A Petőfi Irodalmi Múzeum, a Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár közös kiállítása.

Karl-Heinz Adler a német absztrakt művészet jelentős alakja. Nagyívű életművét a Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum a magyar képző-, illetve építőművészettel összefüggésben mutatja be. 



A két óbudai múzeumban megrendezett kiállítás az 1927-ben született drezdai képzőművész, Karl-Heinz Adler munkásságára épül. Az idén 90 éves Adler életművé- nek újrafelfedezése napjainkban folyik Németországban. Tavaly a berlini Eigen+Art Galériában, a mostani budapesti bemutatókkal párhuzamosan pedig a drezdai Al- bertinumban látható nagy kiállítása. Adler a német szeriális és konkrét művészet je- lentős alakja, aki 1982-ben, 55 évesen állíthatta ki először az 1957-től fejlesztett mini- malista kollázsait egy kis drezdai galériában. Az 1970-es, 80-as évektől több magyar művésszel is kapcsolatban állt, Fajó Jánossal, Nádler Istvánnal, Maurer Dórával és Bak Imrével, mindazonáltal személye és művei rejtve maradtak a szélesebb hazai közönség előtt. 



A két múzeumi kiállításon a német művész munkásságán keresztül érdekes perspektívába kerülnek a magyar művészet eddig kevéssé vizsgált jelenségei, és talán maga Adler életműve is. A Kassák Múzeumban kiállított anyag Adler abszt- rakt képzőművészeti tevékenységét foglalja össze az 1950-es évektől napjainkig. A szocializmus éveiben az NDK-ban és Magyarországon is élénk diskurzus alakult ki azokban a kérdéskörökben, amelyek szorosan kapcsolódnak Adler munkásságához. A kiállítás rávilágít azokra a párhuzamokra – vagy épp különbségekre – amelyek a német és magyar politikai és művészeti szcénában az absztrakcióhoz való viszonyt jellemezték. A rendszerváltás előtti évtizedek ideológiai környezetének a bemuta- tása is szerepet kap: az akkor érvényben lévő kultúrpolitika diktátumai Adlert és számos magyar művész munkásságát is érintették. Néhányuk, akik közvetlen kapcsolatba került a német művészettel, mint például Bak Imre vagy Fajó János, egy- egy interjú formájában szólalnak meg a kiállításon. Adler művészetének és a magyar vonatkozásoknak a bemutatása különleges lehetőséget teremt arra, hogy regionális összehasonlításban vizsgáljuk a hatvanas-hetvenes évek absztrakt művészeti gon- dolkodását és fogadtatását a korszakban. 

A Kiscelli Múzeum kiállítása Adler munkásságából kiindulva egy eddig kevés- sé feltárt témára fókuszál. Adler mint az absztrakt művészet képviselője, az 1960- as évek elejétől, egészen az 1980-as évek második feléig nem jelenhetett meg a nyilvános kelet-német művészeti életben. Ezzel szemben betonból készített geo- metrikus formaelemeit szívesen alkalmazták épülethomlokzatok, térhatároló falak díszítményeként, így épületplasztikái meghatározták a drezdai és berlini utcaképet. Az absztrakt képzőművészet tiltásának, ugyanakkor alkalmazott művészetként (épü- letplasztika, belsőépítészet) való elfogadásának a kettőssége jelen volt – bár jóval árnyaltabban – a Kádár-kor magyar művészetirányításában is. A Kiscelli Múzeum kiállítása a „magyar absztrakció” egy sajátos szeletét tárja fel: Karl-Heinz Adler geo- metrikus épületplasztikáiból kiindulva azt vizsgálja, hogy a hetvenes-nyolcvanas években a magyarországi középületeken milyen módon jelenhetett meg a geomet- rikus absztrakció. Nem stílustörténeti vagy kronologikus megfontolások, hanem iz- galmas és szerteágazó, mégis sok szálat összekapcsoló szempontrendszer szerint vizsgáljuk ezeket a jelenségeket. 

