Storno Milán új projektje, az Y – Haikuk dossziéból kiadását közösségi finanszírozással valósítanák meg.
Storno Milán neve 2016-ban vált ismertté a kortárs irodalmi szcénában. A Margó-díj legjobb 10 kötete közé is bekerült regénye után az író három másik alkotóval, Molnár Rebekával (illusztrációk) és az Ugly But Useless terveződuóval (grafikai tervezés) összeállva hozta létre az Y – Haikuk dossziéból nevű projektjét, melyben az irodalom, a design és a képzőművészet alkot izgalmas egységet. A rendhagyó koncepcióhoz illően a kiadást is szokatlan módon – mintegy kísérletként – közösségi finanszírozással valósítaná meg.
A Földalatti nyár kiadása óta Storno Milán inkább rövid verseket, szövegkezdeményeket, ötlet- és érzésfoszlányokat, haikukat írt. Három év alatt gyűlt össze az a több száz szöveg, ami az új, kísérleti projekt, az Y – Haikuk dossziéból alapját adta. A szövegeket aztán a csapat bővülésével először illusztrációk, majd grafikai elemek egészítették ki Molnár Rebeka illusztrátor és animációs művész, valamint az Ugly But Useless grafikusduó (Asztalos Ádám és Batke Bendegúz) jóvoltából. Végül a verstöredékek képversekként kerültek kártyákra, a haikuk illusztrációkkal gazdagodtak és dossziéba rendeződtek, majd plakátok és lemosható tetkók is készültek. A koncepció két fő elemét egy kártyapakli (Y) és egy A5-ös méretű dosszié (Haikuk dossziéból) adja, a pakli 50 lapján egy-egy képvers szerepel, a dossziéban pedig 30 db haiku 30 db illusztrációval.
A projekt kiadását egyfajta kísérletként közösségi finanszírozással szeretnék megvalósítani. „Olyan határozott elképzeléseink voltak – a kötészeti megoldástól kezdve a legapróbb matricák elhelyezéséig –, hogy ezt lehetetlen lett volna keresztülvinni egy kiadón. Arról nem is beszélve, hogy ez aztán tényleg túlmutat a hagyományos könyvkiadás határán” – mondta el Storno Milán, a projekt ötletgazdája.
„Az Y – Haikuk dossziéból esetében az irodalom, a design és a képzőművészet nem alá- vagy felé-, hanem mellérendelői viszonyban van. Kép, szöveg és tárgy komplex egységet alkot, ez pedig – a hagyományos könyvkiadással ellentétben – a tervezés teljes folyamatára jellemző volt. Ezért jött képbe a független kiadás és az éppen elinduló Brancs közösség, Magyarország első közösségi finanszírozási platformja. Kíváncsiak vagyunk, hogy sikerül-e ilyen formában eljutnunk a kiadásig. A késztermék már a kampány kezdete előtt összeállt, a pénz tulajdonképpen a nyomda- és postaköltségre kell” – tette hozzá.
A szövegek egyfelől „vallomásos”, naplószerű logika szerint lettek megírva, másfelől az Y-generációs létélményt boncolgatják. A szabadversek megírásához Tandori Dezső volt az útravaló, a haikuk esetében buddhista tanmesék, aforizmák, Fodor Ákos versei és Hamvas Béla írásai. A tárgycsomag vizuális világában egyszerre köszönnek vissza a tradicionális japán könyvkötészeti technikák, a Kassák Lajos-féle avantgárd betűkompozíciók, valamint a kortárs experimentális tervezőgrafika.
A koncepció egyes elemei önmagukban is tele vannak különleges megoldásokkal. A haikuk esetében a szövegen túl maga a kötészet is tükrözi a tradicionális japán könyvművészetet: egyszerű borító, matricaszerű címoldal és a japán könyvművészetből ismert, lapgerinccel kifelé kötött oldalak is megjelennek. Az illusztrációk nemcsak a fametszetek eleganciájával lettek megrajzolva, de lépten-nyomon visszaköszönnek rajtuk a japán kultúrából ismert motívumok is. A regény azon kívül, hogy egy aktuális generációs problémát boncolgat, kísérleti prózaként és művészeti tárgyként is értelmezhető.
A szöveg a tipográfiával is túlmutat a hagyományos textualitáson; szokatlan kötészeti megoldásokkal - vendégszövegekkel, intertextuális hivatkozásokkal – egészült ki. Az Y című kártyapakliban a rövid szövegeket grafikailag elevenítettek meg azzal a céllal, hogy szokatlan helyzetbe hozzák az olvasót, a pakli játékként is értelmezhető. A játékszabály egyszerű: ha tetszik az adott kártya, amit éppen olvasunk, odaadhatjuk valakinek, ha nem, akkor elhagyhatjuk az utcán, a villamoson, de akár el is égethetjük. Akkor van vége a játéknak, ha már csak egy lap maradt nálunk: ez már csak a miénk.
„Nem csupán egy könyvborító készült a versekhez, hanem egy komplett vizuális világ, egy minden részletében átgondolt tárgycsomag. Emellett fontos megjegyezni, hogy a projekt teljes mértékben független, a végső szövegeket is közösen – ha úgy tetszik demokratikus módon – válogattuk ki, éppúgy ahogyan az illusztrációkat finomhangoltuk, vagy a grafikai irányokat jelöltük ki” – foglalta össze a projekt szellemiségét Storno Milán.
A projekt már elérhető a Brancs közösség honlapján, erre a linkre kattintva.
Y-dosszié | Instagram | Brancs
Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.