Hirdetés

interjú Tóth Attila építésszel

Az 1900-as évek elején épült Kőbányai Zenei Stúdió kúria jellegű épülete mára szerkezeti és funkcionális kialakítását tekintve is változtatásra szorul. A hely szűkössége miatt nehéz a bővítés, kedvezőtlen elhelyezkedése, megközelíthetősége szintén a költözést indokolja. Diplomamunkád ötletes kísérletet tesz egy kihasználatlan eklektikus lakóház átépítésére, ez méltó környezetként, központi helyre szervezi át az oktatást. Miért pont erre az épületre esett a választásod?
Az Állomás utca a kerület egyik legszebb, legépebben megmaradt házsorokkal büszkélkedhet, ugyanakkor a 26-os szám alatt álló épület évek óta gazdátlan és pusztulva várja jobb sorsát. Úgy gondolom, hogy a számtalanszor funkciót cserélt földszintes ház átalakításával – de a megmaradt értékek figyelembevételével – és bővítésével belsőépítészetileg is látványos enteriőr alakulhat ki, maximálisan kiszolgálva az intézményben alkotó zenészeket. Továbbá a tér átellenes oldalán működő, szintén országos megbecsülésnek örvendő klasszikus és népzenei képzést nyújtó Kroó György zeneiskolával való együttműködést is izgalmas lehetőségnek, adottságnak tartottam.

A meglévő tömeg szigorúan képzett raszteréhez képest a tervezett épületet elforgattad. Ez a tudatos átszerkesztés jelképes?
Igen, a régi épület szigorú alaprajzi rendszere képviseli a komolyzenét, amely a könnyűzene alapja, míg a tervezett szárny „rendetlen”, elfordított rasztere a könnyűzene kötetlenségére, szabadságára utal. Az új épületszárnyat tömegében is szerettem volna megmozgatni, ezért a koncepció alapját a minimális eszközhasználat képezte, amely a lehető legkevesebb gesztussal éri el a kívánt változtatást és dinamikát a tervezetett épületen. Egyébként az utca felöli homlokzatnál a – jelenleg hiányzó – fogadó kapu megteremtése, és annak kiemelése érdekében is segítségemre szolgált ez az alaprajzi szerkesztési elv.  A térformálás mellett a nap évszakoktól függő folyamatos változása is érdekes áthatásokat eredményezett. A fény-árnyékhatás tudatos felhasználása a síkeltéréseket segít kiemelni, plasztikusabbá tenni, ugyanakkor a Corten-felületek perforációi játékos ritmust adnak a homlokzaton, a rajtuk keresztül átszűrődő fénynyalábok pedig különleges hangulatot keltenek a fogadó aula terében. A belsőudvari homlokzatnál magát az udvart is szerettem volna, ha vizuális és funkcionális szempontból szerves részévé válik az épületegyüttesnek, ezért az emeleti „merengő” tér közvetlen kertkapcsolatot kapott, amely a tervezett bővítést és a meglévő épület üvegezett díszes tornácát összekötve vizuális egységgé formálja a koncepciót. 

Az építészeti, szerkezeti megfogalmazásokon túl, több aktuális problémára is választ keresel. 
 A választott helyszín rengeteg izgalmas kérdést ad: meglévő, védett értéket képviselő kihasználatlan épület hasznosítása, fővárosi védettség alatt álló utcaképbe való illeszkedés stb. És ezzel ráadásul nehezen összeegyeztethető ikonikus, fogadókapu-szerep megadása a zeneiskolának, mely a kerületrésznek is vérfrissítést kíván adni. „Yblös -Thököly úti” építészként a Népi Építészeti Tudományos Diákkörben töltött éveim alatt belém vésődött az őszinte, tiszta népi építészeti formavilág és az épített örökségi érték iránti alázat. Szerencsésnek tartom magam, hogy az iskolaévek alatt a szakma legkitűnőbb építészei, professzorai, gondolkodói tudását, iránymutatását vihetem magammal. A diplomamunkám helyszínének megválasztásával olyan feladatot állítottam magam elé, ahol mindezt a tudást összegezni tudom, és a terv kapcsán a felmerülő kérdésekre adott, megformált elképzeléseim a lehető legjobban fogalmazzák meg azt a gondolkozásmódot, ami kifejez engem. Köztük azokat az „Yblös” értékeket is, amiket elsajátíthattam és büszkén tudhatok magaménak. (Konzulense dr. Markó Balázs DLA volt.)