A Kassák Múzeum és a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár küldetésének tartja a különböző kulturális területek közötti összefüggések komplex vizsgálatát, a közel- múlt történetének a feldolgozását, a hatalom és képzőművészet bonyolult viszonya- inak feltárását. E törekvések jegyében jött létre a mostani, két helyszínen megvaló- sított kiállítás is. 

ABSZTRAKCIÓ KINT ÉS BENT 

A Kiscelli Múzeum kiállítása az absztrakt képzőművészet és épületdíszítés vi- szonya mellett azokat a társadalmi és kultúrpolitikai tényezőket is kutatja, amelyek lehetővé tették az absztrakt művek megvalósítását köztereken (épületek külső és belső díszeként), miközben a hivatalos kultúrpolitika az autonóm képzőművészeti megjelenésének lehetőségeit szigorú keretek közé szorította. Eközben olyan elfele- dett vagy megsemmisült köztéri munkákra hívja fel a figyelmet, amelyek a város- kép részeként szinte észrevétlenül ivódtak be különböző generációk emlékezetébe. Noha vizuális kultúránk részei voltak, épp a közelmúltban tűntek el tömegesen a szemünk elől (pl. Szervita téri postaépület díszei). Különböző okok vezetnek a művek pusztulásához: gyakori, hogy az elavultnak ítélt épületeket lebontják, és a műveket „szocialista maradványként”, értéktelennek ítélve kidobják vagy raktárba szállítják. Másfelől a tárgyak egy része a korszak művészettörténeti újraértékelésének jegyé- ben a műkereskedelembe kerül, és Magyarországon vagy külföldön talál gyűjtőre. A kiállítás egyik tudatos célkitűzése az értékmentés, hogy ráirányítsa a közfigyelmet rejtőzködő városi értékeinkre. 

A kiállítás a köztéri képzőművészet legfontosabb online adatbázisával, a Köz- térképpel együttműködésben kilép a múzeumok falain kívülre, és ezzel egész Buda- pestre kiterjeszti a témával kapcsolatos vizsgálódásait. A városi műalkotások felfe- dezésére készített térkép segítségével az érdeklődők a helyszínen is megnézhetik a Kiscelli Múzeumban bemutatott munkák máig megmaradt darabjait – például a Déli Pályaudvar falplasztikáit, vagy a ma Marriott néven ismert Hotel Duna Interconti- nental épületének díszítését. Emellett azokat a műveket is felkereshetik, amelyek nem kerültek bele a kiállítási válogatásba. A nyomozás azonban ezen a ponton sem ér véget: a múzeum felhívást tesz közzé hasonló műtárgyak felkutatására, a közön- séget is bevonva a múzeumi kutatómunkába. Így megvalósul a múzeumnak az a vállalt missziója is, hogy a város tereit kitágított múzeumként, a múzeumot pedig diszkurzív térként értelmezze.
 
Időpont: 
2017. június 1. – szeptember 17. 
Helyszínek: 
Kassák Múzeum, Kiscelli Múzeum Templomtere 
Kurátorok: 
Branczik Márta, Leposa Zsóka (Kiscelli Múzeum) Sasvári Edit, Juhász Anna (Kassák Múzeum) 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Vargha László 120 és Kós Károlyra emlékezünk

Vargha László 120 és Kós Károlyra emlékezünk

Csütörtökön tartalmas esemény várja az építészet iránt érdeklődőket, mutatjuk a részleteket.

Rengetegen látogattak el idén a Budapest Design Week eseményeire

Rengetegen látogattak el idén a Budapest Design Week eseményeire

Számos izgalmas program és látnivaló volt idén is a kreatívipari rendezvénysorozaton.

Elstartolt a Budapest Design Week

Elstartolt a Budapest Design Week

A Magyar Divat & Design Ügynökség (MDDÜ) szervezésében, 2024. október 10-én vette kezdetét az ország legnagyobb designfesztiválja, a Budapest Design Week. 

Hirdetés