BELONGING(S)

Anna Orłowska és Puklus Péter kiállítása a Platán Galériában a Budapesti Fotó Fesztivál keretében.

Egyes helyszínek és tárgyak emlékei mind az egyéni, mind pedig a kollektív identitást is erősen befolyásolják. Még ha ezek átalakulhatnak, vagy akár meg is szűnhetnek létezni, nem tűnnek el nyomtalanul az emlékezetünkből, és hatnak ránk. A kiállítás fotósorozatokat mutat be, de nem csak hagyományos formában, hanem azokat összetett munkákkal kísérve, így a képek csupán kiindulópontokként szolgálnak a vegyes technikájú objekteken alapuló nem-lineáris narratívához. Újragondolva Közép-Európa  történelmét és regionális kontextusát, a kiállítás arra jut, hogy az identitáskérdések összetettebb válaszokat kívánnak.

Anna Orlowska lengyel művész a fényképezés folyamatával kísérletezik, művei folyamatos átalakuláson mennek keresztül annak a lehetősége nélkül, hogy a művek visszatérhetnének az alkotás egy korábbi szakaszába. Egyszerű narrációk itt nem alkalmazhatók, a hozzáférés a múlthoz lehetetlen. Ha fényt szeretnénk deríteni valamire, csak töredékek érhetőek el számunkra, a hézagok nem betölthetők – a veszteséget el kell fogadnunk. Ebben van jelen a látható/elérhető és a láthatatlan/elveszett közötti feszültség. A jelentés újra felfedezhető az anyag átváltozásának minden szintjén.

Orlowska elfeledett történeteket elevenít fel, mi több feltárja azokat, amelyek tölrődtek a hivatalos történeti narratívából. Lebontott, elfelejtett, hiányzó – a tárgyak kizárhatóak a valóságból, de a memóriából nem radírozhatóak ki. Elhalványuló nyomokat fedezünk fel Szilézia múltjából, a művész szülőföldjéről. A régiót viharos múltjából adódóan különféle nemzetek lakták és hagytak itt nyomot maguk után: közülük a csehek és a németek leszármozattai élnek ma is a régióban. Ebből következik, hogy Szilézia kulturálisan nem homogén régió. Ez a régió büszke gazdag kulturális örökségére, ugyanakkor feledésre ítélt történetekkel is terhes: némelyik arra rendeltetett, hogy elfelejtsék, mások kényelmetlenek lehettek az új vezető politikai narratívák számára. A régió híres ipari múltjáról, de ugyanígy találunk itt középkori várakat, luxuskastélyokat és palotákat, amelyeknek nem minden története került felfedésre. Ragadjuk meg az alkalmat, keljünk útra az elfeledett tárgyak között, amelyek a régió komplex háttértörténetének utolsó emlékei, és egyben a lengyel művész fotóalapú munkáinak ihletői.

Anna Orłowska műveit Puklus Péter alkotásaival mutatjuk be: ő az identitáskeresés problémájára reflektál, formái egyszerűek és visszatérnek az alapvető, „nyers” objektekhez. Műveiben Puklus a társadalom történeti és kulturális konstrukcióit vizsgálja, amelyek a vizuális imaginárium szerves részévé váltak. A művészek azért mennek keresztül újraalkotó folyamatokon, hogy kiderítsék, ezek megkérdőjelezhetőek vagy helyettesíthetőek-e. Ez az új formák, példák és normák utáni kutatás mégis klasszikus alapokon nyugszik, de hajlamos új minőségeket létrehozni azokból. A jól ismert ábrázolások újrakeverése friss formai megoldásokat, kulturális és szociális koncepciókat hoz létre, a mindennapok legalapvetőbb kérdéseire keresve megoldásokat hatalomról és kapcsolatokról. A művek mind anyagi valójukban, mind pedig fényképként felfedezésre kerülnek, ezáltal gyakran másik dimenzióba emelve tulajdonságaikat. Mivel az anyagok ismertek, elérhetőek és használatra készek, itt új szimbolikus rend megteremtésére válnak felhasználhatóvá. A nyitott narratíva végtelen kapcsolatoknak és struktúráknak ad helyet, a tárgyak folyamatosan újrarendeződnek, hogy új struktúrák részeivé váljanak. A fotó határainak felfedezése itt egyet jelent a művész vizuális univerzumának kiterjesztésével.

Megtekinthető március 23-ig.

http://polinst.hu/node/11107
VIDEO INTERVIEW:
 https://www.facebook.com/PlatanGaleria/videos/vl.962254383878779/1768469349845590/?type=1&theater

forrás: sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Egyszülős Központ, Biennále és gyapjú ház az idei Highlights of Hungary jelöltjei között

Egyszülős Központ, Biennále és gyapjú ház az idei Highlights of Hungary jelöltjei között

Drón, robot, gyapjúház vagy esetleg egy közösségi tér lesz a nyertes? Inspiráló alkotások a hazai kreatív világból, január 28-ig lehet szavazni.

A függetlenség építészete

A függetlenség építészete

Rosta S. Csaba személyes vallomása a pályájáról a július 1-én megnyíló RAS 30 kiállítás alkalmából.

Lehet-e egy múzeumi kiállítás virtuálisan ugyanolyan jó, mint élőben?

Lehet-e egy múzeumi kiállítás virtuálisan ugyanolyan jó, mint élőben?

A Szentendrei Skanzen digitális kiállítása kapcsán Vereczkei Döme gyártásvezető mesélt a tapasztalatairól.

Hirdetés