A taktilis burkolat olyan széles körben elterjedt, hogy mára teljesen természetesnek vesszük az utcákon. 

Szinte bármerre járunk a világban, jóformán mindenhol láthatunk taktilis burkolatot a járdákon. A speciális bordázat segít a látássérültek tájékozódásában, igencsak egyszerű megoldást nyújtva egy komplex problémára.

A metróaluljárókban, vasúti peronokon mindig jelen van, gyakran az útkereszteződéseknél is találkozunk vele, néhol csak végighúzódik a járdán. A taktilis burkolatot a japán Mijake Szejicsi (Seiichhi Miyake) találta fel. Eleinte Tenji blokknak nevezték, olykor braille blokknak hívják, a hivatalos neve viszont

taktilis és vizuális információt hordozó burkolati figyelmeztető jelzés.

A lényeg, hogy a hosszanti bordázattal, a kereszteződéseknél pedig domború pontokkal ellátott csempék segítenek a gyengénlátóknak a tájékozódásban, és a veszélyes helyzetek elkerülésében. Ezek az egyszerű jelek jól érzékelhetőek a fehér bottal, de akár talppal is. Vezetnek, figyelmeztetnek a közelben lévő forgalomra és jelzik a csomópontokat. Mijake 1965-ben tervezte meg a rendszert, miután egy barátja látása elromlott. Az első blokkokat két évvel később, március 18-án tették le Okajamában, a vakok iskolája mellett, míg az 1970-es végére a blokkok egész Japánban elterjedtek a vasútállomásokon, majd ezután külföldön is elkezdték használni őket. Mijake 1982-ben halt meg, de találmánya ma világszerte több embernek segít, mint valaha.




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

A Bauhaus-stílusú logók olyan jók, hogy érdemes volna használni őket

A Bauhaus-stílusú logók olyan jók, hogy érdemes volna használni őket

Nemzetközi designerek egy csoportja megtervezte a legmenőbb cégek logóit Bauhaus-stílusban, így tisztelegve a nagyhatású intézmény előtt annak századik évfordulója alkalmából.

Így épül a világ legmagasabb faháza

Így épül a világ legmagasabb faháza

A több mint 85 méter magas épületben szálloda, lakások és irodák lesznek.

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Betonhidat nyomtattak Sanghajban

Két robotkaros 3D nyomtatóval, mindössze 450 óra alatt nyomtattak egy több mint 26 méter hosszú gyalogoshidat Kínában. A számítások szerint a hagyományos építésnél 33 százalékkal került kevesebbe printelni. 

Hirdetés