Ipacs Géza grafikus a Szent Tamás pincészetnek dolgozott.

Kortárs formatervezésű borospalackokból nincs hiány a világban, borvidéki, autentikus palackforma azonban - az utóbbi időben - nem született. Ipacs Géza grafikus ebből kiindulva tervezett a tokaji száraz furmint nemzetközi sikereit támogató, időtálló palackot. A Szent Tamás pincészet furmintja legutóbb a brit Decanter szaklapban ért el 90+ pontos értékelést, és a nemzetközi kereskedői visszajelzések szerint is sikerrel találkozott a tokaji terroir-élmény a vizuális megjelenéssel. A Szent Tamás pincészet borai Gordon Ramsay éttermeiben is ajánlott tételek.

“A száraz furmint a magyar borok között is egyedülálló, és nemzetközi szinten  kitörési pontot jelenthet. Ehhez képest meglepő volt, hogy a tokaji, történelmi borvidéken egy autentikus fajtát továbbra is más borvidékekről elnevezett, klasszikus üvegekbe - rajnai, burgundi, bordói -  palackoztak.” - emlékszik vissza a palacktervezés kezdeti lépéseire Ipacs Géza grafikus, aki a Tokaji borvidék és a Mádon működő borászati-gasztronómiai márkák elkötelezett támogatója. Hitt abban, hogy a száraz tokaji boroknak járna saját tervezésű palack, melynek lényege nem az innovatív formatervezés, hanem a hagyományok továbbgondolása, a nemzetközi szinten is könnyű azonosítás és a fajta autentikusságának erősítése.

kép © Szent Tamás pincészet
 
Ezért Mád település 18. generációs borászcsaládjának, a Szepsy-családnak szakmai támogatásával  tervezte meg a tokaji palack elnevezésű üveget, mely az egész borvidéken nagy múltra visszatekintő, fél literes aszúsüveg formavilágához nyúlik vissza - mégis egyedi arányú, kortárs formájú, hiszen igazodik a száraz borok 0,75 literes kiszereléséhez. Ezzel egy markáns, újszerű palackforma jött létre.

A tokaji palackot elsőként a Szent Tamás pincészet és a Szepsy borászat kezdte használni, mostanra pedig már a borvidék legnagyobb pincészetei is ezt a format választották, így például a Demetervin, a Balassa, a Sauska, az Árvay, a Pajzos, a Degenfeld és a Kardos pincészet is. Szintén ebbe a palackba került a tokaji Borlovagrend által szervezett árverés minden tétele. A palack megfelel a legkorszerűbb technológiai követelményeknek, az üvegdugós, csavarzáras és parafadugós lezárást is támogatva. A palack mára egy teljes üvegcsaláddá fejlődött, a 3 decistől a magnum kiszerelésig több méretben is elkészült.
“A palack sikere ma már nemzetközi szinten is egyértelmű: Gordon Ramsay éttermeiben például jelen vannak a Szent Tamás pincészet borai, és ehhez a kiemelt szerephez a formai különlegesség is hozzájárult” - hangsúlyozza Nagy Tamás, nemzetközi borakadémikus, a Szent Tamás pincészet munkatársa.  
 “A mádi borokkal foglalkozó nemzetközi kereskedők szerint is sikerrel találkozott a tokaji terroir-élmény és a vizuális megjelenés, és minden nemzetközi elismerésnél fontos szempont, hogy a díjazott borhoz autentikus, az egész tokaji borrégiót képviselő megjelenés társul.”

Koós Pál, a MOME Formatervező Tanszékének vezetője szerint az újratervezett tokaji palack azért lehet a nemzetközi bormarketing-kampányokhoz hasonlóan sikeres, mert holisztikusan gondolkodva, minden lehetséges szempontot figyelembe véve született meg, a borvidékre jellemző forma és a jövőre is gondoló funkció pedig magas minőségben egyesült.

2014 végén - magyar borok közül elsőként - Kanada legjobb importborának választották a pincészet Dry by Tokaj tételét, 2015 áprilisában pedig a tekintélyes brit szaklap, a Decanter Magazine adott 90+ pontszámot a Szent Tamás egyik településszintű alapborának, a Mád 2013-nak.
“Fontos látni, hogy a bormarketingben egyébként élen járó Ausztria sem állt elő egyedi tervezésű palackkal a zöld veltelinihez, ők más értékesítést támogató eszközöket választottak - emeli ki Ipacs Géza tervező. – Ha egyszer a furmint is világfajtává válik, az autentikusság üzenetét a hozzá tartozó egyedi palack is erősíteni tudja”.

szöveg©sajtóközlemény




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

iF Design díjat nyert a Pinetime Clothing

iF Design díjat nyert a Pinetime Clothing

A KODAMA betűtípusért ismerték el a magyar divatmárkát

Borcímkéken az Érseki Palota mennyezeti kifestésének angyalalakjai

Borcímkéken az Érseki Palota mennyezeti kifestésének angyalalakjai

 Az Veszprémi Érseki Pincészet új arculata.

Az éjszaka fényei Nikita Busyak épületgrafikáin

Az éjszaka fényei Nikita Busyak épületgrafikáin

Esti épületek és tájak Nikita Busyak rajzain.

Hirdetés