A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező szakjainak lehetősége volt idén februárban immáron harmadik alkalommal önálló standdal részt venni a Stockholmi Furniture and Light Fair Greenhouse szekciójában, ahol bemutatkozott egy a BE LIGHT! x MOME kurzuson született formaterv is, a Wave lámpa. A kurzuson az volt a feladat, hogy a csapatok olyan egyedi fénykoncepciókat, világítótesteket tervezzenek, amelyek a világítási funkciójuk mellett a tér akusztikai tulajdonságainak javítását is szolgálják. A Wave alkotói a LumoConcepttel közösen kezdték meg a prototípus gyártását, amelyet be is mutattak Stockholmban.
A kollaborációnak köszönhetően a világítástervezés egyre intenzívebb beszivárgása a szakos felületekre inspirálóan hatott a hallgatóink elmúlt éves tevékenységére, így a 2019-es és 2020-as, túlsúlyban bútorokat felsorakoztató megjelenésünktől eltérően idén a lámpák is kiemelkedő szerepet kaptak.
A Stockholmi Furniture and Light Fair nem csak megfelelő platformot biztosít a hallgatók tárgyainak debütálására, hanem lehetővé is teszi számukra, hogy inspirálódjanak és szakmai kapcsolatokat építsenek ki. A stockholmi kiállítás apropóján a MOME x BE LIGHT! égisze alatt született Wave-ről beszélgettünk a tervezőkkel, Varga Ildikóval és Melegh Benjáminnal.
Miért jelentkeztetek és végül mit kaptatok a MOME és a BE LIGHT! közös kurzusától?
V.I.: Formatervezőként nagyon vonzó volt számomra a lehetőség, hogy lámpatest tervezésével foglalkozhassak. Azon belül a BE LIGHT!-tal való együttműködés nagyobb hangsúlyt adott a kurzusnak, mert fontosnak tartom, hogy ezen a területen sikeresen működő cégek szakembereivel találkozhassak, konzultálhassak a munkámról. A kurzuson egy szabad alkotói folyamaton mentünk végig a társammal, amely során rengeteget tanultunk a világítástechnikáról és a különböző alkotói területek összehangolásáról.
M.B.: Második alkalommal sikerült bekerülnöm a kurzusra. Leginkább azért jelentkeztem, mert fotósként nincs lehetőségünk kézzel foghatót alkotni az egyetemen. Ez a kurzus lehetőséget adott arra, hogy anyagokkal kísérletezzek és testközelből tapasztaljam meg a tervezést. A csapatmunka felülmúlta a várakozásaimat: egy izgalmas koncepción túl a prototípust is sikerült elkészítenünk.
Mi inspirálta az alkotást? Mennyire volt könnyű csapatként együtt dolgozni?
M.B.: Az elején moodboardokat készítettünk, és az onnan összegyűjtött inspirációk alapján fokozatosan alakult a koncepció. A tervezés egy meghatározó pontja volt, amikor a MOME anyagraktárában rábukkantunk egy izgalmas textilre, ami fényforrásnál szokatlan hatást keltett. Onnan a folyamat egy nagyon experimentális irányt vett, amit az azt megelőző inspirációk tovább lendítettek. A panelben megjelenő hullámfelületnek és a textil felhasználásának köszönhetően az egyedi fényhatás mellett kiváló akusztikai tulajdonságokkal is rendelkezik.
V.I.: Szükségünk volt egy kis időre, amíg megtaláltuk, hogy hogyan tudjuk a készségeinket és saját területünkről hozott tapasztalatainkat egy projekten belül kamatoztatni. Miután kialakult egy ritmus és közös nyelv az alkotásban, zökkenőmentesen zajlott a közös munka.
Hogyan és mennyi ideig zajlott a prototípus gyártása?
M.B.: A kurzus alatt készítettük el az első modelleket a MOME műhelyeinek igénybevételével. Ahogy alakult a koncepció a félév során, úgy kísérleteztük ki a különböző részleteit a lámpának. Az egyik legfontosabb kérdés a textil kikeményítési technikájának tesztelése volt, amit végül ipari keményítő segítségével értünk el. A hullámfelület létrehozása, melyre az anyagot keményítettük szintén egy kihívásokkal teli feladat volt.
V.I.: Az első modell, és a terveink nyomán a LumoConcepttel együttműködve készítettük el a prototípust, ami a sorozatgyártáshoz egy sokkal közelebb álló lámpatestet eredményezett. Kifejezetten jó élmény volt egy ilyen felkészült és inspiráló csapattal együtt dolgozni, mint a LumoConcept. A gyártás egy fontos kérdése még a jelenleg ismeretlen eredetű textil hosszútávú beszerzése. A JAB Astoetz Group németországi fejlesztő csapata már elkezdett kísérletezni egy hasonló tulajdonságokkal rendelkező textília előállításával.
Milyen volt végig kísérni egy projekt életútját, egészen az első vázlatoktól a megvalósulásig?
V.I.: Egy fizikai modell elkészítése a projekt során nagyon fontos, mivel sok tanulságra és újabb kérdésekre világít rá, ami a papíron való tervezgetés közben nem tud feljönni. Ez az első eset, amikor egy céggel együttműködve elkészül egy prototípus. Izgalmas és tanulságos munka volt.
M.B.: Ez a tervezési folyamat teljesen új tapasztalat volt számomra, eddig nem alkottam még semmit ilyen céltudatosan. Még mindig elképesztő számomra a tudat, hogy ezt a lámpát mi terveztük meg a semmiből. Örülök, hogy megtapasztalhattam, milyen végig vinni egy projektet az egyetem kereteitől kicsit elrugaszkodva.
STOCKHOLMI STÁBLISTA: Szakmai vezetők: Féja Dorottya (MA Szakvezető / Formatervező szak), Csernátony Fanni (BA Szakvezető / Formatervező szak) • Projektmenedzser: Vesmás Júlia • Installáció tervezői, kivitelezői: Nagy Tamás Máté, Kovács Kristóf (Formatervező Művész MA szak, alumni) és Vető Péter (Formatervező szak, oktató) • Kiállító hallgatók: Cserba Anna, Petruska Márta, Kovács Kristóf, Nagy Tamás Máté, Lukács Andrea, Zala Zsófi, Kisgyörgy Balázs, Lajos Tamás, Szilasi Dávid Kristóf, Hankó Eszter, Szilágyi Nóra, Gergely Ambrus, Multipraktik × Krémer Zoltán, Varga Ildi és Melegh Benjamin • Látogató nagykövet asszony és attasé: Müller Adrien (Nagykövet), Rusz Boglárka (Gazdasági és kereskedelmi Attasé, Magyar Nagykövetség, Stockholm) • Az új angol nyelvű Design MA-ról készült előadást a Greenhouse Talks-on Féja Dorottya (MA Szakvezető / Formatervező szak), és Csernátony Fanni (BA Szakvezető / Formatervező szak) tartották. • Két alumni hallgató saját standdal vett részt a kiállításon: Kerékgyártó András Design és a Line and Round (tervező: Hevesi Annabella) • Fotók: Stockholm - Rácmolnár Milán, Portré - Lakos Máté
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.