Interjú a Studio Barath alapítójával, Baráth Dáviddal és partnerével, Osvárt Judittal!

A Studio Barath branding és designstúdió komplex brandalkotással foglalkozik. A visual- és verbal branding területét egyaránt lefedi, melynek köszönhetően ma már nem kizárólag grafikai munkák miatt keresik őket. Ügyfeleik az ingatlan-, a vendéglátóipari, a pénzügyi, jogi, kereskedelmi és a kulturális szektorból érkeznek, elsősorban márkaépítési céllal. Baráth Dávid és Osvárt Judit kiemelt alapossággal és gondossággal végzi munkáját, aminek eredményességét leginkább az igazolja vissza, hogy több megbízójukkal dolgoznak együtt évek óta. A Studio Barath alapítójával, Baráth Dáviddal és partnerével, Osvárt Judittal beszélgetünk.
 

Fotók: Emmer László


Mivel fordulhatnak, fordulnak hozzátok megbízóitok?

Osvárt Judit: Ügyfeleink nagy része projektjének stratégiai tervezési fázisában vagy a termékfejlesztés indulásának pillanatában keres meg bennünket. Van, aki étterem nyitását tervezi, a gasztronómiát illetően megvan az elképzelése, minden egyébben azonban támogatásra szorul. Vagy van, aki meglévő ingatlanját szeretné hasznosítani a hospitality szektorban, azonban nehezen fogalmazza meg a konkrét célját. Ők azért fordulnak hozzánk, mert tudják, hogy

tőlünk stratégiai döntéshozatalt támogató, komplex szolgáltatást kapnak.

Az adott helyszín történetének felkutatásától a projekt nevének kitalálásán át az arculat megtervezéséig a teljes brand kialakításában számíthatnak ránk; olykor a belsőépítészeti irányelvek maghatározásában is részt veszünk. 


Minek köszönhető, hogy ilyen sokrétű tevékenységi körrel rendelkeztek?

OJ: Organikusan alakult, de mindenképpen köszönhetjük annak, hogy széles az érdeklődési körünk. Dávid gyerekkora óta vonzódik a gasztronómiához, a képzőművészethez és az építészethez. Esetemben a design és a belsőépítészet tölt be hasonló szerepet, illetve mindketten érdeklődünk a kortárs művészet iránt, rajongunk a Bauhausért, és így tovább. Ezek a területek jelennek meg a portfóliónkban is, a személyes és a szakmai érdeklődésünk tehát nem válik külön.

Baráth Dávid: Folyamatosan követjük a trendeket, igyekszünk minden bennünket érdeklő területen naprakészek lenni, de a trendeket mindig szelektáljuk, szűrjük és próbáljuk a saját ízlésünkhöz igazítani. Utazásaink előtt alapos kutatást végzünk, hogy az adott városban, környéken mely szállodákat, éttermeket, ingatlanbefektetési projekteket érdemes megnézni, legyen szó családi vállalkozásról vagy prémiumkategóriás helyről. Ott alszunk, ott étkezünk, mindent kipróbálunk, hogy ha a jövőben hasonló profilú megbízást kapunk, tisztában legyünk azzal, a világ különböző tájain mit hogy csinálnak, mi válik be, mit érdemes kerülni. A szakmai könyvtárunkat is szisztematikusan bővítjük. Minderről adatbázisokat vezetünk, így például ha egy boutique hotel brandjének kialakításával bíznak meg bennünket, akkor elő tudunk venni egy listát, amely Tokiótól Los Angelesig az elmúlt évek összes hasonló beruházását tartalmazza. Ügyfeleink számára vonzó ez a hozzáállás, hiszen ezt nem csinálja meg mindenki. Ez irányú tapasztalatunkat és tudásunkat mindketten hosszú évek óta gyarapítjuk, ezt nem lehet rövid távon bepótolni.

OJ: A pandémia sok mindent megváltozatott. Nagyon nehéz például visszaszoktatni a munkavállalókat a home office-ból az irodákba. Ilyenkor felmerül a kérdés, hogy mivel lehet vonzóvá tenni az irodaházakat. Erre ma már nem a csocsó és a darts a válasz, olyan elemekkel kell ellátni a munkahelyeket, amelyektől otthonossá válnak vagy közösségépítésre is alkalmasak. Az efféle trendek is sokat változtak az elmúlt években. 

BD: Hasonlóan figyeljük a gasztronómia területén zajló eseményeket is. Ismerjük az éttermeket, a séfeket, követjük, hogy ki milyen díjban részesül, ki kap Michelin-csillagot és miért. Azt is szeretjük tudni, hogy egy jó étterem kapcsolódik-e szállodához, ha igen, miként egészítik ki egymást vagy milyen egyéb vendéglátóipari egység, szolgáltatás található az épületben, mi erősíti az ott megfordulók pozitív benyomását. Az ilyen típusú tudás nagyban támogatja a munkánkat.
 

Barrio – Fotók: Studio Barath

OJ: Egy további példát említve, ingatlanfejlesztési projektek kapcsán előfordul, hogy azért vonnak be bennünket a munkafolyamat kezdetekor, mert a megbízó szeretne kedvező finanszírozáshoz jutni egy rosszabb állapotú épület felújítása kapcsán. Az a tapasztalatunk, hogy egy pénzintézet komolyabban veszi azt, aki az elképzelését egy magas színvonalon kialakított branddel támogatja meg. Ilyen esetben is

a név kitalálásától a katalógus vagy egyéb bemutatkozó anyagok elkészítésén át a weboldal megalkotásáig minden szükséges felület létrehozásában támogatjuk az ügyfelet.

