Storno Milán új projektje, az Y – Haikuk dossziéból kiadását közösségi finanszírozással valósítanák meg.

Storno Milán neve 2016-ban vált ismertté a kortárs irodalmi szcénában. A Margó-díj legjobb 10 kötete közé is bekerült regénye után az író három másik alkotóval, Molnár Rebekával (illusztrációk) és az Ugly But Useless terveződuóval (grafikai tervezés) összeállva hozta létre az Y – Haikuk dossziéból nevű projektjét, melyben az irodalom, a design és a képzőművészet alkot izgalmas egységet. A rendhagyó koncepcióhoz illően a kiadást is szokatlan módon – mintegy kísérletként – közösségi finanszírozással valósítaná meg.
 

A Földalatti nyár kiadása óta Storno Milán inkább rövid verseket, szövegkezdeményeket, ötlet- és érzésfoszlányokat, haikukat írt. Három év alatt gyűlt össze az a több száz szöveg, ami az új, kísérleti projekt, az Y – Haikuk dossziéból alapját adta. A szövegeket aztán a csapat bővülésével először illusztrációk, majd grafikai elemek egészítették ki Molnár Rebeka illusztrátor és animációs művész, valamint az Ugly But Useless grafikusduó (Asztalos Ádám és Batke Bendegúz) jóvoltából. Végül a verstöredékek képversekként kerültek kártyákra, a haikuk illusztrációkkal gazdagodtak és dossziéba rendeződtek, majd plakátok és lemosható tetkók is készültek. A koncepció két fő elemét egy kártyapakli (Y) és egy A5-ös méretű dosszié (Haikuk dossziéból) adja, a pakli 50 lapján egy-egy képvers szerepel, a dossziéban pedig 30 db haiku 30 db illusztrációval. 
 


A projekt kiadását egyfajta kísérletként közösségi finanszírozással szeretnék megvalósítani. „Olyan határozott elképzeléseink voltak – a kötészeti megoldástól kezdve a legapróbb matricák elhelyezéséig –, hogy ezt lehetetlen lett volna keresztülvinni egy kiadón. Arról nem is beszélve, hogy ez aztán tényleg túlmutat a hagyományos könyvkiadás határán” – mondta el Storno Milán, a projekt ötletgazdája.

„Az Y – Haikuk dossziéból esetében az irodalom, a design és a képzőművészet nem alá- vagy felé-, hanem mellérendelői viszonyban van. Kép, szöveg és tárgy komplex egységet alkot, ez pedig – a hagyományos könyvkiadással ellentétben – a tervezés teljes folyamatára jellemző volt. Ezért jött képbe a független kiadás és az éppen elinduló Brancs közösség, Magyarország első közösségi finanszírozási platformja. Kíváncsiak vagyunk, hogy sikerül-e ilyen formában eljutnunk a kiadásig. A késztermék már a kampány kezdete előtt összeállt, a pénz tulajdonképpen a nyomda- és postaköltségre kell” – tette hozzá.

Storno Milán

A szövegek egyfelől „vallomásos”, naplószerű logika szerint lettek megírva, másfelől az Y-generációs létélményt boncolgatják. A szabadversek megírásához Tandori Dezső volt az útravaló, a haikuk esetében buddhista tanmesék, aforizmák, Fodor Ákos versei és Hamvas Béla írásai. A tárgycsomag vizuális világában egyszerre köszönnek vissza a tradicionális japán könyvkötészeti technikák, a Kassák Lajos-féle avantgárd betűkompozíciók, valamint a kortárs experimentális tervezőgrafika. 

A koncepció egyes elemei önmagukban is tele vannak különleges megoldásokkal. A haikuk esetében a szövegen túl maga a kötészet is tükrözi a tradicionális japán könyvművészetet: egyszerű borító, matricaszerű címoldal és a japán könyvművészetből ismert, lapgerinccel kifelé kötött oldalak is megjelennek. Az illusztrációk nemcsak a fametszetek eleganciájával lettek megrajzolva, de lépten-nyomon visszaköszönnek rajtuk a japán kultúrából ismert motívumok is. A regény azon kívül, hogy egy aktuális generációs problémát boncolgat, kísérleti prózaként és művészeti tárgyként is értelmezhető.
 


A szöveg a tipográfiával is túlmutat a hagyományos textualitáson; szokatlan kötészeti megoldásokkal - vendégszövegekkel, intertextuális hivatkozásokkal – egészült ki. Az Y című kártyapakliban a rövid szövegeket grafikailag elevenítettek meg azzal a céllal, hogy szokatlan helyzetbe hozzák az olvasót, a pakli játékként is értelmezhető. A játékszabály egyszerű: ha tetszik az adott kártya, amit éppen olvasunk, odaadhatjuk valakinek, ha nem, akkor elhagyhatjuk az utcán, a villamoson, de akár el is égethetjük. Akkor van vége a játéknak, ha már csak egy lap maradt nálunk: ez már csak a miénk.

„Nem csupán egy könyvborító készült a versekhez, hanem egy komplett vizuális világ, egy minden részletében átgondolt tárgycsomag. Emellett fontos megjegyezni, hogy a projekt teljes mértékben független, a végső szövegeket is közösen – ha úgy tetszik demokratikus módon – válogattuk ki, éppúgy ahogyan az illusztrációkat finomhangoltuk, vagy a grafikai irányokat jelöltük ki” – foglalta össze a projekt szellemiségét Storno Milán.

 Batke Bendegúz, Asztalos Ádám, Molnár Rebeka, Storno Milán

A projekt már elérhető a Brancs közösség honlapján, erre a linkre kattintva.
 

 

Y-dosszié | Instagram | Brancs

 




Ha tetszett a cikk, és szeretnél előfizetni magazinunkra, itt teheted meg.

Kapcsolódó cikkek

Az Y-generációs létélmény sajátos dossziéja

Az Y-generációs létélmény sajátos dossziéja

Storno Milán új projektje, az Y – Haikuk dossziéból kiadását közösségi finanszírozással valósítanák meg.

Atombunkerből átalakított múzeum kapott rangos elismerést

Atombunkerből átalakított múzeum kapott rangos elismerést

Egy apró skót falu, Gairloch múzeuma kapta meg az Art Fund Év Múzeuma díját.

Tízmilliárd forint keretösszegű támogatást kaphatnak a designipari vállalkozások

Tízmilliárd forint keretösszegű támogatást kaphatnak a designipari vállalkozások

A pályázati felhívást a Magyar Divat & Design Ügynökség kérdőíves kutatása előzte meg.

Hirdetés