok kerültek egy-egy olyan köztérre, amely a zsidóság 20. századi történetében fontos szerepet játszott.

fotó © Réthey-Prikkel Tamásfotó © Réthey-Prikkel Tamás

Makó egy kicsit újszerűbb megoldást választott azzal, hogy az üveglapokba mart zsinagóga-sziluett közepét kövekkel töltötték meg. Budapesten a Dohány utcától alig néhány száz méterre, az ELTE Trefort-kertjében egy 280 méter hosszú, egy centi széles bronzcsík emlékeztet az egyetem zsidó származású, elhurcolt oktatóira és diákjaira. Az ELTE-épületet körülölelő fémszalag kivételével mindegyik emlékmű kiszakítja az emlékezést a jelenből, önálló, időtlen egységbe zárja, és így távolságot tart a történelem és a jelenkor között (OCTOGON 2014/4). Vajon segít ez a múlttal való szembenézésben? És vajon egy emlékmű a tragédián túl nem szólhat a máról is?

Sugár Péter építész koncepciója ezeket a lehetőségeket elemezte. Térbeli értelemben beszorítva, egy belső kerthez vezető autóbejáró és két tűzfal között kellett kialakítani a gettót megi-déző falat, amely mögött, egy szűk területen 1944 november végétől 1945. január 17-ig 70 000 ember nyomorgott. Maga a gettófal nem az utca vonalában haladt, hanem annál hátrább, a telekhatáron, de ide kitolva az emlékezésből most az utca látványeleme lett. Az utca párhuzamosától eltérő, ék alakban a házak felé futó betonfal nem kapcsolódik semmihez. Fölötte hegyesszögben, a fal vonalát követő kis betontető védi az esőtől azt, aki itt megáll.

fotó © Réthey-Prikkel Tamásfotó © Réthey-Prikkel Tamás

A tető betonkon-zollemezben folytatódik a járdáig, rajta a közeli Rumbach-zsinagóga finom szecessziós motívuma domborodik ki a simított betonfelületből, alig érzékelhető zöldes árnyalattal gazdagítva; a raszterpontokba helyezett apró LED-fények csak tavasztól fognak működni, hogy éjjelente odavonzzák a tekintetet.

A falon háromnyelvű acéltáblán hátulról megvilágított betűk beszélnek a magyarországi holokausztról, zsoltárrészlettel és közös imára hívó zárómondattal, biztosítva a szemlélőt arról, hogy bárki bármikor bekapcsolódhat az emlékezésbe. Ez a pozitív szemlélet az acélkapu átlyuggatott felira-tain még erősebb: egymás mellett sorolja fel a halál krónikáját – a magyarországi zsidóság kirekesztésének és meghurcolásának rövid történetét – és az élet krónikáját: a holokauszt idejének embermentő tevékenységét, illetve az 1989 utáni pesti zsidó kultúra reneszánszát. Így teljes a kép, így ismer magára a városlakó.

fotó © Réthey-Prikkel Tamásfotó © Réthey-Prikkel Tamás

A kettő között pedig, a betonba nyomva a gettó térképe látható, a gettófal vonala és az utcáké, egy-egy jeles zsidó kulturális vagy vallási intézmény megjelölésével. Utóbbiakba egy-egy nagyon apró kukucskálólyukon lehet belesni, ami mögött korabeli vagy mai fotókat látunk, egy szűk tekintetnyi résen feltárul a múlt valósága: lakásbelső, zsinagógák, emberek.

A lyukakhoz nem könnyű hozzáférni, némelyik túl alacsonyan van, máshoz csak a magasabb járókelők érnek föl, de nem is a „fogyasztó-barát” megoldás a cél – ez a kis erőfeszítés kell ahhoz, hogy a térkép titkai megnyíljanak. Ez az igazi interaktivitás, amikor az érdeklődés, a szándék erősebb, mint az, hogy betartsuk az utca íratlan szabályát: ne less be mások otthonába! A leselkedés itt megengedett, sőt elengedhetetlen, hiszen a képeken látható élet már a múlté. A voyeur maga az emlékező, a múlt fölfedezője. De a jelenbe hívó gesztussal, a ma is föllelhető helyek jelölésével a térképen, és a jelenkori budapesti zsidó kultúra megidézésével az emlékfal szorosan kötődik a helyhez – az utca, a környék mai életéhez.

A fal mögött egy zsidó iskola működik, a feliratos kapu annak udvarára nyílik, a környező házak lakói minden nap itt mennek el. Nem lehet nem tudomást venni róla, és nem lehet nem érzékelni az emlékezés drámáján túl az életigenlést. A penészfoltot imitáló betonszínezés nem elegáns akar lenni, hanem életszerű, az idő folyamatosságát oldja fel finoman valami nagyon ismerős, és emiatt nagyon megnyugtató háztartási kémiává.

Az emlékművet állíttatta: Budapest Főváros VII. kerület Erzsébetváros Önkormányzata és az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség.

Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Építész tervező: Sugár Péter
Építész tervezőtárs: Kara László 
Építész munkatárs: Jézsó Dóri 
Betondesign: Baróthy Anna (Szövetség ’39)

Szöveg: Götz Eszter
Fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2015/1-es lapszámában. 

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 117 - 2015/01. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Családi ház Minszkben és Prágában, Gettofal-emlékmű, Prezi, Emarsys, Galax, National Instruments irodák, Sáo, Alap, Dob3 ... 


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A fa lesz az új beton?

A fa lesz az új beton?

Egyre több emeletes házat építenek beton helyett fából, csökkentve ezzel az építőipar katasztrofális mértékű szén-dioxid kibocsátását.

Klímajavító installációt tervezett egy építésziroda

Klímajavító installációt tervezett egy építésziroda

A tavasz a forradalmak szimbóluma, az Örök Tavasz névre keresztelt pavilon pedig a gondolkodásunké.

Egy ház, amelyet Tarkovszkij filmje ihletett

Egy ház, amelyet Tarkovszkij filmje ihletett

A téglafalú Nithurst farm belső terei megelevenítik az orosz Sztalker című filmet.

A fa lesz az új beton?

A fa lesz az új beton?

Egyre több emeletes házat építenek beton helyett fából, csökkentve ezzel az építőipar katasztrofális mértékű szén-dioxid kibocsátását.

Klímajavító installációt tervezett egy építésziroda

Klímajavító installációt tervezett egy építésziroda

A tavasz a forradalmak szimbóluma, az Örök Tavasz névre keresztelt pavilon pedig a gondolkodásunké.

Egy ház, amelyet Tarkovszkij filmje ihletett

Egy ház, amelyet Tarkovszkij filmje ihletett

A téglafalú Nithurst farm belső terei megelevenítik az orosz Sztalker című filmet.

A fa lesz az új beton?

A fa lesz az új beton?

Egyre több emeletes házat építenek beton helyett fából, csökkentve ezzel az építőipar katasztrofális mértékű szén-dioxid kibocsátását.

Klímajavító installációt tervezett egy építésziroda

Klímajavító installációt tervezett egy építésziroda

A tavasz a forradalmak szimbóluma, az Örök Tavasz névre keresztelt pavilon pedig a gondolkodásunké.

Egy ház, amelyet Tarkovszkij filmje ihletett

Egy ház, amelyet Tarkovszkij filmje ihletett

A téglafalú Nithurst farm belső terei megelevenítik az orosz Sztalker című filmet.

Hirdetés
2025/22025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1