Ami a névtervezést illeti, mindig lekutatjuk, hogy az adott nevet nem használja-e már valaki, de azt is javasoljuk az ügyfélnek, hogy vonjon be ügyvédet is a folyamatba és körültekintően vizsgálja meg, hogy nincs-e már levédve a választott név, illetve hogy ő maga védesse le azt. Több olyan esettel találkoztunk, hogy ez nem történt meg és a konkurencia megelőzte az ügyfelünket. Ez is azt mutatja, hogy a brandépítés milyen szerteágazó terület és milyen alaposságot igényel. Sajnos ezek a projektek gyakran évekig elhúzódnak vagy menet közben változik a funkció, átalakul a cél, például a pandémia miatt. Ezért egy részük a legnagyobb fájdalmunkra soha nem válik publikussá.


Egy konkrét projekten keresztül tegyétek szemléletessé, hogy miként zajlik a munkátok!

BD: Hadd említsem a Blue Agori street food bart. Ez nehéz projekt volt, mert ma már szinte minden sarkon van egy gyrosos. Kérdés, hogy miként lehet kitűnni közülük, egyáltalán kell-e hozzájuk bármilyen módon viszonyulni. A tervezési munka előtt elutaztunk Görögországba, meglátogattuk a legjobb üzemeket, beszélgettünk a vezetőikkel, tanulmányoztuk a különböző fogásokat. Az alapos kutatómunka után kezdtük meg a tervezést, aminek eredményeként az arculat alapeleme a blue agori, azaz a kék fiú lett.
 

Blue Agori – Fotók: Molnár Dániel


Ezt a mintát képeztük le minden arculati elemre a csomagolóanyagoktól a belsőépítészetet meghatározó csempéig, melynek nagy sikere lett. Mindenki fotózza, igazi instagramsztorivá vált, és a helyet is úgy emlegetik, hogy a kék–fehér csempés. A csempe dominál és minden más visszafogott a belsőépítészetben. Sikerült testreszabott, komplex megoldást nyújtanunk az ügyfelünknek.

Megemlíthetjük még a dél-amerikai ihletésű fogásokat kínáló Barrio éttermet, melynek arculatában a dimbes-dombos környék és a szabad tűzre épülő gasztronómia is megjelenik, illetve a favellák világa a kerthelyiségben. A Rebel Burger & More esetében pedig a megszokott, fekete-fehér hamburgerező-esztétikától eltérve egy kifejezetten színes rendszerben érzékeltetjük a kínálat sokféleségét.
 

Rebel Burger & More – Fotó: Studio Barath

OJ: A Bagatelle Budapestet is érdemes kiemelni, velük tizenkét éve dolgozunk együtt. 

BD: Ők mára négy egységet üzemeltetnek: a Villa Bagatelle volt az első, ezt követte a Brótpékség, majd jött a Bagatelle MOM Park és végül a Bagatelle Gardenhouse. Amikor körvonalazódott a terjeszkedés, leültünk beszélgetni, hogy mindezt miként érdemes egységben kezelni. Egy umbrella brandet hoztunk létre, amely az elnevezésekben és a vizualitásban is megmutatkozik. 

OJ: A vizuális egységet a négyzet motívum adja, amely már a tulajdonosokkal folytatott kezdeti beszélgetések során felbukkant mint preferált motívum, de megjelenik a Villa és a Gardenhouse épületének formavilágában is. 
 

 Bagatelle – Fotók: Körmendi Imre

BD: A Bagatelle Budapest cégcsoport logóját egy nagy B betű alkotja, amelynek közepében, „szívében” egy négyzet található. Ezt emeltük ki különböző módokon az egyes egységek logójában. A Villa Bagatelle logójában három négyzet alkot egy lépcsőt, hiszen a bisztróba csak lépcsőkön lehet feljutni. Így alakult ki a Gardenhouse négyzetekből kinyúló cédrusa, melynek szintén megvan a saját története, a MOM Parkban található kávézó mintáját pedig az ihlette, hogy ha letekintünk a MOM emeleteiről az alsó szintre, akkor „kockás” elrendezésben látjuk a sütiszigetet, körülötte az asztalokkal és a székekkel. A minta a kockás abroszra vagy plédre is emlékeztet. Tehát minden egységnek megvan a maga arca, a négyzet alapmotívum mégis összekapcsolja őket, amiből a későbbiekben is tudunk építkezni. 
 

  Bagatelle – Fotók: Körmendi Imre

OJ: Ahogy a Bagatelle Budapest példája is mutatja, figyelünk arra, hogy a brand továbbfejleszthető legyen. Az együttműködés legelején tisztázzuk az ügyféllel, hogy milyen jellegű tervei vannak. Ha például egy kávézóról van szó, gondolkodik-e franchise rendszerben. Sokszor fordul elő, hogy azt a választ kapjuk, hogy még nem tartanak itt, ezen a ponton viszont elindul egy közös gondolkodás, amire

rendszerint azt a visszajelzést kapjuk, hogy a velünk való együttműködés olyan, mint egy üzletfejlesztési coaching.

Fontos, hogy legyen víziója az ügyfélnek és lássa a rövid, közép és hosszú távú terveit. Ebből lesz igazán jó projekt. Mi ebben tudunk partnerek lenni. 



Studio Barath | Web | BehanceFacebook | Instagram
 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Aranyrajzszög-díjat kapott Baráth Dávid, a Studio Barath alapítója

Aranyrajzszög-díjat kapott Baráth Dávid, a Studio Barath alapítója

„Az utóbbi évek kiemelkedő tervezőgrafikai tevékenységéért”

Komplex brandépítés prémium minőségben

Komplex brandépítés prémium minőségben

Interjú a Studio Barath alapítójával, Baráth Dáviddal és partnerével, Osvárt Judittal!

Hirdetés