A cikk nyomtatásban megjelent az OCTOGON magazin 2015/7-es lapszámában.

1 / 12 fotó

Ez a cikk nyomtatásban is megjelent az Octogon magazin 123 - 2015/7. lapszámában

A lapszám tartalmából:

Sarepta-ház, Balaton, Zala Springs Golf Resort, Harri Koskinen, Skyscanner iroda, Marionett


Megnézem Előfizetek



Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A fa lesz az új beton Dániában is, és még a fecskékre is gondolnak

A fa lesz az új beton Dániában is, és még a fecskékre is gondolnak

Fa lakópark és fa lakónegyed - Dánia gőzerővel halad előre az ökológiai lábnyom csökkentése terén.

Egy ház, ami még az igazi téllel folytat párbeszédet

Egy ház, ami még az igazi téllel folytat párbeszédet

A kő és a hó kiválóan kiegészítik egymást.

123 éve nyitott meg a Klauzál téri vásárcsarnok

123 éve nyitott meg a Klauzál téri vásárcsarnok

2015-ös felújítása óta nem csupán klasszikus piacként, hanem közösségi térként is funkcionál.

A fa lesz az új beton Dániában is, és még a fecskékre is gondolnak

A fa lesz az új beton Dániában is, és még a fecskékre is gondolnak

Fa lakópark és fa lakónegyed - Dánia gőzerővel halad előre az ökológiai lábnyom csökkentése terén.

Egy ház, ami még az igazi téllel folytat párbeszédet

Egy ház, ami még az igazi téllel folytat párbeszédet

A kő és a hó kiválóan kiegészítik egymást.

123 éve nyitott meg a Klauzál téri vásárcsarnok

123 éve nyitott meg a Klauzál téri vásárcsarnok

2015-ös felújítása óta nem csupán klasszikus piacként, hanem közösségi térként is funkcionál.

A fa lesz az új beton Dániában is, és még a fecskékre is gondolnak

A fa lesz az új beton Dániában is, és még a fecskékre is gondolnak

Fa lakópark és fa lakónegyed - Dánia gőzerővel halad előre az ökológiai lábnyom csökkentése terén.

Egy ház, ami még az igazi téllel folytat párbeszédet

Egy ház, ami még az igazi téllel folytat párbeszédet

A kő és a hó kiválóan kiegészítik egymást.

123 éve nyitott meg a Klauzál téri vásárcsarnok

123 éve nyitott meg a Klauzál téri vásárcsarnok

2015-ös felújítása óta nem csupán klasszikus piacként, hanem közösségi térként is funkcionál.

Hirdetés
2025/12024/12024/82024/72024/62024/52024/42024/32024/22024/12023/62023/82023/52023/72023/62023/42023/52023/42023/32023/32023/22023/22023/12023/12022/82022/62022/72022/52022/62022/42022/52022/42022/32022/32022/22022/22022/12022/12021/82021/62021/72021/52021/62021/42021/52021/32021/42021/32021/22021/22021/12021/12020/62020/82020/72020/52020/62020/42020/52020/42020/32020/32020/22020/22020/12020/12019/62019/82019/72019/52019/62019/42019/52019/42019/32019/32019/22019/22019/12019/12018/82018/62018/72018/52018/42018/32018/22018/12017/82017/72017/62017/52017/42017/32017/22017/12016/82016/72016/62016/52016/42016/3 2016/22016/12015/82015/72015/62015/52015/42014/42014/32014/22014/12013/62013/52013/42013/32013/22013/12015/32014/52014/62015/22014/72014/82015/1